Gå til innhold

hvilket språk kan erstatte delphi ?

Anbefalte innlegg

nå som produsenten av Delphi har bestemt å prise seg vekk fra hobby programmereren.

og diskusjons forumer gjemmer vekk dette språket på en slik måte at det ikke er mulig å føre en dialog hva skal man da begynne med ?

jeg ønsker jo liten endring fra det jeg har holdt på med

jeg har såvidt sett på lasarus og free pascall.

her ser det ut til at det er for mye tulle og problemer med de to

Free pascal ser ut til å mangle fullstendig et grafisk brukergrensesnitt

Lasarus virker å være for mye beta enda .

jeg klarer ikke å få kompilert/kjørt eksemplene engang uten en liste med feilmeldinger.

selv om jeg endrer litt på enviromet variablene så kommer jeg ikke i mål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder GUI har forresten python mye å velge fra. De mest brukte er Tkinter (er med som standard, men er begrenset), wxWidgets (via wxPython), QT og GTK. De tre siste har GUI designere (boa constructor, qt designer og glade).

Du kan også gjøre f.eks som http://sabnzbd.org/ gjør, og bruke et web-basert gui over cherrypy (eller lignende).

Og som sagt, py2exe kan pakke det sammen i et portabelt format, og inno setup fungerer utmerket for å pakke det sammen i et enkelt-å-installere format.

Lenke til kommentar

pokkers forum . hvor må jeg oppdatere siden fler ganger før den kommer frem .

vel da har jeg fått ut frustrasjon over et tregt forum

det høres slit tung vind ut å måtte kompilere programmet og så bygge en kjørbar fil.

i delphi og pascal generelt så er jeg vant med at alt dette skjer automatisk under kompileringen.

jeg mangler en oversikt - en slags tabell der de forskjellige funksjonene og prosedyren er listet opp og sammenlignet med hverandre i de forskeligge programmeringsspråkene.

det ville lette overgangen betydelig

det er fullstendig unødvendig å legge på en ekstra utfordring i programmeringsspråket bare for moro skyld.

jeg sitter med den følelsen noen ganger

men hvordan kan jeg finne ut hva som fungere samme av tillegg ?

siden fremstår som om http://sabnzbd.org/ er et nyhets leser program

men finnes det ikke flere alternativer ?

nå er det litt problemer med å få det installer eller plaser på rett plass slik at det virker slik jeg forventer. foreløpig er det lite jeg forstår av det hele.

eksemplene gir feilmeldinger når jeg forsøker å kjøre dem

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg mangler en oversikt - en slags tabell der de forskjellige funksjonene og prosedyren er listet opp og sammenlignet med hverandre i de forskeligge programmeringsspråkene.

Dette er da det mye info om,du får søke litt.

det er fullstendig unødvendig å legge på en ekstra utfordring i programmeringsspråket bare for moro skyld.

Det er dette python er best på og legge inn minst mulige problemer for den som programmer.

Les det zen of python

Ja klart det,men jeg mener python er veldig bra derfor foreslår jeg det.

For et lavnivå spåk liker jeg C som sammarbeider bra med python.

Andre språk du kan se på er C#,java,C++,ruby.

nå er det litt problemer med å få det installer eller plaser på rett plass slik at det virker slik jeg forventer. foreløpig er det lite jeg forstår av det hele.

Hva??,du må jo forklarer bedere enn dette.

Hva er det du prøver på?

Lenke til kommentar

Dette er da det mye ino om,du får søke litt.

jeg hadde håpet på tips

[quote]det er fullstendig unødvendig å legge på en ekstra utfordring i programmeringsspråket bare for moro skyld.

Det er dette python er best på og legge inn minst mulige problemer for den som programmer.

Les det zen of python

Ja klart det,men jeg mener python er veldig bra derfor foreslår jeg det.

For et lavnivå spåk liker jeg C som sammarbeider bra med python.

Andre språk du kan se på er C#,java,C++,ruby.

Hva??,du må jo forklarer bedere enn dette.

Hva er det du prøver på?

jeg prøvde å installere det det ble linket til.

hvordan fungerer info setup compiler ?

jeg kunne one eksempler med kode men de lot seg ikke kjøre eller kompilerer ( usikker på hvordan det fungerer her )

- det så ut som at de fungerte men etter en stund kom det en feil melding.

nå ser det plutselig ut som om det fungerer

Lenke til kommentar

Du kan ta en titt på http://docs.python.org/tutorial/index.html eller http://diveintopython.org/toc/index.html

Eller kanskje http://www.korokithakis.net/tutorials/python - men vil heller anbefale en mer grundig tutorial.

