Gå til innhold

Hull i øret

€uropa

Anbefalte innlegg

På grunn av et veddemål måtte jeg ta hull i øret med tilhørende ørepynt på mandag. Og i sammenheng med det hører jeg mange skrekkhistorier. Jeg trodde ikke at det var verre enn at nåla bare skulle være der. Men nå hører jeg at jeg må vri på den for at den ikke skal gro fast og at jeg må rense den med noe jeg ikke husker hva heter. Jeg har ikke tatt ut nåla én gang siden den kom på plass, for jeg er redd for å gjøre noe dumt eller ødelegge øret mitt. Jeg har sovet med den og dusjet med den. Er det dumt? Hvis jeg vil bade, er det noe problem å dukke under vann med nåla, eller uten nåla? Hvor ofte må jeg rense den, hvordan, og hva skal jeg bruke? Jeg angrer virkelig på at jeg ikke visste dette tidligere. Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne fortelle meg alt jeg bør vite vedrørende hull i øret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rens med en eller annen saltvannsløsning.

H2Ocean funker bra.

Eventuelt lag deg en selv ved å koke vann og tilsette salt.

Påfør saltvannsløsningen på og rundt nåla morgen og kveld.

Bruk gjerne også Q-tips til å rense rundt nåla en gang i blant.

Trenger ikke å ta den ut for det.

Du kan også ta den ut nå og da og koke den.

Det går helt fint an å dusje med den.

Og sove med den.

Det går sikkert bra å bade med den, men jeg ville venta i noen få uker.

Jeg har dog hull i øreveggen, og metodene er muligens noe annerledes. :)

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar

Du skal ha en dårlig hygiene og uflaks for at betennelsen kommer. De fleste som får dette har som regel ikke vært hygienisk nok når de tok hullet :)

Det å vri på den litt er en fordel, men ikke must egentlig. Ellers er det å fjerne størknet blod som teller. Vanlig vann og Q-tip er som regel nok. Men litt sterkere saker er en foldel.

Lenke til kommentar

Jeg tok hullet hos en frisør med en slags pistolgreie, så da er det vel ikke noe problem med hygiene? Hvis det var noe blod, var frisøren veldig kjapp og grundig med å fjerne det, for jeg så ingenting. Så jeg kan stole på at jeg ikke trenger å rense nåla?

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Ingen garanti at frisørene er så grundig på hygienen dessverre..

Snarere tvert om. Det er umulig å sterilisere den "pistolen".

Synd at trådstarter ikke laget denne tråden før han tok hull i øret. Da kunne vi opplyst han.

Alt du lurer på hadde du fått vite på et piercingstudio, trådstarter. Der hadde de også brukt sterilt utstyr.

Jeg kan sitere litt om frisørhull fra Den Offisielle Tatoverings/Piercings/Etc-tråden:

Frisøren min kan ta piercinger i øret og nese for 35kr, hvorfor er ikke dette en knakende god deal?

Hvor skal man begynne?

1. Pistolen kan ikke steriliseres. Den ligger av og til og bader i en eller annen desinfeksjonsløsning, eller ligger i en skuff. Bakterier og virus fra den forrige kunden kan overføres til deg.

2. Frisører er opplært til å klippe hår, og har minimalt med opplæring når det gjelder hulltaking. Krysskontaminasjon, plassering og det å i det hele tatt vite om øret/nesen er egnet, står ikke akkurat i høysetet.

Ville du la en piercer gi seg i kast med håret ditt, utstyrt med en sløv kjøkkensaks og kunnskapen et to timers kurs gir?

3. Smykket som skytes gjennom, er sløvt. Det knuser seg vei gjennom øret/nesen istedenfor å skjære et rent snitt, slik en piercingnål gjør.

4. Smykket som brukes er fullstendig uegnet som første smykke. En piercing vil både hovne opp og væske når den gror, og dette tillates ikke med en vanlig øredobb. Knotten på forsiden, og låsen på baksiden vil ligge flust med øret, og hindre væsking, god rensing og oksygentilførsel.

5. Låsen på smykket er utformet slik at det ikke tillater rensing. Størknet sårvæske og blod vil gjerne sette seg i hullene, og i nesen fylles den opp med snørr.

6. "Bruk pyrisept og vri på smykket sånn at det ikke gror fast". Joda, de bruker fremdeles denne renseanvisningen.

Anbefaler deg å lese i den tråden.

Forøvrig må jeg nevne at jeg har et frisørhull selv. Det er 14 eller 15 år gammelt og fortsatt så kommer det gugge og faenskap fra det hver eneste gang jeg blir det minste forkjølt.

Anbefaler deg kort sagt å ta ut smykket fra frisørhullet og heller ta det på nytt fra noen som veit hva de gjør.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Så det er ingen fare så snart man har tatt ut smykket? Hullet vil vel også få oksygen hvis jeg tar det ut? Ellers er nåla så lang at det ikke ligger helt inntil øret verken foran eller bak. Det er vel ikke noe problem å rense den hvis jeg tar den ut av hullet?

Jeg regner med at hullet ditt er i nesa? Det kommer ikke gugge og faenskap fra øret mitt når jeg blir forkjølet?

Får jeg pyrisept på apoteket? Til hvilken pris?

Jeg betalte 150 kroner, og det er surt når jeg leser at en annen frisør gjør det for 35 kroner. Jeg vil helst ikke betale for hullet på nytt, for jeg planlegger ikke å bruke smykket lenger enn det jeg må i henhold til veddemålet.

Kan jeg trøste meg med at det var bedre å gjøre det hos frisøren enn å la en venn gjøre det?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg tok hullet hos en frisør med en slags pistolgreie, så da er det vel ikke noe problem med hygiene? Hvis det var noe blod, var frisøren veldig kjapp og grundig med å fjerne det, for jeg så ingenting. Så jeg kan stole på at jeg ikke trenger å rense nåla?

Hvorfor?

I starten er jo hullet mer som et slags sår, og f.eks basseng / crowded innsjø er ikke verdens reneste sted.

Funker sikkert fjell i saltvann da.

Det går sikkert helt fint når jeg tenker meg om...

Men skader ikke å være litt føre var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...