riple Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei! jeg har en venn som vurderer å flytte til Norge, men som er bekymret for hvor lett / vanskelig det er å få en jobb man kan være engelskpråklig i. Noen som vet? Lillehammer eller Bergen er foretrukket.. thanks Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Har denne vennen utdanning? Dei fleste arbeidsplasser takler fint å ansette nokon som er engelskspråklige, men då stort sett i jobbar der du ikkje normalt sett ikkje har mykje kontakt med kunder og publikum. Om denne vennen ikkje har utdanning så kan det være ein del vanskeligare å skaffe seg jobb sidan mange av dei ufaglærte jobbane som er tilgjengelige er servicejobbar. Lenke til kommentar
riple Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Jepp, hun har en bachelor i økologi.. sliter likevel med å finne henne noe.. noen som vet noe om hvordan det er å få visum til norge? hun er fra usa, lett/vanskelig, neon som vet ? thanks Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Jepp, hun har en bachelor i økologi.. sliter likevel med å finne henne noe.. noen som vet noe om hvordan det er å få visum til norge? hun er fra usa, lett/vanskelig, neon som vet ? thanks Bachelor i økologi hørtes ikke så fryktelig anvennelig ut Men hun trenger ikke visum til Norge: (Amerikanske statsborgere trenger ikke visum) * Dersom du er visumfri og harkompetanse som faglært, kan du være i Norge uten oppholdstillatelse i seks måneder for å søke arbeid som faglært eller spesialist. Senest tre måneder etter innreise i Norge må du melde deg for politiet der du bor, legitimere deg og informere om at du er arbeidssøker. * Oppholdstillatelse er likevel nødvendig dersom du skal søke arbeid som religiøs leder/lærer eller nasjonalitetskokk. http://www.udi.no/Sentrale-tema/Arbeid-og-opphold/Arbeid-og-opphold-i-Norge/Hvem-trenger-ikke-arbeidstillatelse-/#faglaerte Endret 27. april 2010 av obergeru Lenke til kommentar
riple Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 faen det er jo helt fantatsik. tusen takk så langt! Nå ser det ut til at vi blir i Oslo likevel, har du/dere noen forslag?? Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 hva slags jobber ser hun etter da? det første jag kan komme på er kokk Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Økologi? Nei..si det.. Men uansett: Ikke flom over mitt arbeidsmarked sånn at jeg får mindre muligheter som ekte nordmann. Er alt jeg har å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå