Gå til innhold

Objektiv anbefalinger til Nikon D3

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt eier av ett pent brukt D3, og jeg er for å si det mildt, veldig grønn på Nikon systemer, hvilke objektiver som kan være greie å anskaffe, og hva man bør unngå. Jeg kommer til å kjøpe litt steg for steg.

Så langt har jeg en vidvinkel, og det er det eneste jeg har til kameraet. Jeg har tenkt å kjøpe beistet 24-70 litt senere, slik at jeg er dekket fra 14-70 mm på 2 zoom objektiver.

Jeg ser at Nikon har flere 50mm'ere, hvilke optiske svakheter og styrker har de forskjellige? og cirka pris på ny/brukt på de forskjellige variantene.

En 135 mm trenger jeg også, finnes det flere typer av den, og som ved 50mm'eren, gjerne litt tips om pris og optiske kvaliteter?

Jeg har også tenkt på en 85 mm, men rykter sier at det muligens kommer en ny versjon, noen som vet når?

Trenger også en blitz, så gjerne noen tips der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt å kjøpe steg for steg, og du har en d3, så ville jeg skaffet meg en lys sterk 50mm(om du ikke allerede eier en). Hvis du er grønn på objektiver så er det en god start vertfall.

Jeg ville ikke kjøpt 24-70, men heller en 17-35 og en 70-200, da har du 50mm i mellom noe som funker bra for meg i vertfall!

Jo mer lyssterke objektiver jo dyrere, og d3en er jo et veldig bra kamera og fortjener det beste.

Lenke til kommentar

50 mm er første prioritet, men jeg ser at Nikon har mer enn en type av de, så jeg bare lurte litt på optisk kvalitet på de forskjellige.

Jeg tar litt bilder på innendørs hundeutstillinger, så noe rundt 135 mm kunne være kjekt også, det må komme når jeg har kvittet meg med det andre merket jeg har. Derfor litt steg for steg kjøp :)

Lenke til kommentar

50 mm er første prioritet, men jeg ser at Nikon har mer enn en type av de, så jeg bare lurte litt på optisk kvalitet på de forskjellige.

Jeg tar litt bilder på innendørs hundeutstillinger, så noe rundt 135 mm kunne være kjekt også, det må komme når jeg har kvittet meg med det andre merket jeg har. Derfor litt steg for steg kjøp :)

Nikons 135mm F2 AFD-DC er glimrende, en av de flotteste fastobjektivene som har blitt laget av Nikon, den er bankers-

Når det gjelder 50mm blir det litt mer komplisert, og valget bør tas ut fra spesifikke krav du besitter.

Nikkor AF-D f1.8- Den er ok optisk, skarp blendet ned et trinn og to- men da er du allerede nede i lysstyrken til 24-70mm som er meget bra alt fra største blender. Den er billigst, men også ganske trist mht byggkvalitet.

Nikkor AF-D f1.4- God gammel traver, men i likhet med f1.8 er det skruedrift av autofokus med medfølgende støy. Den fokuserer dog hurtig og presist. Den er dessverre ganske skuffende på største blender.

Nikkor AFS f1.4- Siste modell, med SilentWave fokusmotor- den er ikke nødvendigvis raskere, men stillegående og med umiddelbar manuell overstyring av fokus. Den er også betydelig bedre vidåpen en de foregående modellene. Irriterende nok har filtestørrelsen gått opp til 58mm, og har noe mer tønnefortegning.

Sigma 50mm f1.4 HSM er av de fleste betegnet som hakket "bedre" rent optisk, men sliter med fokusproblematikk. Den er også DIGER med 77mm filterfeste.

I mine øyne er short-listen til en D3 ganske enkel:

Nikon 16-35mm f4 AFS VR, 24mm F1.4 AFS, 35mm f1.4 AIs, 85mm F1.4 AF-D (eller den kommende AFS), 70-200mm F2.8 AFS VR II, 135mm f2 AFD DC og 200mm F2 AFS VR

Endret av silverhalide
Lenke til kommentar

Det går faktisk rykter om en ny 35mm f/1.4 og en 50mm f/1.2 (begge AF-S).

