Gå til innhold

Flytte Windows 7 til SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket gratis program kan kopiere en Windows7 installasjon over på SSD. HD Copy som jeg har fungerer ikke med SSD disker i gratisversjonen.

Noen som har gjort dette før og som har gode anbefalinger?

Jeg brukte klone-funksjonen i Acronis. Det fungerte greit.

Dette er ikke gratis-software, men du har en 'prøve-tid' så da burde du rekke det.

Kloning forutsetter at du har plass til alt du har på den gamle HDDen på den nye SSDen (du kan evt. rydde litt i forkant).

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Hvilket gratis program kan kopiere en Windows7 installasjon over på SSD. HD Copy som jeg har fungerer ikke med SSD disker i gratisversjonen.

Noen som har gjort dette før og som har gode anbefalinger?

Jeg brukte klone-funksjonen i Acronis. Det fungerte greit.

Dette er ikke gratis-software, men du har en 'prøve-tid' så da burde du rekke det.

Kloning forutsetter at du har plass til alt du har på den gamle HDDen på den nye SSDen (du kan evt. rydde litt i forkant).

Nå er det en WD 1TB disk som det er ca 100 GB på. Vil gjerne bytte til SSD uten full reinstallasjon. Kan jeg få flyttet til mindre disker også? 256 GB SSD?

Lenke til kommentar

Nå er det en WD 1TB disk som det er ca 100 GB på. Vil gjerne bytte til SSD uten full reinstallasjon. Kan jeg få flyttet til mindre disker også? 256 GB SSD?

Den kopierer bare dataene (gjør nødvendige tilpasninger automatisk), slik at 100GB -> 256GB SSD går fint.

EDIT:

Vel, ikke helt automatisk. Her er mulighetene:

Move method

Acronis True Image Home offers you the following data transfer methods:

As is - a new partition will be created for every old one with the same size and type, file system and label. The unused space will become unallocated.

Proportional - the new disk space will be proportionally distributed between cloned partitions

Manual - you will specify a new size and other parameters yourself

Manual relayout

The manual transfer method enables you to resize partitions on the new disk. By default, the program resizes them proportionally.

This window displays rectangles indicating the source hard disk, including its partitions and unallocated space, as well as the new disk layout.

Along with the hard disk number, you can see disk capacity, the label, volume and file system information. Different volume types, including primary, logical and unallocated space are marked with different colors.

To resize, change the volume type, change the letter or label of the existing volume, right click on it, select Edit and in the new window set the necessary parameters.

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...