Xagits Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Tidligere skulle jeg få en Seagate BlackArmor NAS 440 6TB, senere opp til 8TB, for en arbeid jeg har gjort i en periode for noe måneder siden. Men i det siste har mange forhandlere, informert via prisguide.no, vært tomt for 6TB modellen og svært få igjen av 8TB modellen. Noe som tyder litt på at det kommer nytt modell, men det er ingen informasjon om det. Kan ikke vente så lenge bare for å se om det kommer ny modell. Ble spurt om jeg heller skal gå for en annet NAS løsning og det synes jeg det er greit. Etter å ha googlet litt og sett litt på reviews så ser det ut til at valget faller på Synology Disk Station DS410j. Med dette må jeg selv kjøpe disker i tillegg mens Seagate BlackArmor allerede har disker inkludert. Når det kommer til det punktet ved valg av disker så ser jeg at det blir annerledes med lese/skrive hastighet når jeg skal benytte RAID oppsettet på NAS enheten. Det trenger jeg litt hjelp til. Komplett anbefaler Western Digitial Caviar® Green 2TB som jeg kan bestille 2-3 stk til å begynne med. Skal primært bruke NAS til sikker backup av fotografier/videomaterialer, viktige prosjektfiler og annet som jeg ønsker å arkiveres. NAS enheten trenger strengt tatt ikke å være påslått døgnet rundt for min del, noe som Synology DS410j ikke har Wake-On-LAN. Det jeg ser etter ved en NAS disk: - Rask lese/skrive hastighet og medfølgende Gigabit Ethernet - Mulighet for å koble til med USB og FireWire - Hotswap (om jeg ikke tar feil så kan f.eks defekt disk skiftes ut med nytt mens NAS enheten er påslått) Er strengt tatt ikke så viktig for min del, men det er jo praksis. - Har mulighet for forskjellige programmer/tjenester (synes Synology DS410j dekker ganske mye av behovet) Budsjettet for innkjøp av NAS enheten skal ligge mellom 5.000 - 6.000 kr eks mva. OPPDATERING: Ble litt usikker på totale prisen. Synology Disk Station DS410j med 3 stk Western Digitial Caviar® Green 2TB bli bra kombi? Endret 22. april 2010 av Xagits Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg har Synology DS410j, og hittil synes jeg den fungerer ok. Rask vet jeg ikke, for min router er bare 100mbit, så jeg får uansett bare ~10-11MB/s. Den er veldig funksjonsrik (software). Litt vanskelig å skjønne alt, men det er vel ikke bedre i andre modeller. (Det blir vel ikke bedre før Apple kommer med iNAS). Den har hittil ikke feilet eller krasjet eller noe sånt. Det som ikke har fungert hittil skyldes brukeren. Les test på PC World. Lenke til kommentar
Xagits Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Takk for svar El Viking. Jeg har lest akkurat den testen fra PC World og det er den som ga meg godt inntrykk av den modellen. Ser ut som at jeg kommer til å bestille Synology og WD Caviar green 2 TB. Lenke til kommentar
Xagits Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Begynte å skrive mail for å faktuere for arbeidet og oppdraget etter å ha sjekket Synology sin liste over kompatible harddisker. Tenker å dele det med dere om det er noen som også vil kjøpe inn samme utstyr som meg etter å ha lest dette tråden. Western Digitial Caviar® Green 2TB m/ 32 MB buffer ble tatt fram som forslag, men etter å ha undersøkt på kompatibiltet støtte hos Synology sin side (WD20EADS) så er det ikke anbefalt grunnen ustabil og/eller lav ytelse. 64 MB buffer versjonen (WD20EARS) er støttet, det koster ca 45 kr mer enn 32 MB buffer utgaven. Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ja, det glemte jeg å si. Helt korrekt. Jeg bruker 4 av de diskene der (RAID 5), og der ser ut til å fungere smertefritt. Har ikke sett noe tegn til feil (men jeg vet heller ikke hva jeg skal se etter). Litt kronglete å bruke (Synology sin software), men veldig innholdsrik og konfigurabel. Sikkert meget bra hvis man har tid til å sette seg inn i det. Bra supportform på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå