Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HELE klassen får muligens nedsatt i oppførsel!

voidDraw()

Anbefalte innlegg

En elev i klassen har nylig sagt i fra til fagleder på linjen vår at han føler seg mobbet. Det er greit nok, i 1 Termin var det en del som skjedde, men det var fordi vi var dårlig opplyst om sykdommene hans. (Tix, ADHD,Tourettes m.m)

Så til saken, vi er alle uskyldige i hendelsen som visstnok skal ha skjedd i dag på skolen. X elev sier han ble truffet X ganger i hodet med ledningssstumper, men dette er jo helt klart jug!

Resultatet ble at X elev slo til en vegg og muligens har brukket noe.

Har skolen rett til å sette ned orden og adferds karakteren til ALLE I KLASSSEN? Vi var alle tilstede og ingen har sett at han har blitt kastet på i det hele tatt. Jeg tror det er jug og det tror mange andre også!

Men har fagleder og rektor på skolen lov til å sette ned orden og adferds karaktern NÅR INGEN HAR GJORT NOE? Hvordan er reglene for dette. Vi føler alle i klassen at vi ikke blir trodd og regler som den enkelte lærere setter "gjelder" aldri for X person. Han bare sitter å gamer i timen. Dette gjør han hver dag og han får helt klart særbehandling av lærerne og nå står lederne på skolen å sier til oss at de ikke gjør noe forskjell på elevene. Faen til dobbeltmoral skal man lete lenge etter. Det er også vanskelig å snakke til X person uten at han klikker i vinkel. Det kan være noe så banalt som om vi spør om noe enkelt noe som han vet.

Jeg har faen ikke tenkt å få nedsatt for noe jeg ikke har gjort og sånn har alle det, det er fakta at ingen har gjort noe som helst!

Så mitt spm er da, har skolen rett til å ta felles avstraffelse når handling mot X person aldri har skjedd den siste tiden? Hvordan må skolen bevise dette?

Hvor i et reglement står det hvilke vilkår som må ha blitt brutt for å få nedsatt?

Edit: Beklager om det er noen leifer og det kanskje står litt uklart, men føler jeg er ordenlig provosert og forbanna her nå. Håper dere kjønner poenget.

Endret av MarB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, blir jo en forsmak på voksenlivet dette her kan man kanskje si, litt avhengig av type jobb du får.

I arbeidslivet kan du oppleve noe slik som: En koleag driter på draget og ditt firma mister rykte = du taper inntekt.

Eller: Du jobber i en prosjektgruppe. Noen av de du jobber sammens med driter f... i å gjøre jobben sin, og dette går ut over hele gruppa. Sjefen driter i enkeltpersoner og alle i gruppa taper på det, evt taper et viktig anbud.

Pluss mange mange eksempler av denne typen.

Lenke til kommentar

Det er greit nok, i 1 Termin var det en del som skjedde, men det var fordi vi var dårlig opplyst om sykdommene hans. (Tix, ADHD,Tourettes m.m)

Nei, det er faktisk ikke greit at det skjedde før. Det er ikke greit at dere følte dere kunne mobbe noen bare fordi dere ikke viste han led av noe.

Det er ikke viktig HVEM som gjorde HVA. Det som er viktig er at dere alle skjønner det ikke blir tollerert at en av dere mobber uten at alle stopper det. Vil du unngå lignende igjen? Så ikke mobb, og forsøk og stopp de som gjør det. Å mobbe gagner åpenbart ingen.

AKIRA

Lenke til kommentar

Får rette på det, X person klikker i vinkel om man prøver å ha en normal samtale og han blir uenig og om det er bråk i klassen så blir han ordenlig sinna.

Det har aldri pågått direkte mobbing! Dessuten så stoppet kastingen av ledningstupmer når vi ble snakket til og fikk vite alle sykdommene hans.

