Gå til innhold

Feilmelding på harddisk - startproblem

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har 2 stk Samsung HD73LJ 750GB diskar. På den eine har eg XP, på den andre W7. Som regel startar eg frå den disken som har W7.

I går fekk eg feilmelding om impending doom frå eine harddisken min, nærmare bestemt den som har XP. Allereie i går reagerte den litt treigt, so eg skrudde den ut og tenkte å sende den attende til Amentio.

Problemet er berre at eg ikkje kjem meg inn i OS utan den eine (XP) harddisken! Eg får opp ei melding om å setje inn Boot Device, og etter den skjer det ingenting. Eg har rota litt rundt i BIOS for å sjå om disken hadde arbeids- og opphaldsløyve, og det var i orden.

Når eg skrur inn og koblar på den defekte disken so får eg imidlertid boota utan problem.

På førehand takk for hjelp!

Dagfinn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er berre at eg ikkje kjem meg inn i OS utan den eine (XP) harddisken! Eg får opp ei melding om å setje inn Boot Device, og etter den skjer det ingenting. Eg har rota litt rundt i BIOS for å sjå om disken hadde arbeids- og opphaldsløyve, og det var i orden.

Når eg skrur inn og koblar på den defekte disken so får eg imidlertid boota utan problem.

Helt defekt er den da heldigvis ikke, for da hadde du ikke fått bootet i det hele tatt.

Problemet oppsto da du installerte Win7. Den la merke til at du hadde WinXP fra før, så den innrettet seg etter det og ble dermed "avhengig" av XP-disken for oppstart.

Løsningen er å - først koble fra XP-disken, og så - boote fra en Win7-DVD og gå inn i Recovery-menyen (eller hva det nå heter) og velge "Startup and boot problems" (eller noe sånt). Da skal du kunne ende opp med en Win7-harddisk som du kan boote fra uten at XP-disken er tilkoblet.

Men søk gjerne etter en How To-guide på nettet, for dette er bare noe jeg har lest om. Jeg har ennå ikke hatt behov for å gjøre noe slikt på egenhånd, og jeg har ingen planer om å gjøre det i nærmeste framtid heller.

Hvis du ikke har en Win7-DVD (- mange PC'er kommer uten -), så skal du kunne lage en ved hjelp av et innebygget program i Win7. søk etter 'Create rescue disc' på Win7-maskinen, den har et ganske innholdsrikt Help-system.

Lenke til kommentar

Hjerteleg takk, nebrewfoz!

Reknar forøvrig med at disken berre bør sendast attende til seljar med ein gong? Eller bør eg prøve å diagnostisere og reparere sjølv?

Det er ikke så mye du kan gjøre selv.

Hvis Samsung har et diagnose-verktøy tilgjengelig fra sine support-sider, så kan du jo vurdere å kjøre det og se hva slags resultat du får ut. (Da må du vel installere det under Win7, ettersom XP ikke lenger er OK.)

En annen mulighet er å kjøpe SpinRite ($89). Du booter fra en CD og lar SpinRite "jobbe" med disken i noen timer/dager/uker og kanskje blir den helt fin igjen. Kanskje. (Jeg tror du kan få pengene tilbake dersom du ikke er fornøyd med SpinRite, men de har ingen prøveversjon.)

Dersom du ender opp med å sende disken tilbake, så husk at du sender fra deg alle dataene dine også. Prøv å kopier ut viktige filer - og du har noen - og vurder bruk av "sletteprogrammer" for å radere ut data som andre ikke bør få tilgang til. Man hører ofte om folk som har funnet disker som noen har kastet, og de har klart å hente ut både kredittkortnummer og annet.

(Jeg regner med at du er klar over at du må kontakte Amentio først og få et returnummer før du kan sende disken tilbake.)

Lenke til kommentar

Problemet, som viste seg å vere manglande MBR på den friske disken, er løyst!

Å boote frå rescue disk/Win 7-disk funka ikkje. Eg reboota fleire gongar utan at programmet fiksa biffen.

Slik fekk eg ordna det:

- Lasta ned EasyBCD (NB: for å fikse Win7 treng du versjon 2.0beta, build 90 og seinare. For å laste ned betaversjonar må ein regge seg på EasyBCD sine forum)

- Starta EasyBCD -> 'Bootloader Setup' -> 'Create bootable media' til den partisjonen eg ville ha -> Write MBR

- Reboota i Win7 utan XP-disken, null stress, joggedress.

No gjenstår berre å slette drit frå gamledisken, maile amentio og takke XP for lang og tru teneste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...