Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol-Toleranse...Hva menes egentlig?

Gjest Volvo87

Anbefalte innlegg

Gjest Volvo87

Hva menes med alkoholtoleranse? Nå tenker jeg først og fremst på en alkoholiker som har utviklet høyt toleransenivå.

- Denne alkoholikeren drikker 1 liter vodka. Han kjenner seg ganske edru.

Har denne personen MINDRE promille enn en ikke-alkoholiker som har drukket samme mengde? Eller har alkoholikeren like mye promille som ikke-alkoholikeren, bare at alkoholikeren kjenner rusen mindre?

Kan skrive litt om meg selv også:

De siste 2 åra har jeg blitt en fuling på flaska. Kan drikke en halvliter 40% brennevin + noen sterkøl og ikke være spesiellt beruset etter det...

Vennene mine er svært beruset etter dette.

- Har jeg like høy promille som andre som har drukket samme mengde, eller kjenner jeg bare rusen mindre til tross for samme promille?

Er lenge siden jeg har vært full. Eller kansje er jeg full hver helg, og ved fri fra jobben bare at jeg ikke kjenner det...Ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Promillen er mengde alkohol som finnes i blodet. Dette opptaket tror jeg er ganske likt, uansett om man er erfaren eller førstegangsdrikker.

Drikker man like mye og blir tatt blodprøve på vil denne vise samme promille på begge personene.

Men den erfarne vil kunne "tåle" promillen bedre og virke mindre beruset.

Personlig føler jeg at jeg hadde en høyere toleranse da jeg var student og drakk ofte og mye i forhold til nå 10 år etter hvor jeg drikker moderat ca 1 gang i mnd og mer ved sjeldne anledninger.

Videre vil personens kroppsstørrelse og sammensetning ha noe å si.

Litt OT:

Min far jobbet sommerjobb på bryggeri da han var ung, og ved fester der det var fritt frem i hyllene pleide "gamlekara" sitte og drikke fløte hele dagen for å "isolere" magesekken mot alkoholopptak, med de følgene at de greide å helle innpå uforsvarlig mye før det smalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...