Lenke til kommentar

Utdanningsdepartementet har vel flere ganger flagget sin motstand mot kollektiv avstraffelse, og sannsynligvis har skolen din et reglement som forbyr nettopp dette også. Du får bare lese gjennom og sjekke selv. For så å ta det opp med din lærer, deretter eventuelt rektor (?) på en seriøs måte.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har planer om å gjøre. Er det dokumentert noen steder slik at jeg kan få printet en utskrift? :)

Slik jeg har forstått det så har ikke skolen noen regler mot dette, om da ikke vi blir jugd til i trynet av ledelsen.

Endret av MarB
Lenke til kommentar

Ja, men hvor sannsynlig er det å komme inn i forsvaret med nedsatt liksom?

Nei. Jeg slutter skolen om det blir som de sier på skolen.

Hvis du tenker på førstegangstjenesten så er det få tjenester hvor de ser på mer enn norskkarakteren (i MP må den være 3 eller høyere, hvis jeg ikke husker feil) fra videregående.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har planer om å gjøre. Er det dokumentert noen steder slik at jeg kan få printet en utskrift? :)

Slik jeg har forstått det så har ikke skolen noen regler mot dette, om da ikke vi blir jugd til i trynet av ledelsen.

De fleste videregående skoler har hele reglementet sitt på nettsiden sin. Sjekk der først. Om du først ikke finner noe direkte forbud mot kollektiv avstraffelse, gå gjennom alle punktene som er brudd på reglementet for den enkelte elev, og sjekk om det er noe som helst straffbart du kan ha gjort deg skyldig i. Om ikke er det bare å vise til dokumentet for læreren, og be om en forklaring på hvilket reglement du har brutt.

Lenke til kommentar
En elev i klassen har nylig sagt i fra til fagleder på linjen vår at han føler seg mobbet. Det er greit nok, i 1 Termin var det en del som skjedde, men det var fordi vi var dårlig opplyst om sykdommene hans. (Tix, ADHD,Tourettes m.m)

Igjennom livet vil du oppleve å treffe mange forskjellige personer med forskjellig bakgrunn enn deg, og noen har også sykdommer. De er ikke pliktig å informere deg om sin bakgrunn eller sykdomshistorie. Du kan heller ikke mobbe de siden du ikke var klar over sykdommene.

Så til saken, vi er alle uskyldige i hendelsen som visstnok skal ha skjedd i dag på skolen. X elev sier han ble truffet X ganger i hodet med ledningssstumper, men dette er jo helt klart jug!

Resultatet ble at X elev slo til en vegg og muligens har brukket noe.

Det har aldri pågått direkte mobbing! Dessuten så stoppet kastingen av ledningstupmer når vi ble snakket til og fikk vite alle sykdommene hans.

Om vedkommende påstår at det ble kastet ledningsstumper på han i dag, uten at noen har gjort dette, så er det løgn. Eller var det slik at dere/noen kastet ledningsstumper på vedkommende i dag, så sa han i fra, dere stoppet, og allikevel føler dere det er urettferdig å få nedsatt?

Det er dessuten ikke opp til deg å avgjøre om en annen person skal føle seg mobbet. Om hele klassen her har mobbet en enkeltperson så er det tydeligvis mye å ta tak i og en nedsatt karakter kan jo gi dere en liten oppvekker.

Når det gjelder kollektiv avstraffelse så kan eg dessverre for lite om det til å uttale meg.

Lenke til kommentar

X person sier han ble truffet ledningstumper 7 ganger, men det uten å reagere noe som helst så jeg tror ikke det kan ha hendt i det hele tatt.

Han var kanskje ikke pliktig til å si fra til oss om sykdommene, men det burde han ha gjort så fort han følte seg såra eller slemt behandlet. Det skjedde heller aldri noen direkte mobbing mot personen, men heller ting som HAN synes var mobbing men som i realiteten aldri var ment som mobbing. Vi prøver å få frem vår sak til ledelsen, men de hører ikke. Som om det X person er riktig uansett.

Lenke til kommentar

Nei, vedkommendes sykdom/bakgrunn er et personlig anliggende og han bestemmer selv hvorvidt dette skal fortelles til folk han omgås. Dette rettferdiggjør ikke mobbing/dårlig behandling, uansett.

Og om han mener det er mobbing, så er det mobbing for han. Folk kan oppfatte ting forskjellig, det må dere til en viss grad ta hensyn til. Eg har selv vært i en tilsvarende situasjon, og selv om enkelte kom med kommentarer som kun var ment som inkluderende, så ble disse kommentarene oppfattet som mobbing. Og dette må tas til etterretning.

Lenke til kommentar

Nei, vedkommendes sykdom/bakgrunn er et personlig anliggende og han bestemmer selv hvorvidt dette skal fortelles til folk han omgås. Dette rettferdiggjør ikke mobbing/dårlig behandling, uansett.

Og om han mener det er mobbing, så er det mobbing for han. Folk kan oppfatte ting forskjellig, det må dere til en viss grad ta hensyn til. Eg har selv vært i en tilsvarende situasjon, og selv om enkelte kom med kommentarer som kun var ment som inkluderende, så ble disse kommentarene oppfattet som mobbing. Og dette må tas til etterretning.

Hva har egentlig dette med avstraffelsen å gjøre, som tråden faktisk handler om? Mener du man må bli straffet for absolutt alt som oppfattes som mobbing av en annen part, uansett hva som var ment i utgangspunktet? Og hvordan skal skolen ha belegg for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Hadde en lignende episode i klassen i fjor (VG1 Elektro).

"Offeret" påsto masse greier som ikke var sant og så klart trodde alle lærerne på han.

Er trynefaktor så det holder i år VG2 også.

:nei:

Endret av Subject Delta
Lenke til kommentar

Jepp. Går faktisk VG1 elektro selv. Om en person har gjort dette og evt velger å ikke gå frem virker det som ledelsen bare tar kollektiv avstraffele som nedsatt eller noe annnet. Slik vi oppfatter det så virker det som de gir faen i oss som er uskyldige!

Kan ta en eksempel episode:

Vi snakker om fotball/leger og lønn og slikt. Det blir holdt en vennlig samatale hvor ingen gjør noe aggresivt, men plutselig braker X person løs og blir direkte forbanna og banner høyt i klassen.

Edit: Er det noen lov som forbyr kollektiv avstraffelse når det ikke er skjellig grunn til at alle har gjot noe galt?

Endret av MarB
Lenke til kommentar
Hva har egentlig dette med avstraffelsen å gjøre, som tråden faktisk handler om? Mener du man må bli straffet for absolutt alt som oppfattes som mobbing av en annen part, uansett hva som var ment i utgangspunktet? Og hvordan skal skolen ha belegg for å gjøre dette?

Tråden handler om en klasse som blir straffet pga mobbing. Trådstarter mener det ikke er mobbing. Derfor har eg postet her.

Alt det andre der er noe du antar :)

Lenke til kommentar

Jeg gjentar -> Det er IKKE mobbing, men banale enkle samtaler som blir tatt feil av X persn.

Quote wiki;

"Om det å mobbe sier bokmålsordboka: mobbe særlig om gjeng, flokk: bruke fysisk el. psykisk vold mot en enkelt; plage, erte, tyne"

Pointet med posten er at HELE klassen muligens må ta en altfor streng straff for det EN preson har gjort og jeg ønsker å vite om dette er lov :p

Lenke til kommentar

Pointet med posten er at HELE klassen muligens må ta en altfor streng straff for det EN preson har gjort og jeg ønsker å vite om dette er lov :p

Og jeg må legge til at dette er JUSSFORUMET, ikke etikk- og moralforumet. Svar på problemstillingen, vi trenger ikke synsingen her.

Send meg en PM om det skulle være noe.

Lenke til kommentar

Noen ganger vil motparten misforstå, og det vil faktisk være din feil at det ble misforstått. Velkommen til det å være menneske.

Kollektiv avstraffelse er lov i den forstand at det er ingen regel som forhindrer skolen i å "straffe" alle hvis alle er skyldige. Husk på at å unnlate å gjøre noe kan være like klanderverdig som å gjøre noe. Så lenge den som er uskyldig ikke straffes.

Jeg synes ikke akkurat saksfremstillingen er av de mest troverdige. Først sies det at han ikke ble truffet, deretter at det skjedde kasting, og til slutt at noen antageligvis traff... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...