Mulig 2011 og mulig de aldri kommer - men rykter er det i alle fall.

Selv bruker jeg gamle 50 og 55 mm (begge f/1.2) og et par 55mm makro, og er førnøyd med de. Mulig de nye er ørlite bedre, men.....

135dc er nevnt, og det skal være gromsaker, men vær rask, det er ikke så lett å få tak i de lenger (utsolgt i USA sies det).

Selv bruker jeg et ombygd 135mm fra Leica på min D3 - kremmmm.

Jeg har søstra, 105dc, og kommer aldri til å kvitte meg med den.

Et alternativ kan være 180mm, også et kremobjektiv.

Jeg har noen 180mm på D3 bilder fra siste akam-treffet i Trondheim.

Lenke til kommentar

hmmm, 50 mm'eren vil jeg helst ha best mulig, pip åpen, og da er vel kanskje Af-s modellen greiest. Ser at www.interfoto.no har mange modeller, undres litt hva de 2 dyrere typene er......

Hva kan det være at 135dc'en er vanskelig å få tak i, arela? Er Nikon i ferd med å fase den ut?

Lenke til kommentar

Nikkor AF-D f1.4- God gammel traver, men i likhet med f1.8 er det skruedrift av autofokus med medfølgende støy. Den fokuserer dog hurtig og presist. Den er dessverre ganske skuffende på største blender.

Skuffende på største blender?

Tja.. jeg var ihvertfall langt ifra skuffet når jeg hadde det

post-100104-1271967410,4833_thumb.jpg

post-100104-1271967412,1192_thumb.jpg

post-100104-1271967413,4978_thumb.jpg

alle F/1.4 100%

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Ingen som vet hvorfor Dc135 er så vanskelig å få tak på, men Nikon lager objektiver i batcher, så muligheten for at det kommer en ny batch er der.

Dersom det ikke blir laget flere, er det noen som spekulerer på at bruktverdien vil øke mye, slik det har en tendens til å gjøre på gromme saker.

Den beste 50mm til Nikon for tiden, er vel Zeiss 50mm f/2, men også Voightlander 58mm f/1.4 er testet meget bra mot Nikon nocht 58mm f/1.2

....men alle disse er "håndvriderfokus".

Lenke til kommentar

Pip åpen er det mange som peker på Sigma 50/1.4 - den skulle være litt soft helt ytterst i hjørnene, men ellers veldig skarp på full åpning - til å være f/1.4..

Jeg har vel vært litt skeptisk til Sigma og Deres fokusproblemer.

Ingen som vet hvorfor Dc135 er så vanskelig å få tak på, men Nikon lager objektiver i batcher, så muligheten for at det kommer en ny batch er der.

Dersom det ikke blir laget flere, er det noen som spekulerer på at bruktverdien vil øke mye, slik det har en tendens til å gjøre på gromme saker.

Den beste 50mm til Nikon for tiden, er vel Zeiss 50mm f/2, men også Voightlander 58mm f/1.4 er testet meget bra mot Nikon nocht 58mm f/1.2

....men alle disse er "håndvriderfokus".

Får jo håpe at det kommer en batch til, 135dc er ett må ha objektiv.

Jeg har ikke sett på Zeiss og Voightlander enda, det er vel bare mauel fokus på de.....

Jo, ett Zeiss har jeg vurdert, 100 mm f2 macro

Ryktene sier at Zeiss kommer med en 35/f1,4

Lenke til kommentar

Anbefalinger fast for D3:

AFD 50mm f/1.4 er raskere og optisk veldig nært den nye AF-S 50mm f/1.4, bokeh er bedre/mer behagelig på AF-S utgaven.

AIS 50mm f/1.2 er manuell fokus, men uten tvil i en helt annen dimensjon enn f/1.4 og f/1.8 utgavene på alle måter (også prismessig). Disse lages fortsatt.

AFD 135 DC f/2 og 105 DC f/2 er begge veldig veldig bra, men 105 utgaven er skarpere (ikke bare jeg som mener dette). Husk å kjøre fokustuning (i kamera) da de fleste har en tendens til å frontfokusere litt.

AFS 24mm f/1.4, dyrt men anbefales. AFD 35mm f/2 er også en het kandidat

AFD 85mm f/1.4, en vinner uansett

AFS 60mm f/2.8 micro og AFS 105mm f/2.8 VR micro, har du god økononomi: AFD 200mm f/4 micro.

PCE 24mm f/3.5, PCE 85mm f/2.8!

Zoom-optikk:

Ville uten å tvile gått for 24-70mm f/2.8 samt 70-200mm f/2.8 VR II, er du glad i vidvinkel er også 14-24mm f/2.8 og 17-35mm f/2.8 kandidater.

Hoved/startbefaling:

- AFS 24-70mm f/2.8

- AFS 70-200mm f/2.8 VR II

- AFS/AFD 50mm f/1.4

- AFD 85mm f/1.4

Lenke til kommentar
Zoom-optikk:

Ville uten å tvile gått for 24-70mm f/2.8 samt 70-200mm f/2.8 VR II, er du glad i vidvinkel er også 14-24mm f/2.8 og 17-35mm f/2.8 kandidater.

Hoved/startbefaling:

- AFS 24-70mm f/2.8

- AFS 70-200mm f/2.8 VR II

- AFS/AFD 50mm f/1.4

- AFD 85mm f/1.4

En 14-24 f2.8 har jeg allerede, ble kjøpt inn til en 7D, men det tar tid med adapteret. Så kom jeg over en pent brukt D3, slo til, likte bildene fra scratch.

Da kommer jeg til å handle af-s 50/f1.4 inn, ser at de selger den for 2790 nå, så den fikk jeg bestilt :) mot alle odds så var Interfoto billigst :!:

Håpte å unngå 70-200'en, og heller ha litt fast objektiv istedenfor, ihvertfall dette året :)

Dere frister meg jo veldig nå med dette 105dc objektivet.

AFD 35mm f/2 er også en het kandidat
Hvordan er den optisk, noen svakheter?
Lenke til kommentar

Skuffende på største blender?

Tja.. jeg var ihvertfall langt ifra skuffet når jeg hadde det

Har Nikkor 50mm 1.4, bruker den mest på 2.8, men her på 1.4 trodde jeg hadde fått softfilter:

post-104121-1272012263,1551_thumb.jpg På f2.8

post-104121-1272012275,7048_thumb.jpg På f1.4

Men dette kan sikkert fint til en del portrettbilder, men her ser man tydelig forskjell!

Er ellers kjempefornøyd og bruker nesten bare denne, på crop.

Skulle gjerne hatt den nye AF-S utgaven for rask manuell fokus ved filming, men her er jo fokusringen også veldig god å bruke, når bryteren er stilt om på kamerahuset.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
AFD 35mm f/2 er også en het kandidat
Hvordan er den optisk, noen svakheter?

Jeg har brukt den som stort sett eneste objektiv siden 1986, og har vært veldig fornøyd!

Fikk en kjempesmell og tønnen sprakk for 15 år siden, men virker fortsatt like bra, utrolig nok.

Da jeg gikk digitalt var jeg ikke fornøyd med den på D70'en, og brukte zoom et par år, men på D300s'en virker den veldig bra igjen! Den har veldig bra nærgrense, som kan være viktig for mange. Så nå bruker jeg bare den og 50mm f1.4.

Lenke til kommentar

Håpte å unngå 70-200'en, og heller ha litt fast objektiv istedenfor, ihvertfall dette året :)

Sigma 70-200 (nyeste versjon uten OS) fungerer knall på D3. Feilfokusering kompenseres for med AF Micro adjust. Er denne som har stått for 90-95% av bildene jeg har tatt med D3 (roughly), og da har jeg både 14-24 og AF-S 50mm i tillegg.

Lenke til kommentar

Sigma 70-200 (nyeste versjon uten OS) fungerer knall på D3. Feilfokusering kompenseres for med AF Micro adjust. Er denne som har stått for 90-95% av bildene jeg har tatt med D3 (roughly), og da har jeg både 14-24 og AF-S 50mm i tillegg.

AF-S 70-200mm f/2.8 VR II er på høyde med AF-S 200mm f/2 VR @ f/2.8, så generelt sett er det et fantastisk objektiv. For min del har 70-200 fått helt ny mening på FX etter oppgradering til ny versjon. Bruker denne sammen med 24-70 /f2.8 absolutt mest. Så med mindre du har helt spesielle behov trenger du ikke fastoptikk lengre ;) Skarpheten på hele zoom-serien til Nikon står på ingen måte tilbake for fastopptikken, dette gjelder både 14-24, 24-70, 70-200 og 200-400 (200-400mm står vel litt tilbake fra 300mm f/2.8 og 400mm f/2.8, men trenger man ikke ekstra trinn lysstyrke og vil leve "lett" så er den absolutt veien å gå - går forøvrig rykter om ny utgave som vil løfte denne et lite hakk optisk).

Lenke til kommentar

50mm AF-S er generelt det beste fra Nikon av 50mm'ene jeg har prøvd. Skjønner ikke hvorfor folk klager sånn over autofokushastighet - hvor ofte bruker folk f/1.4 og og følgefokus fra nærgrense til uendelig? ;) Kun et minus slik jeg ser det - og det er flare. Objektivet flarer relativt lett selv med en sterk lyskilde rett utenfor bildeflaten.

Ellers får du ikke lov til å glemme Carl Zeiss. Jeg kjøpte 50mm f/2.0 Makro-Planar til Nikon fordi jeg var lei av at de vanlige 50mm'ene ikke fokuserte nært nok for meg. Derfor falt valget på Zeiss-objektivet som har forstørrelsesevne 1:2, men ikke minst svært høy lysstyrke og vanvittig briljans i bildene.

Du vil _ikke_ trå feil med f.eks 21/2.8, 35/2, 50/2 Makro-Planar og 100/2 Makro-Planar. Spesielt sistnevnte overgår D3X sine 24,5 mpix med letthet når det gjelder oppløsningsevne. Ikke minst er bokeh, fargene og skarpheten (makro såvel som portretter) helt utrolig. :)

Lenke til kommentar

En 135 mm trenger jeg også, finnes det flere typer av den, og som ved 50mm'eren, gjerne litt tips om pris og optiske kvaliteter?

Hvis du ikke er redd for manuell fokus så vil jeg anbefale Nikon 135 mm f/2.8 AI-S. Bruker det på D700. Et utrolig lite og kompakt objektiv, som koster rundt 1300.- for et strøkent eksemplar. Prøvde lenge å kjøpe en brukt AF-D versjon, men den ble for dyr. Angrer ikke på det nå :-)

Lenke til kommentar

Litt usikker på om det du opplever kjelldell, er et resultat av at D70 ikke åpner mer en f/2.8 på full åpning uansett hvor rask objektivet er.

Mener å ha lest dette, men har ikke hatt D70, så det er et slag i lufta.

Det er en fin serie med AF 180mm på Nikon Cafe for tiden.

Den er relativt billig og kjempegod. 105dc og 180 er gode kompiser.

Jeg solgte min AF-D 35mm, ikke fordi den var dårlig, men jeg syntes liksom ikke at den var spennende nok og at jeg har har andre objektiv i nærheten. Hadde tenkt å kjøpe en Leica Summicron-R, men avventer litt for å se om Nikon kommer med sin AF-S f/1.4 innen rimelig tid.

Det finnes både 135mm f/3.5, 135mm f/2.8 og 135mm f/2 - alle AI(s) i forskjellige utgaver foruten to utgaver av 135mm f/2dc

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...