Gjest balja Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 jeg ble syk i april i fjord og lå på sykehus fra mai til slutten av september. etter det har jeg ikke kunnet begynne i jobb. Jeg har vært sykemeldt i ett år nå, men jeg har jobbet ca ett år før jeg ble sykemeldt i samme bedrift. jeg lå på sykehuset da jeg skulle tatt ferie i 4 uker som er tvunget i juni/ juli, og en uke senere når det passer for bedriften. Jeg har ikke fått utbetalt lønn fra bedriften på 2 måneder nå, og de kunne ikke ordne det før 10 mai fikk jeg beskjed om. Da har jeg gått tre måneder uten lønn. Hva kan jeg gjøre med dette? Det er de som har gjort feil med papirer, og nav, fastlege og meg selv har alt på det rene. En annen ting er angående ferien fra i fjord: kan be bedriften om å betale dette ut til meg? Har hørt andre har fått det, men bedriften min sier at dette ikke er mulig for meg. Og jeg må belage meg på at ferien evt pengene har jeg ikke rett på siden jeg var innlagt. Stemmer dette? At jeg har tapt min oppsparte ferie? Håper noen kan hjelpe meg. Er ganske fortvilt her Lenke til kommentar
MB2 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Ble plutselig usikker på om svaret mitt var riktig... Så tar det tilbake. Endret 22. april 2010 av MB2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Normalt skal du fortsatt kunne ta ut ferie når du er syk - sykepengerettighetene dine forskyves da. Arbeidstaker som ikke får avviklet ferie i 2009 pga sykdom kan overføre inntil 12 feriedager (2 uker) til 2010. Krav om dette må fremsettes før 2009 er over, ellers vil feriedagene være tapt, jfr ferieloven § 9 nr 1. Feriepenger som hører til feriedagene som går tapt skal utbetales første ordinære lønningsdag i 2010, jfr ferieloven § 11 nr 2. Dersom du har brukt opp sykepengerettighetene dine (sykemeldt i 1 år / 248 sykepengedager) og fortsatt er sykemeldt og i behov for medisinsk behandling må du fremsette krav om rehabiliteringspenger / arbeidsavklaringspenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå