Gå til innhold

Glare vs non-glare

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg bærbar gaming pc og da får jeg opp valget

15.6" Wide LED Full-HD 1920x1080 blank (glare) [+900,-]

og

15.6" Wide LED Full-HD 1920x1080 matt (non-glare) [+900,-]

Hva er best?

Endret av Delta517
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Forskjellen på glare og non-glare er vel at glare beskytter skjermen mot typisk kladdemerker og gjennskinn i skjermen, men reduserer bildekvaliteten noe, non-glare er mye blanker som gir et bedre skjermbilde, men beskytter ikke like bra mot kladdemerker og lysskinn.

Så er alt etter hvilken del av kaken du vil ha og hva som egner seg best for deg

Lenke til kommentar

Forskjellen på glare og non-glare er vel at glare beskytter skjermen mot typisk kladdemerker og gjennskinn i skjermen, men reduserer bildekvaliteten noe, non-glare er mye blanker som gir et bedre skjermbilde, men beskytter ikke like bra mot kladdemerker og lysskinn.

Så er alt etter hvilken del av kaken du vil ha og hva som egner seg best for deg

Er det ikke omvendt? Glare=glanset blank skjerm og non-glare=matt skjerm?

Personlig synes jeg blank skjerm er en helt elendig "nyvinning". Gå for matt skjerm!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det ikke omvendt? Glare=glanset blank skjerm og non-glare=matt skjerm?

Personlig synes jeg blank skjerm er en helt elendig "nyvinning". Gå for matt skjerm!

Det har du helt rett i, så omvendt av det jeg skrev.

Lenke til kommentar

På en stasjonær skjerm hvor lyskilder er under kontroll så kan blank skjerm være aktuelt. Blank skjerm gir et "freshere" bilde med bedre kontrast og oppfattet høyere skarphet (ikke reell).

Men på en laptop som du tar med rundt ville jeg ikke anbefale dette. Ute er det håpløst med blank skjerm, og jeg leter gjerne litt ekstra når jeg skal ha laptop for å unngå blank skjerm.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker laptop'en mye utendørs eller i rom med veldig god belysning, er matt skjerm absolutt å anbefale. Dessverre er det sjeldent at man har et valg; de fleste bærbare kommer kun utstyrt med blank skjerm. Flott at du kan velge, ikke sant?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker laptop'en mye utendørs eller i rom med veldig god belysning, er matt skjerm absolutt å anbefale. Dessverre er det sjeldent at man har et valg; de fleste bærbare kommer kun utstyrt med blank skjerm. Flott at du kan velge, ikke sant?

Deilig å kunne velge, men hvorfor lager ikke de andre også pcer med matt skjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...