Men jeg husker din forrige tråd på dette emnet, der du mer eller mindre vraket alle språk foreslått basically fordi de ikke var delphi... Hvis det er delphi du leter etter, så bruk delphi. Du finner ikke noe mer delphi enn det. Hvis du har ombestemt deg og nå faktisk leter etter et annet språk som kan erstattet delphi, så ta en grundig titt på python. Ja, det er litt annerledes, og ja du må faktisk lære litt nye ting. Men det er noe du må gjøre uansett med et nytt språk, og python er ganske lett å lære og bruke.

Lenke til kommentar

i utgangspunktet så liker jeg pascal språket ( delphi er bare en variant).

problemet at de som lager delphi har mer eller mindre priset seg vekk eller boikottet oss hobby-programmerere.

det er jeg frustrert over

da har jeg ikke noe annet alternativ en å forsøke noe nytt.

nå må jeg si at første intrykket av python var ikke så veldig bra.

det er ikke språket men editoren og noen av funksjonene der som virker noe begrenset.

jeg er vant med å dra en komponent over på en form og så endre egenskaper eller lage kode derfra.

noe i stil med visuel basic.

når jeg ser etter alternativer til delphi så søker jeg også den muligheten.

nå må jeg se gjennom linkene

Lenke til kommentar

Kikk på Visual C#. Jeg tror det er mer eller mindre akkurat det du er på utkikk etter. Det har en form designer som Delphi (faktisk to, en for Windows Forms, og en for Windows Presentation Foundation) men språket likner mer på Java, bortsett fra at det er mye bedre enn Java på alle måter :p

Visual C# Express er gratis i tillegg, så du slipper noen økonomisk investering.

Lenke til kommentar

hvor lik pascal er denne C syntaksen egentlig ?

jeg forstod for gangen deler av koden bare jeg så på den ( noen eksempler for lange siden).

problemer er at det virker til å være vanskeligere å holde en strukturert over sikt i koden i forhold til Delphi

jeg er klar over at man ikke kan få både i pose og sekk , men dette tilfelle virker sekken å være utslitt

men jeg kan jo ikke la være å prøve

dere er kansje ike klar over at delphi egentlig ikke er et programmeringsspråk emn heller et konsept .

det kan dette gi beviser for

Lenke til kommentar

vane sak , kanskje .

men det er nå likevel en sak som kan forvirre.

i pascal syntaksen ( delphi kan brukes til fler språk) bruker man begin og end bare når man markerer begynnelsen og slutten på programblokker.

i C# brukes jo parentesene til flere ting.

I delhi brukes { og } for å styre flere parametre.

hvordan gjøres det i C# ? med tegne // ?

i delhi brukes det til kometmarer

mulig at det ikke er noe problem , men førsteinntrykket skaper en noe unødvendig forvirring

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å være frekk, men nå synes jeg du må slutte å klage. Er du Delphi-utvikler, og det er det eneste du kan, så er det på høy tid at du utvider horisonten!

Det nærmeste du kommer Delphi - eller for å si det på en annen måte - det som har tatt over for Delphi, er .Net-rammeverket, programmeringsspråket C# og IDE'en Visual Basic.

Anders Hejlsberg var sjefsarkitekten bak Delphi, men han begynte å jobbe for Microsoft i 96 for å utvikle C#, og etter min mening ble alt det som var bra med Delphi med over i .net.

Python er noe helt annet, og er ikke det første man bør rope ut når noen ser etter en erstatning for Delphi-opplevelsen (men man kan alltid regne med å høre python-tilhengere anbefale språket sitt på norske programmeringsfora, nesten uansett hva det blir spurt om).

Når det er sagt så bør du uansett, som profesjonell utvikler, beherske mer enn ett språk - å si at et språk er unødvendig forvirrende fordi det er anderledes enn det ene språket du kan fra før er ganske egosentrisk.

Lenke til kommentar

du virker nå litt frekk selv om du neppe mener å vær det.

jeg spurte etter en erstatning for delphi for å finne en erstatning .

samtidig for søker jeg å finne ut av hvordan jeg kan løse overgangsfasen

og hva skal jeg si når jeg spør etter tips og får til svar at jeg må lete selv ?

når man er inne på det så oppfatter jeg jeg begrepet .net som noe som er beregnet til nett applikasjoner. det vil si at det er beregnet til å bruke mot flere maskiner enten over nettverk eller Internett.

hvis der kan gi meg en bedre forklaring så er det fint.

jeg er forøvrig interessert i en erstatter som ikke gjør overgangen for stor.

og så en oppklarning til dere :

jeg er ikke noen profesjonell programmerer siden jeg ikke har gått på noe skikkelig kurs.

( de kursene jeg kunne se var enten for andre programmeringsspråk eller kostet for mye )

jeg er også sikker på at jeg ikke berserker alt med delphi heller.

da får man de samme utfordringene som når man forsøker å lære seg flere språk samtidig.

det er sikker artig å lære seg finsk og japansk på samme tid. og indisk itillegg

en ting med pascal språket er at man kan legge fargekoder på kommandoene.

f.eks å utheve "begin" , "end" , procedure o.s.v. da er det lett å skille blokkene fra hverandre.

er det mulig med tegnene {og } C# ?

i eksemplet over la jeg spesielt merke til at de spesielle markeringen av en programmeringsblokk vistes bedre på skjermen med pascal syntaksen .

i C# virket det mer nøytral som resten av koden.

for min del kan det skape noen praktiske problemer.

hvordan opplever dere det som bruker begge ?

Lenke til kommentar
Du virker nå litt frekk

Ja, jeg beklager. Burde ikke poste når jeg var irritert.

noe som er beregnet til nett applikasjoner. det vil si at det er beregnet til å bruke mot flere maskiner enten over nettverk eller Internett.

Nei, nei! .Net er en runtime, tilsvarene Java-runtimen (JVM). I tillegg er det en haug med biblioteker du kan benytte deg av. Navnet har ingenting med nettverk å gjøre i så måte.

jeg er ikke noen profesjonell programmerer siden jeg ikke har gått på noe skikkelig kurs.

Vel, du blir ikke noen profesjonell programmerer av å gå kurs heller. Og jeg tenker nok mer på en instilling til det hele. Hvor mye tid bruker du på programmering i uken?

Å beherske alt i Delphi vil nok ta mange år, og vil ikke være verdt det. Lærer du deg flere språk vil du bli bedre i hvert av dem, fordi erfaringer fra det ene kan lære deg nye ting i det andre.

Problemene du har med at C# virker forvirrende og uoversiktelig er BARE EN VANESAK, jeg lover!

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden, og en tidligere tråd du startet som omhandlet mye av det samme, så må jeg bare si meg enig med det andre har sagt, nemlig at du bør utvide horisonten litt og prøve å lære deg noe nytt.

Innleggene dine bærer preg av klaging og syting av den typen små snørrunger kommer med, når de ikke får det som de vil.

Synd for deg at de andre programmeringsspråkene, både de som kom FØR Delphi, og de som har kommet i etterkant, ikke lever opp til dine preferanser for hvordan et språk bør være.

Radlekatt

Lenke til kommentar

Parantes brukes til to ting i C#:

- Funksjonsargumenter

- Gruppering av matematiske uttrykk

{ } brukes til tre ting:

- Funksjonskropper og definisjonskropper (som begin-end i Pascal)

- Lambdauttrykk, løkker etc. med mer enn én linje

- Initialisering av arrays

// er kommentarer på én linje

/* */ er kommentarer over flere linjer

= er tilegnelse (:= i Pascal)

== er sammenligning (= i Pascal)

Som torbjørn marø sier så er det utelukkende en vanesak. Pascal som språk er mer komplisert og verbost enn C# er etter min mening, så det burde ikke ta så veldig lang tid å lære seg. Det som sannsynligvis tar lenger tid, er å lære seg standardbiblioteket i .NET. Dette er som regel den største utfordringen med nye språk.

Lenke til kommentar

nå måtte jeg vente til det dårlige forumet var oppe å gikk igjen .

om det er noen som oppfatter enkelte ting som klaging så er det nok fordi jeg er frustrert over det ikke går slikmjeg ønsker

jeg begynte med turbopascal da jeg gikk på skolen . tror det var versjon 4. siden den gangen har det gått slag i slag.

en pussig ting med eksemplen i hjelpefilen til delphi er at neon av dem viser eksemplen som c# syntaks i stedet for pascal syntaks .

det som er dumt ( som nok gjelder alle språkene ) er at man ikke får tid til å sette seg inn i alt før det er endringer på gang

geirgrusom: mener du at c# er et språk som er på et laver nivå en pascal (delphi) ?

jeg er av den oppfattelsen at jo enklere et programgrinespråk er jo mere jobb er det å få lit omfattende ting til å fungere slik man ønsker.

det er bare de enkle tingen som er enkle da.

behersker man et komplisert språk så er det også enkelt å få til de kompliserte oppgavene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...