Thlom Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Da tror jeg du bør sjekke litt bedre. Hva med mangel på multitasking, låst til Itunes, ikke mulighet for minnekort, ikke mulig å skifte batteri osv? Jeg spurte først og fremst etter funksjonalitet, ikke hva du anser som mangler eller irritasjonsmomenter. Hva er det du kan gjøre med andre smarttelefoner som du ikke kan gjøre med iPhone? Multitasking (som kommer til iPhone) og å sette i et minnekort? Er det alt? Føler ikke at dette er noe som forsvarer uttalelser som at iPhone er et mindreverdig "moteprodukt". 2 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Da tror jeg du bør sjekke litt bedre. Hva med mangel på multitasking, låst til Itunes, ikke mulighet for minnekort, ikke mulig å skifte batteri osv? Jeg spurte først og fremst etter funksjonalitet, ikke hva du anser som mangler eller irritasjonsmomenter. Hva er det du kan gjøre med andre smarttelefoner som du ikke kan gjøre med iPhone? Multitasking (som kommer til iPhone) og å sette i et minnekort? Er det alt? Føler ikke at dette er noe som forsvarer uttalelser som at iPhone er et mindreverdig "moteprodukt". Kom på en ting selv. Mange andre smarttelefoner kan du bruke som wifi-akksesspunkt. Det kan du ikke med iPhone uten å jailbreake den. Gratulerer med det. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Mangel på filbehandler og copy/paste-funksjon og ingen mulighet for tilpasning av home-screen blant annet. At funksjoner kommer forandrer jo ikke på det faktum at de faktisk mangler på nåværende tidspunkt mens det finnes hos konkurrentene (og har gjort det en god stund). Ta en titt i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225094&st=0 Dette er riktignok en fanboy-krig mellom Apple- og Android/WinMob-tilhengere, men selv Apple-fansene vedgår at Iphone først og fremst er for "folk flest" noe som da også var poenget mitt. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 @Hugo_Hardnuts: iPhone har da en kjempefunksjonell global cut/copy/paste-funksjon, som er mye bedre og mer brukervennlig enn det du finner på f.eks Android og WinMo. Filbehandler er så vidt jeg vet heller ikke noe som er standard i Android, og vil heller ikke finnes i Windows Phone 7. En tradisjonell filbehandler for å rote rundt (og rote bort ting) i et stort hierarkisk filsystem er sannsynligvis noe de fleste helst vil slippe å forholde seg til i en telefon. Imidlertid finnes det enkle filbehandlere til iPhone, som bl.a gjør at jeg kan overføre filer til og fra iPhone uten spesiell programvare (iTunes) på datamaskinen, men slike apps har svært begrenset adgang til selve filsystemet i telefonen. Som hovedregel har ikke apps tilgang til "sandkassene" til andre apps, bl.a av sikkerhetshensyn. Det finnes enkelte unntak fra regelen, f.eks slik at andre apps har tilgang til telefonens fotoalbum. Apple bør løsne noe på dette og finne en bedre og mer fleksibel løsning, slik at flere apps lettere kan dele på data, men uten å eksponere brukerne et tradisjonelt filhierarki som min mor fort ville rotet seg bort i. Tilpasning av home-screen utover å fritt kunne arrangere ikon for program og web-snarveier mangler, men for min del ser jeg ikke det helt store behovet for å fylle opp skjermen med mer eller mindre unyttige widgets til enhver tid, som bruker unødvendig mye batteri og datatrafikk på løpende oppdateringer om været eller twitter-skvalder om all verdens banaliteter. Foretrekker å oppsøke informasjon og ting når det passer meg, heller enn en konstant strøm av uvesentligheter som passerer forbi. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Jeg tror du misforstår meg litt, noe som kan ses her: En tradisjonell filbehandler for å rote rundt (og rote bort ting) i et stort hierarkisk filsystem er sannsynligvis noe de fleste helst vil slippe å forholde seg til i en telefon. Jeg mener på ingen måte at Iphone er en dårlig telefon for den gjennomsnittlige forbruker. Nettopp det at systemet er så låst gjør de lett å bruke og vanskelig å gjøre feil. Men denne lave fleksibiliteten er også det som gjør at de med mer avanserte krav enten jailbreaker telefonen eller heller går for Android/WinMo. Nå har jeg ellers lite egenerfaring med filbehandling på telefonen - her har jeg referert til det jeg har lest både av Android- og Iphone-brukere. Etter å ha prøvd Iphone en del hos noen kamerater må jeg si at jeg generelt liker telefonen veldig godt og synes den er god å bruke. Den fremstår som både noe raskere og mer pålitelig enn min Hero, og på touchrespons på skjermen er den totalt overlegen. Samtidig oppdaget jeg fort at mangelen på mulitasking irriterte meg vanvittig, antagelig fordi jeg er så vant til Android, og jeg savnet fort det personlige preget Sense tilbyr (jeg fortrekker selv å velge hvilken info jeg vil ha, ikke at Apple skal bestemme;)). Og jeg er samtidig temmelig skeptisk til fast batteri og mangelen på minnekort. Jeg vil anta at for en gjennomsnittelig bruker, slik som feks meg, handler hva man foretrekker av Android, WinMo eller Iphone mye om hva det er man først kjøper og dermed venner seg til. Og mange kjøper nok Iphone og venner seg til det fordi Apple både var først ute med en smartphone for "folk flest" og har gjort det svært godt ift. markedsføring - noe som begge deler har medvirket til at Iphone er blitt veldig populær og trendy. Men for mer avanserte brukere vil jeg fortsatt hevde at Iphone er for låst og mangler noen vitale funksjoner (enn så lenge). Edit: Og bare sånn for å få sagt det: jeg mener på ingen måte at Android eller Hero er perfekt heller. Som sagt opplever jeg telefonen som mer ustabil og noe tregere enn kameratene mine sine Iphones. Og ser man på forumet her, så ser man jo at mange savner en del åpenhet på sine Androidtelefoner også, og derfor rooter dem, legger inn custom ROMs, osv. Det er grader av alt... Endret 5. mai 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Newton Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 @Hugo_Hardnuts: Mye fornuft i det du sier. Du du nevner selv løsningen på "problemet" med at noen avanserte brukere synes at iPhone er "for låst". Det er bare å jailbreake, og man har tilgang til full multitasking, themes/skins, alternative lock-screen og home-screen funksjoner, osv. Ser ingen stor prinsipiell forskjell på å jailbreake en iPhone, roote en Android-telefon eller legge inn en custom ROM fra XDA Developers på en Windows-telefon - det dreier seg uansett om å sprenge grensene som telefonprodusentene har satt, og det er jo mange her i forumet som driver og leker med slikt. Men det er uansett for spesielt interesserte, som er forberedt på at tukling på det nivået kan få utilsiktede bivirkninger i form av dårligere stabilitet, flere feil, osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg