PinneVed Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Du og klassen blir straffet for hva dere ikke gjorde, nemlig å stoppe den ene personen som mobbet. Om dette er grunn nok til nedsatt, kan diskuteres... Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Mulig jeg har vært uklar, en fikk ihvertfall svar på det jeg lurte på nå. X person sier han ble truffet -> Y person sier han har kastet på sidemannen til X og at den kan ha truffet X person ved et uhell -> Ledelsen godtar ikke dette og vil vite hvem som gjorde det. Y person sier han kastet 1 gang på sidemannen til X, men person X sier han ble truffet 7 ganger, noe som må være jug for INGEN så det. Ingen bortsett fra Y person vet han gjorde det ene kastet. Og da er det stor tvil til alt han sier (mye ekstra, som ikke jeg skal legge ut her). Dette er første episode i 2 Termin. I 1 termin ble vi snakket til og det hjalp. Det skjedde ikke noe etter dette. Og hva skjer med sur moderator? Posten var jo ment så jeg kunne få hjelp til å vite om det står noe om kollektiv straff i skolen ett eller annent sted i den norske lov. Var nettop derfor jeg postet her. Endret 22. april 2010 av MarB Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Og hva skjer med sur moderator? Posten var jo ment så jeg kunne få hjelp til å vite om det står noe om kollektiv straff i skolen ett eller annent sted i den norske lov. Var nettop derfor jeg postet her. Ro deg ned litt. Moderator prøvde å hjelpe deg ved å opplyse de andre debattantene om at det er de juridiske sidene ved saken som skal diskuteres i dette forumet og ikke de etiske eller moralske. La oss nå først og fremst slå fast at det kun er truet med kollektiv avstraffelse. En slik trussel i seg selv kan være vel så effektiv for å få klassen på rett spor (i en lærers hode vel å merke). Det er en høyst umoralsk straffeform og selv trusselen om slike sanksjoner kan vel være i grenseland. Det er Opplæringsloven som regulerer dette spørsmålet. http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#3-7 Og det er dens § 3-7 som er relevant for VG. Den sier: § 3-7. Ordensreglement og liknande Fylkeskommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte vidaregåande skolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på ein annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva for tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet, og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast. Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje. Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast. Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising eller tap av rettar, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda. I den paragrafen ligger det altså et krav om at skolen skal ha et ordensreglement som skal være blitt gjort kjent for elevene og foreldrene. Naturlig ville det da være for trådstarter å søke i ordensreglementet for å se hva som står om kollektiv avstraffelse. Jeg har søkt litt rundt i forskjellige reglement for forskjellige skoler og de er nesten alle likelydende. http://www.ulsrud.vgs.no/filarkiv/Reglement/images/Felles_ordensreglement_for_Osloskolen.pdf Det er gjennomgående inntatt et klart forbud mot kollektiv avstraffelse i § 5 i deres skolereglement: . § 5 Kollektiv avstraffelse kan ikke benyttes for handlinger utøvd av enkelte medlemmer av gruppen. Hvis man mot formodning ikke finner et slikt forbud i trådstarters skolereglement så har Utdanningsdirektoratet i dette rundskrivet uttalt seg krystallklart om kollektiv avstraffelse. http://www.utdanningsdirektoratet.no/Rundskriv/Rundskriv-2005/Udir-07-2005-Om-ordensreglement-i-grunnskoler-og-videregaende-skoler/ Det er også bare den eleven eller de elevene som har gjort seg skyldig i reglementsbrudd som kan refses. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Og hvis man fremdeles er i tvil, så har barneombudet uttalt seg om akkurat dette emnet i dette brevet: http://barne-echo.imaker.no/sfiles/3/30/7/file/07-02277-2_-_om_kollektiv_straff_av_elever.pdf Kollektiv straff av eleverDet er imidlertid et grunnleggende prinsipp at straff skal knyttes til den enkeltes handlinger og skyld. Det må også gjelde refsingstiltak i skolen. Det må på den bakgrunn antas at det ikke er tillatt å refse en gruppe av elever for hva enkelte medlemmer av gruppen har gjort. Seså, nå har du noe håndfast i tillegg til moralisering og etikk. Alt er like viktig, men alt kan ikke diskuteres samtidig. G. Endret 23. april 2010 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå