Roger865 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Er det ikke noe med at enkelthendelser/engangstilfeller ikke skal spille inn på orden/atferdskarakteren? Mener å ha hørt det. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er mindre alvorlig å komme for sent én time enn det er å fuske. Lenke til kommentar
Skolegutt93 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 nå har du gjort det store... tror du burde satse på butikken nå Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 nå har du gjort det store... tror du burde satse på butikken nå Og hvorfor det? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ingen som bryr seg om VGS vitnemål og ordenskarrakter. Drit i det og lev videre som om ingenting har skjedd. Lenke til kommentar
Skolegutt93 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 alle jobbintervjuer vil se vitnemålet fra VGS, det er en selvfølge. Lenke til kommentar
Berga Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 alle jobbintervjuer vil se vitnemålet fra VGS, det er en selvfølge. Aldeles ikke en selvfølge. Men er nok sannsynlig ja, allikevel antar at de fleste arbeidsgivere er forståelige hvis du sier det som det er. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 alle jobbintervjuer vil se vitnemålet fra VGS, det er en selvfølge. Er svært avhengig av kva slags jobb du søker på. Når du har tatt høgare utdanning så er ikkje karakterer lenger så interesant, om du blir spurt om å legge fram vitnemålet frå vgs etter at du har tatt høgare utdanning er det kun for å sjekke fråveret ditt. Sjølv med høgareutdanning er det ikkje alltid ein arbeidsgiver vil bruke mykje tid på karakterar, er mange som får jobb kun basert på fullført utdanning og utan å vise til karakterar. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) alle jobbintervjuer vil se vitnemålet fra VGS, det er en selvfølge. Tull, men hva vet vel du om det hvis du er født i 1993? Hvis du søker jobb i kassen på Rema, eller går ut i arbeid rett etter videregående, så vil nok arbeidsgiver se på vitnemålet fra vgs – siden dette ofte er det man har å vise til. Har man derimot tatt høyere utdannelse, vil de neppe spørre om dette. Jeg kjenner flere med lurvete vitnemål fra videregående, som har tatt seg sammen og fått meget bra karakterer på høyere nivå – vitnemålet fra videregående har ikke hjemsøkt dem. Arbeidsgiver spør heller ikke etter vitnemålet fra tiendeklasse, eller ringer tidligere barnehagetanter og spør hvor flink du var til å knytte sko eller bruke innestemme. Endret 3. mai 2010 av Muzungu Lenke til kommentar
frevild Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 alle jobbintervjuer vil se vitnemålet fra VGS, det er en selvfølge. Vet du noe om det du uttaler deg om? Eller er det bare fri synsing du kommer med? Les trådens tidligere poster, du. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Mest sannsynlig vil de se vitnemålet fra VGS? På ingen måte. Lenke til kommentar
Traxtrax tibetax Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Takker alle for svar Men hvordan er muligheter for meg ,hvis jeg kommer til å søke sommerjobb? Ser de på ordens karakter fra vgs vitnemål ? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Det skal du ikke se bort i fra. Men god sjanse for at du slipper dette og. Du viser bare om de spør. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 blablabla Så fordi jeg gjøre en feil på vgs, kommer jeg til å være fucked for hele livet? Jeg tror ikke jeg er den eneste som har gjort sånne feil, så hva med ny sjanse? Var vel heller ikke det jeg skrev, men kanskje kan det koste deg en jobb du vil ha i fremtiden. Det er mange som har gjort mye verre ting enn å jukse på en heldagsprøve, og som i dag har et helt greit liv. Jeg har jukset på prøver selv jeg. Så er langt ifra perfekt. Det jeg prøvde å si med innlegget mitt er at om du ikke har begynt på en oppgave du får 5-6 timer på når det er 30 min igjen, så er det noe du trenger å jobbe med. Det er noe som er mye viktigere enn en heldagsprøve på vgs noen gang kommer til å være. I alle fall når du skal studere videre. Jeg glemte kanskje å presisere at jeg hadde egentlig 4 i norsk skriftlig, så jeg sliter ikke så voldsomt. Denne episoden skjedde bare en gang. Grunnen til at jeg ikke viste hva jeg skulle skrive , var at jeg hadde dårlig dag og følte ikke meg på topp.Når det var ca 1 time igjen hadde jeg to valg : enten levere ingenting og få stryk eller skrive av (noe jeg gjorde) og håpe at det går bra.Uansett hvilke av de jeg hadde valgte vil det ikke føre til noe godt. Men hva skal man gjøre , sånt er mennesket . Man gjør feil og lærer av det til neste gang. PS: det hjelper kanskje litt å forstå situasjonen, hvis jeg nevner at jeg er ikke fra Norge. Visste ikke at det var så seriøse greier her i Norge. Der jeg kom fra var straffen bare streng beskjed. Hvis du hadde strøket hadde du hatt rett til en ny sjanse. Med andre ord hadde det vært bedre. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det jeg ikke helt skjønner etter å ha lest denne tråden er hvor denne 2'ern komemr fra... om du stryker har du vist null og niks av kompetanse, og burde dermed få 1 på den prøva. Nå er det vel også slik at det er sluttkompetansen som skal legges til grunn for karakteren som kommer på vitnemålet, og det burde bety at TS ligger tynt an mtp de delmålene som læreren anså som ferdig med etter den stiloppgaven. Kan godt se for meg at 2 blir resultatet, når totalkompetansen skal oppsummeres. Et annet poeng er jo hvilke konsekvenser et lavere snitt kan få i form av hva man kommer inn på av høyere utdanning. Forøvrig syns jeg TS ikke burde forvente masse sjanser, og heller være glad for at han ikke fikk utestengelse på toppen av kaka. Juks er juks, og bør straffes hardt! Enkelt og greit. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Er det ikke noe med at enkelthendelser/engangstilfeller ikke skal spille inn på orden/atferdskarakteren? Mener å ha hørt det. Det er hovedregelen, ja - men visse enkelttilfeller er så graverende at man gjør unntak. Fusk er en slik ting. Etter opplæringsforskrifta § 3-3 skal vurderingsgrunnlaget for et fag være den utviste kompetanse man har oppnådd i faget. Fusk er per definisjon at man ikke bare ikke har utvist noen kompetanse, men at man bevisst har forsøkt å skjule sin manglende kompetanse. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det jeg ikke helt skjønner etter å ha lest denne tråden er hvor denne 2'ern komemr fra... om du stryker har du vist null og niks av kompetanse, og burde dermed få 1 på den prøva. Nå er det vel også slik at det er sluttkompetansen som skal legges til grunn for karakteren som kommer på vitnemålet, og det burde bety at TS ligger tynt an mtp de delmålene som læreren anså som ferdig med etter den stiloppgaven. Kan godt se for meg at 2 blir resultatet, når totalkompetansen skal oppsummeres. Et annet poeng er jo hvilke konsekvenser et lavere snitt kan få i form av hva man kommer inn på av høyere utdanning. Forøvrig syns jeg TS ikke burde forvente masse sjanser, og heller være glad for at han ikke fikk utestengelse på toppen av kaka. Juks er juks, og bør straffes hardt! Enkelt og greit. Nei Nei, Nei!! Jeg vet at juks er juks, men han har forstått at han ikke skal gjøre det, JEG MENER AT HAN BURDE FÅ EN NY SJANSE, DETTE ER IKKE AKSEPTABELT, DISSE LÆRERNE ER HELT SYKE, STAKARS HAN - PS: Jeg går i 8. klasse. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Nå er ikke jeg den personen som har fått mest jobber her i verden, men jeg har da hatt noen! Selv sender jeg aldri med vitnemål fra vgs når jeg søker jobb (er 21 år. fullførte vgs ifjor). Jeg har en god del fravær.. Men det er jo forskjell på å være borte fra skolen i 10 dager enn å være borte fra jobben i 10 dager liksom. Veninna mi sender heller ikke med vitnemål når hun søker jobber, og hun har hatt mange jobber.. Og det er da grenser for hvor mange år du skal drive å sende vitnemålene dine fra vgs. Ta deg et år på folkehøgskole eller noe, sånn som meg. Jeg trur arbeidsgiverne er mer interessert i folkehøgskole vitnemålet mitt enn vitnemålet mitt fra vg3... siden den er liksom mye mer relevant for tida. Om noen vil at jeg skal sende dem vitnemål og dem spør hvorfor jeg har så mye fravær, så sier jeg det bare sånn som det er, at jeg ikke trivdes på videregående. så bare ikke send det med. ahr du flaks så spør dem ikke etter det. og spør dem etter det og lurer på din dårlige ordenkarakter så bare sier du at du ikke trivdes der, kom mye for sent, blabla.. Endret 18. mai 2010 av kaolla89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå