svennand Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Howdy folkens. Er en stund siden jeg var oppdatert på pcdeler. Har nå fått i oppgave å bygge en HTPC for en kar. Budsjettet er på 0-15000 (fortrinnsvis rund 8-10k) han har følgende: Kabinett og PSU har han (550w) Følgende kritterier: *SSD disk (størrelse ikke viktig, da han har egen svær serverløsning for dvd samling osv) *HDMI med lyd og bilde fra EN kabel ut av kabinettet(skal ha ASUS Xonar HDAV1.3, HDMI 1.3) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366686 *CPU som har nok reserver til å aldri "bunne" *Likedan med minne *2x Gblan *Være fremtidsrettet *Dra 1080P uten noe problem, selv om materiallet ikke lar seg hw dekode av skjermkortet Ting som ikke spiller noe rolle: *Støynivå!, den skal være på "serverrommet" utenfor kinoen *Den skal ikke ha noe klokkingspotensiale!, slikt er uinteressant. (levetid står i høysetet) ------ Er litt i villede pga det er så lenge siden jeg har surfet på slikt, og er dermed ikke oppdatert på hvilke hk (merke modell osv) som er mest for penga i dag osv. Alle tips mottas hjertelig! Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Da har jeg satt sammen to løsninger: Dyr løsning: https://prisguiden.no/profil/lister/110328 Billig løsning (som jeg mener burde være mer en nok) https://prisguiden.no/profil/lister/114218 Noe innvendinger mot oppsettene? noe jeg burde byttet ut osv=) Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Ser at du setter ASUS 1.3 kortet som et krav. Er dette nøye gjennomtenkt? Alle moderne grafikkort har lydchip og støtter HDMI ut. Eneste forskjellen er støtte for kopibeskyttelse (altså støtte for bitstreaming av DTS-Master og DD Plus). Sier dette fordi HDMI 1.4 snart er på plass og det kanskje lønner seg å spare de to høvdingene til det kommer en snasen 3D løsning eller lydkort med HDMI 1.4? Ville gått for en prosessor med laves mulig varmeutvikling/TDP (støy er en ødleggende faktor i HTPC sammenheng). Jeg verdsetter 4 kjerner selv om dette betyr at du må kjøpe et passivt skjermkort i tillegg. En 4 kjerner kan enkelt kjøre en rekke bakgrunnsprosessen (tom. virtuelle maskiner) uten at ytelsen på avspilling synker nevneverdig. Når det er sagt tviler jeg på at det finnes en i5 eller i7 (eller AMD ekvivalent) som ikke drar 1080p helt perfekt uten problemer. Har du vurdert Intel SSD? De scorer som regel rimelig høyt på tester. 160GB utgaven yter enda bedre enn 80GB om det er pur hastighet som er tema. https://prisguiden.no/produkt/112606 Endret 26. april 2010 av radivx Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Ser at du setter ASUS 1.3 kortet som et krav. Er dette nøye gjennomtenkt? Alle moderne grafikkort har lydchip og støtter HDMI ut. Eneste forskjellen er støtte for kopibeskyttelse (altså støtte for bitstreaming av DTS-Master og DD Plus). Sier dette fordi HDMI 1.4 snart er på plass og det kanskje lønner seg å spare de to høvdingene til det kommer en snasen 3D løsning eller lydkort med HDMI 1.4? Ville gått for en prosessor med laves mulig varmeutvikling/TDP (støy er en ødleggende faktor i HTPC sammenheng). Jeg verdsetter 4 kjerner selv om dette betyr at du må kjøpe et passivt skjermkort i tillegg. En 4 kjerner kan enkelt kjøre en rekke bakgrunnsprosessen (tom. virtuelle maskiner) uten at ytelsen på avspilling synker nevneverdig. Når det er sagt tviler jeg på at det finnes en i5 eller i7 (eller AMD ekvivalent) som ikke drar 1080p uten problemer. Har du vurdert Intel SSD? De scorer som regel rimelig høyt på tester. 160GB utgaven yter enda bedre enn 80GB om det er pur hastighet som er tema. https://prisguiden.no/produkt/112606 Det handler mer om ren lydkvalitet når det kommer til det lydkortet. Gode komponenter og god emi skjerming er alfa omega, alternativet er som du sier det nye kortet. Grunnen til at han valgte det kortet er at lydkvalitet er pri 1. Med anlegg som kommer til å ligge på en rundt 300k så er det greit å ha god kvalitet på signal inn. Han vet at det kommer nytt i fremtiden, men regner med at han bare bytter ut det kortet når den tid kommer=) Varmeutvikling/Støy har ingenting å si, maskinen skal stå på serverrommet. og ikke i det fysiske kinorommet. Grunnen til at jeg valgte tokjernes på den billigere modellen er pga å få høyest mulig frekvens pr kjerne til en ok pris. Det blir en ren HTPC, skal ikke kjøre ting i bakgrunnen annet en selv WMC/My Movie. Siden de fleste program ikke klarer å nytte alle 4 kjernene så tenkte jeg at 2 kjerner med høyere frekvens kan være lurere i hans tilfelle=) Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Om den ikke skal stå i rommet ville jeg nok gått for i7 løsningen og kjørt en 160GB Intel SSD i stedet for den i forslaget. Høres ut som et spennede prosjekt. Hadde vært artig å se hvordan systemet endte opp. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Er det digital lyd som skal dekodes i en annen boks? Da er det jo bortkastet med xonarkortet. Ati sin 5xxx serie vil være verd å ta en kikk på. Digital lyd er og forblir 0 og 1 tall fram til en dekoder. Ellers bare sett opp en helt standard pc om den skal på et server rom. Den typiske HTPC som kommer her på forumet vil være fokusert på lavt forbruk og stillegående. Har ikke kikket på de pcforslag, men for rundt 5k får du en pc som drar omtrent alt av materiale. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Om den ikke skal stå i rommet ville jeg nok gått for i7 løsningen og kjørt en 160GB Intel SSD i stedet for den i forslaget. Høres ut som et spennede prosjekt. Hadde vært artig å se hvordan systemet endte opp. legger meg vel mer mot i7, minuset er som sagt at man må ha eget skjermkort, da i7 ikke har innebygd skjermkort. Hvorfor intel SSD? Den kingstonen har mer "teoretisk" ytelse. Og 30/64GB er mer en nok. Skal bare huse operativsystem og mymovie databasen. Artig prosjekt ja=) Blir nok en tøff løsning. Kombinert med Qnap 859 med 8x 2TB disker (raid 5) og Qnap 559 med 5x2TB disker for serverlagring av dvd samlinga så kan det bli ett morsomt prosjekt å bygge=) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Er det digital lyd som skal dekodes i en annen boks? Da er det jo bortkastet med xonarkortet. Ati sin 5xxx serie vil være verd å ta en kikk på. Digital lyd er og forblir 0 og 1 tall fram til en dekoder. Ellers bare sett opp en helt standard pc om den skal på et server rom. Den typiske HTPC som kommer her på forumet vil være fokusert på lavt forbruk og stillegående. Har ikke kikket på de pcforslag, men for rundt 5k får du en pc som drar omtrent alt av materiale. Har brukt ati sitt 5770 i den dyre løsningen. og ja ATI er definitivt verdt å se på i HTPC sin verden=) lavt strømforbruk og stillegående. Prosjektet er å sette opp en pc som skal funksjonere som REN HTPC, uten å måtte tenke på støynivå, varmeutvikling og priskompromi. Han vil kjøpe en HTPC som er like aktuell om 5 år liksom. Kjøpe fra øverste hylle, ferdig med det=). Men tenkte jeg skulle lage ett billigere alternativ så han kan velge imellom. Angående kortet, det har han bestemt seg for. er ikke jeg som har lagt det til. Digitalt er 0 og 1 ja, så lenge alle 0 og 1ene kommer fram=P Man har fremdeles statisk støy osvosv å ta hensyn til. Dårlige drivere på interne saker. Støtte for DTS-HD og Dolby truehd osvosv. Ser på et Asus kortet som å kjøpe seg fri fra makking... Mannen er i utgangspunktet Apple mann. Eneste grunn til at han må velge en Windows basert løsning er pga My Movie som ikke finnes til annet en Windows Media Center... En solid å god løsning står i høysetet, han må finne en standard som fungerer og holde seg til den! Så nå har han funnet ut at My Movie dekker behovet slik han vil, og den løsningen vil han kjøre framover. Litt spesielt når man skal backupe over 2000dvder... da er det greit å gjøre det riktig første gangen=) Takker folkens! flott med tilbakemeldinger Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hvorfor intel SSD? Den kingstonen har mer "teoretisk" ytelse. Og 30/64GB er mer en nok. Skal bare huse operativsystem og mymovie databasen. Generelt sett høyere praktisk ytelse. Stort sett alle aktuelle disker har benchmark på plass i denne testen: http://www.hardware.no/artikler/corsair_nova_128_gb/76027/2 Lykke til med prosjektet! Lenke til kommentar
delfin Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 En i5 holder LENGE cpu-messig og drar 1080p uten problemer. Selv ligger jeg på rundt 50% på bluray (1080p mkv, remuxed) med min puslete AMD Athlon II 250. TDP er en faktor å ta med. i5 kommer veldig godt ut når det gjelder strømforbruk/varmeutvikling. Når det gjelder lydkvalitet på onboard vs. xonar er det ingen forskjell så lenge formatet støttes. Dette gjelder selvsagt bare med ekstern dekoder. Husk også at HTPC'er om 5 år skal gjøre nøyaktig de samme tingene som i dag, altså dekode 1080p h264. Dette kommer til å holde seg en god stund fremover. Ville helt klart vurdert å ikke kaste pengene ut vinduet her Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 En i5 holder LENGE cpu-messig og drar 1080p uten problemer. Selv ligger jeg på rundt 50% på bluray (1080p mkv, remuxed) med min puslete AMD Athlon II 250. TDP er en faktor å ta med. i5 kommer veldig godt ut når det gjelder strømforbruk/varmeutvikling. Når det gjelder lydkvalitet på onboard vs. xonar er det ingen forskjell så lenge formatet støttes. Dette gjelder selvsagt bare med ekstern dekoder. Husk også at HTPC'er om 5 år skal gjøre nøyaktig de samme tingene som i dag, altså dekode 1080p h264. Dette kommer til å holde seg en god stund fremover. Ville helt klart vurdert å ikke kaste pengene ut vinduet her Hehe handler ikke om å kaste penger ut av vinduet, han har brukt halve livet på å reparere og dille på ting. Han vil heller ha noe som er 100% oppe å gå på alle seanser, og dermed kan bruke tiden sin på mer kjekke ting. Han er flink til å ta med "timelønn" når han skal evaluere pris kontra makking=) Vi har dog diskutert, og Xonar kortet utgår=) for 1-1,5år siden hadde det vært mer ideelt. Litt usikker på Core i5 og i7. Prøver å finne ut hvordan Intel HD graphics er på HD lyden (7.1) / HDCP / ACP(eller hva det nå hete) Om det kan bli styr så ender nok valget på core i7. Angående TDP, det gjør ingenting. Kjøling/strømbruk/lydnivå er fullstendig uviktig=) Det er litt deilig å tenke på... har htpc selv der ditta er noe herk... Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Nyeste revisjon=) https://prisguiden.no/profil/lister/114219 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Nyeste revisjon=) https://prisguiden.no/profil/lister/114219 Ser grei ut den der... Tull å kjøre i7 til en slik oppgave. Det blir ikke noe mer styr bare fordi man ikke kjøper det ALLER dyreste på markedet Kan jeg spørre hva du skal med dual gbit lan? Og det finnes langt billigere intel-NIC enn det du har funnet der Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Nyeste revisjon=) https://prisguiden.no/profil/lister/114219 Ser grei ut den der... Tull å kjøre i7 til en slik oppgave. Det blir ikke noe mer styr bare fordi man ikke kjøper det ALLER dyreste på markedet Kan jeg spørre hva du skal med dual gbit lan? Og det finnes langt billigere intel-NIC enn det du har funnet der Var han som ønsket dual, så bare la til ett så han så det på prisen. Skal diskutere med han. Skjønner ikke helt hva han skal med det=) Lenke til kommentar
radivx Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Har dette prosjektet noen tråd på f.eks. AVForum, HIFI Sentralen el.? Kunne tenke meg å følge med på den tekniske delen av kinobyggingen. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Har dette prosjektet noen tråd på f.eks. AVForum, HIFI Sentralen el.? Kunne tenke meg å følge med på den tekniske delen av kinobyggingen. http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/59969-cinema-l-b-byggelogg.html Oppdatering rundt side 8-9 Grunnen til at han ville ha to nettverkskort var for han skal ha separat kobling mellom internett og NAS løsning, skille de fysisk fra hverandre. Han var dog veldig fornøyd med oppsettet, og om jeg ikke tar helt feil er nå delene bestilt=) Takker for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå