asicman Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Er du på jakt etter et språk som er syntaktisk mest lik Pascal som Modula-2, Oberon, ADA, Zonnon, osv. eller ønsker du et programmeringsmiljø som er mest likt Delphi? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 jeg hadde håpet på få både i pose og sekk = begge deler. siden jeg er så og si oppvokst med pascal så vil jeg tro at jeg vil vektlegge syntaksen høyest. på den andre siden så er jeg blitt avhengig av den visuell metoden ( å dra komponenter over på en form ) . de språken jeg har hørt om der man bruker denne metoden er: turbo pascal/dekphi visual c# visual basic det var vist en eller annen versjon av java som også hadde denne metoden. nå vil jeg tro at jeg vil få det til også om jeg vektlegger det visuelle høyest også. de jeg har liten sans for er at programmene man lager må kjøres gjennom et skall elle lignede for å fungere. det vil også virke noe tungvint med kommandolinje kompilator ( det er så lett å glemme enkelte parametre ) . kort og god jeg ønsker at koden jeg skrives skal være mest mulig oversiktlig ( kommer mye på meg selv ) let å forstå syntaksen foruten å kompilere programmet så vil jeg også at det skal kunne kjøres av seg selv etter kompileringen. man bør kunne lage både 32 og 64 bits programmer ( etter behov) . støtte for mest mulig av de innebygde rutinene i operativsystemet nå kommer jeg ikke på mer , men jeg håper at dere forstår hvor jeg vill hen ? Lenke til kommentar
duckers Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Last ned denne filen: Visual C# 2010 express og installer det. Ja det kjører på et rammeverk, men det er ikke noe du trenger å tenke på. Eneste forskjellen er at du må sørge for at rammeverket eksisterer på eventuelle andre maskiner du ønsker å kjøre programmene dine på. .Net følger vel med så mange forskjellige programmer nå at det er nærmest et under om det ikke er installert. Dersom du ikke allerede har .Net installert, vil det bli installert undere installasjonen av Visual Studio Express, altså ikke noe å tenke på. Gi det så et forsøk. Syntaksen er kanskje litt annerledes, men noen timer med litt trykking og litt lesing og du er fullstendig oppe og går. Du ber om å få i pose og sekk. Jeg kan garantere at begrensningen ikke ligger på C#. I tillegg får du verdens beste IDE (og det kommer fra en som elsker Eclipse og skrive java). Hva mer kan du be om? Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Du "elgen", hvilke versjoner av Delphi er det du har erfaring med forresten? Min erfaring strekker seg ikke lenger enn til v4, men jeg ser det har skjedd mye siden den gang. Ifølge wikipedia har for eksempel Delphi siden 2003 støttet utvikling på .net-plattformen. http://en.wikipedia.org/wiki/Embarcadero_Delphi Og så bør du ta en titt på Delphi Prism, som erstatter tidligere Delphi.NET. Prism er Delphi på .net-rammeverket i Visual Studio! http://en.wikipedia.org/wiki/Delphi_Prism Du kan også ta en titt på Lazarus, som er et gratis alternativ til Delphi.. http://en.wikipedia.org/wiki/Lazarus_(software) Men som sagt, ta til deg det folk sier her, og forsøk noe nytt! C# (eller Visual Basic.NET om du skulle like den syntaxen bedre) i Visual Studio er akkurat det du leter etter (du skjønner det bare ikke enda)! Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 siden jeg er så og si oppvokst med pascal så vil jeg tro at jeg vil vektlegge syntaksen høyest. Da burde jo Modula-2, Oberon og kanskje Ada være naturlige. på den andre siden så er jeg blitt avhengig av den visuell metoden ( å dra komponenter over på en form ) . de språken jeg har hørt om der man bruker denne metoden er: Det er ikke en egenskap til språket, men til programmeringsomgivelsene. Nå har jeg ikke jobbet med Object Pascal (på Apple Macintosh) siden 80-tallet så jeg har ikke fulgt så nøye med hva som er av Pascal omgivelser, men jeg kjenner desverre ingen som kombinerer disse. Videre så er det litt avhengig av hva slags applikasjon man skriver. Visuelle omgivelser er f.eks. lite brukt i embedded programmering og til å skrive f.eks. PCI Express drivere osv. men mye brukt i GUI programmering så er det vel kanskje denne type applikasjoner du utvikler. de jeg har liten sans for er at programmene man lager må kjøres gjennom et skall elle lignede for å fungere. det vil også virke noe tungvint med kommandolinje kompilator ( det er så lett å glemme enkelte parametre ) . De fleste programmer blir kjørt gjennom en kompilator og linker selv om mange omgivelser gjemmer dette for deg. Oftes har man denne kommandoen bundet til en tast eller en sekvens av taster så jeg forstår ikke helt hvorfor dette er så viktig. Man taster skjelden kommandoene til kompilatoren direkte. Vanligvis så bruker man et verktøy som make, ant, asdf osv. for å kjøre kompileringen og alle paremeterene ligger lagret i filer så på den måten glemmer man ikke parameterene. Jeg ville anbefale deg til å bruke anledningen til å se på litt forskjellige språk og miljøer før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 (endret) er det den samme versjon av visual c# som der likes til lit leger oppe i posten ? min erfaring med pascal begynte med turbo pascal. til begynne med var de dos baserte og så senere kom det i Windows versjoner. da begynte versjons nummereringen på nytt. jeg kan jo ikke akkurat si at jeg har tatt vare på alle diskettene som programmet kom på. men jeg mer nå bestem at jeg har hatt både versjon 6 og 7 av turbo pascal ( sistnevnte med 2 versjoner av editoren- en i dos versjon og en Windows versjon). uanset hvilken utgave jeg brukt kunne man lage både Windows og dos basere programmer. så kom turbo pascal for Windows. nå husker jeg ikke riktig når det skjedde men en eller annen etter dette kom delphi. og sener turbo delphi ( som jeg har nå). jeg har hatt alle versjonen fra turbopascal 6/7 og frem til delphi 5 ,og delphi 7 og turbo delphi jeg har jo spekulert på om dlephi prism kan være aktuell men er usikker om det dekker det jeg ønsker. Delphi Prism 2010 koster bare 500 kr hos alfasoft. derimot er jeg usikker på om det er en komplett versjon eller bare et tillegg link får se hva de svarer hos alfasoft når det gjelder lasarus så har jeg blir anbefalt det før. nå har jeg så vidt luktet på det. problemet der er at det er noe galt med installasjonen eller parametrene som skal styre hvor de forskjellige filene som genereres skal lagres ser ut til å svikte totalt. jeg får mage feil melding allerede ved oppstarten av editoren , og under kompileringen. det er mulig at det går an rette det opp, men da blir det knotete å få det til fungere i tidligere versjoner av både pascal og delhi har det ikke vær noe problem men så er det også bare (beta)versjon 0.9.22. Endret 25. april 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
asicman Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg får tanker om at å kjøre siste versjon du har av Delphi eller Turbo Pascal i VirtualBox e.l. er kanskje det som vil passe deg best... Endret 26. april 2010 av asicman Lenke til kommentar
asicman Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 I tillegg får du verdens beste IDE (og det kommer fra en som elsker Eclipse og skrive java). Men det kan ikke stemme! Verdens beste IDE er Emacs (og det kommer fra en som hater Eclipse) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Emacs mangler ting som grafisk databasedesigner, UML designer, flow designer (Windows Workflow Foundation), GUI toolkit, visuell debugger og context help som Visual C# har. Ja, jeg vil si meg enig i at Visual Studio er det beste IDE-et en kommer borti. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Visual Studio manger ting som Linux støtte, Solaris støtte, NetBSD støtte, støtte for utvikling og simulering av VHDL og SystemVerilog kode, Matlab mode og shell, Common Lisp interface som SLIME, Usenet interface, E-post klient, GIT støtte (selv om Git Extensions har kanskje kommet seg i det siste) som Emacs har. Ja, jeg vil si at Emacs er det beste IDE-et en kommer borti. Poenget var at hva som er er verdens beste IDE er veldig subjektivt og jeg håper derfor at noe av ironien er synlig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Jeg får tanker om at å kjøre siste versjon du har av Delphi eller Turbo Pascal i VirtualBox e.l. er kanskje det som vil passe deg best... det dere forstod jeg ikke helt . turbo delphi går helt fin an å kjøre direkte i Windows 7 hvis jeg skal skaffe meg Delphi prism 2010 på en lovlig må må jeg ut med 4500 kr eks mva ( med MVA på 25 % blir det kr 5 625) som er lang over det jeg er villig til betale. delphi prism til kr 500 var bare et tilleggs program. vanlig Delphi koster da kr 3600 / 4 500. hadde nå det bare koste noen få tusen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Poenget var at hva som er er verdens beste IDE er veldig subjektivt og jeg håper derfor at noe av ironien er synlig. Takk for at du la til denne på slutten. Så slapp jeg å finne frem flammekasteren. På en måte skjønner jeg trådstarter godt, ettersom jeg er en gammel Pascal-rev som også har jobbet en god del med Delphi. Det Delphi klarte å få til, som ingen andre har klart å få til siden, er å lage et verktøy som det er lett å komme i gang med, det har godt og oversiktlig GUI rammeverk, brukbar GUI designer, og et solid og rikt programmeringspråk i bunn. Visual Basic (t.o.m versjon 6) bommet med at objekt-orienteringen var svak, og mange inkostistenser i hvordan ting gjøres. DLL helvetet på grunn av forskjellige versjoner gjorde ikke saken bedre. Java bommet med en håpløs implementasjon av GUI delen(Swing er OK-ish), samtidig som språket er/var noe tynt. Mangler f.eks. fortsatt properties. get/set blir slitsomt i lengden. Filhåndtering er også unødvendig tungvindt. .NET platformen bommer først og fremest med at det er vanskelig å komme igang med for nybegynnere. F.eks. skal man velge Visual Basic .NET eller C# ? For oss som har jobbet en del med C-baserte språk (C, C++, Java, C# osv) er det lett å si at det ikke er vanskelig å oversette - men slik er det ikke for alle. Og ettersom trådstarter er en hobby-programmerer, etter det jeg har forstått, så kan den overgangen være for brutal. Det er mulig at det er mer fornuftig for trådstarter å gå over til en basic-variant. Da er det to varianter som kan passe. Visual Basic 2008 Express og REAL Studio. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 nå forstår skjønner jeg gangen i enkelte av eksemplene der C språket er brukt. men er det nokk til å forstå resten etter hvert ? Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 hvis jeg skal skaffe meg Delphi prism 2010 på en lovlig må må jeg ut med 4500 kr eks mva ( med MVA på 25 % blir det kr 5 625) som er lang over det jeg er villig til betale. vanlig Delphi koster da kr 3600 / 4 500. hadde nå det bare koste noen få tusen 4-5 tusen.., er ikke det noen få tusen da? Hvor mye verdsetter du din egen tid? Hvis du faktisk utvikler noe av verdi så er det ikke unaturlig å gi deg selv en prislapp på rundt tusen kroner timen. Og hvor mange timer har du brukt på dette forumet til å klage over at Delphi koster penger? I stedet kunne du bare kjøpt produktet og komt ut i pluss! Om du kun programmerer på hobby-basis, og ikke er i stand til å prissette deg selv på denne måten, så får du ta til takke med det som folk er villige til å gi deg gratis. Visual Studio Express er da et glimrende tilbud. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Poenget var at hva som er er verdens beste IDE er veldig subjektivt og jeg håper derfor at noe av ironien er synlig. Jeg synes Visual Studio er det beste en kommer borti ^^ Vi bruker emacs på skolen, og jeg får kreft av å jobbe med det. Veldig subjetivt dog, siden ikke alle åpenbart er av samme oppfattelse. Men til trådstarter: Hvis du ikke vil bytte språk, må du nesten bare innfinne deg å betale. Hvis du er villig til å bytte språk, tror jeg C# eller kanskje Visual Basic er mer eller mindre akkurat det du er ute etter. Visual basic som språk likner kanskje noe mer på Pascal enn C#, men Visual Basic som språk er forferdelig...men kanskje min oppfatning ikke er så relevant ettersom jeg også synes Object Pascal og hele Ada grenen er tortur å jobbe med. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 hvis jeg skal skaffe meg Delphi prism 2010 på en lovlig må må jeg ut med 4500 kr eks mva ( med MVA på 25 % blir det kr 5 625) som er lang over det jeg er villig til betale. vanlig Delphi koster da kr 3600 / 4 500. hadde nå det bare koste noen få tusen 4-5 tusen.., er ikke det noen få tusen da? Hvor mye verdsetter du din egen tid? Hvis du faktisk utvikler noe av verdi så er det ikke unaturlig å gi deg selv en prislapp på rundt tusen kroner timen. Og hvor mange timer har du brukt på dette forumet til å klage over at Delphi koster penger? I stedet kunne du bare kjøpt produktet og komt ut i pluss! Om du kun programmerer på hobby-basis, og ikke er i stand til å prissette deg selv på denne måten, så får du ta til takke med det som folk er villige til å gi deg gratis. Visual Studio Express er da et glimrende tilbud. poenget har var jeg synes at prisen virker veldig høy. samtidig tenker jeg på at det kan vær bortkastede penger hvis ikke får så mye mere til med den programpakken. jeg bruker ca 2 lapper for mage år til å kjøpe en utgave pascal. det var dyrt den gangen hvis jeg skulle kjøpe en utgave ville jeg ha lagt meg i den prisklassen fordi jeg oppfarter eventuelle forbedringer som ikke mer verdt i forhold til det jeg bruker i dag . først må jeg få en lit bedre pris oversikt og faktisk hva jeg må betale for å få en fungerende versjon. når man driver som hobby og lager enkelte programmer så er det dyrt å måtte bruke 5-6 tusen kr hver gang det kommer en nye utgave. for min del er det ikke verdt det . Lenke til kommentar
asicman Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 turbo delphi går helt fin an å kjøre direkte i Windows 7 Det var jeg ikke klar over. Kan du ikke bare fortsette å kjøre det du har da? Jeg får inntrykk av at du er veldig tilfreds med det du har og ønsker minst mulig forandringer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 turbo delphi går helt fin an å kjøre direkte i Windows 7 Det var jeg ikke klar over. Kan du ikke bare fortsette å kjøre det du har da? Jeg får inntrykk av at du er veldig tilfreds med det du har og ønsker minst mulig forandringer. joda , det kommer jeg nok til å gjøre ( i hvertfall enda en stund) . men den er fra 2006 eller der omkring. så det er lite av funksjonene i Windows versjon som etter 2006 ( vista og W7) jeg kan utnytte. skal jeg derimot lage programmer som er 64 bit må det andre ting til. en ting med turbo delphi . da jeg brukte den sammen med Windows xp hadde jeg litt problemer med minehandteringen. 1,5 gbyte var tydeligvis ikke nokk ( det var samme med endel andre programmer ). foreløpig så her jeg merket lite til det. nå som jeg har får kartlagt hvilke alternativer til turbo delphi jeg har så komma jeg nok til forsøke dem etter hvert også. forresten er det noen som vet om en nettside der man kan sammenlign de forskjellige språken med hverandre ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå