Bruker-111299 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Kan noen forklare dette for meg? Hvis jeg har et krav(rettskraftig dom) mot en person som har kjøretøy som sikkerhet i lånet. Lånet ble innvilget ETTER at domen var forkynt og oppfyllelsesfristen gikk ut. Kravet er oversendt til namsmyndighetene som ikke vil gjøre. Motparten har per i dag ikke jobb. Hvordan får jeg skviset penger ut av karen? Endret 21. april 2010 av da90el Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 Ingen som har noen peiling? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Eh, hvis namsmannen ikke vil tvangsfullbyrde så har du ingen lovlig måte å gjøre det på... Hvorfor vil ikke namsmannen gå inn? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Du beskriver situasjonen litt uklart, synes jeg. Siden du snakker om salgspant, går jeg ut fra at du solgte bilen til denne fyren mot kreditt - så har du fått sikkerhet for vederlaget ved å ta salgspant i bilen. Er dette riktig? Hva er namsmannens begrunnelse for ikke å gjøre noe? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 He he, ikke lett å tolke nei. Jeg tolker det hovedsaklig slik at vedkommende fikk først en dom mot motparten, som deretter kjøpte seg en bil og tok pant i denne. Han ønsker nå å få kloa i bilen da det er eneste verdigjenstand. Uansett ønsker han penger ut av vedkommende. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Altså kort oppsummert: - Jeg kjøpte bil(med en del mangler som selger ikke opplyste om) - etter ett år fikk jeg en dom mot selger(fin liten sum på 18 000) - etter at betalingsfristen gikk ut kjøpte motparten et kjøretøy med lån(over 50 000 kr) - Namsmannen ville ikke gjøre noe i det hele tatt og sa: "Ta kontakt med oss om et år" Må jeg virkelig sitte og samle opp renter til motparten har evt betalt ned på kjøretøyet eller skaffet seg en jobb? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Og bare for å mase litt til! I et krav hos namsmannen, hva KAN man føre opp? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Hvis det ikke er noe å ta utlegg i så er det ikke noe å ta utlegg i. Gyldig salgspant i bilen verner bilselger mot at kjøpers andre kreditorer tar bilen. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Hvis det ikke er noe å ta utlegg i så er det ikke noe å ta utlegg i. Gyldig salgspant i bilen verner bilselger mot at kjøpers andre kreditorer tar bilen. Det verste er at det ikke er en bil, men et "leketøy"... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Jaha, det var jo noen greie presiseringer, for å si det mildt. Les førsteinnlegget ditt på nytt og spør deg selv om du kanskje burde ha vært tydeligere mht. hva saken egentlig gjelder. Vi er kanskje eksepsjonelle, men tankelesere er vi nok ikke. Så motparten skylder deg penger, og så har han kjøpt seg en bil mot et lån; forretningen har salgspant i bilen. Du har ikke pant i noe som helst. Da kan du se langt etter bilen. Hvis forretningen ikke får sine 50K, er det jo DE som tar den. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 - etter at betalingsfristen gikk ut kjøpte motparten et kjøretøy med lån(over 50 000 kr) *snip* Må jeg virkelig sitte og samle opp renter til motparten har evt betalt ned på kjøretøyet eller skaffet seg en jobb? Hvordan har vedkommene fått finansiering til bilkjøp, all den tid han har fersk dom mot seg hos Namsmann og heller ikke har jobb? Sikker på at den er registrert på ham? Uansett, hvis bilen "bare består av gjeld" er det som andre her sier heller ikke noe å ta utlegg i Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2010 Saken ble oversendt til namsmann som brukte år og dag(over 2 måneder) på å få behandlet saken. Men jeg må vel bare sitte å samle renter til kjøretøyet er delvis betalt så alle kreditorer får sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå