Gå til innhold

San.ass Q&A

Slagathor

Anbefalte innlegg

Hei, utfører nå førstegangstjeneste i forsvaret på Madla, har san.ass på førstepri og fikk denne stillingen, så nå har jeg noen spm ang stillingen som jeg håper jeg kan få svar på av annet professionell sanitetspersonell.

Ramser opp en del spm her nedover som jeg da håper å få svar på.

- Ryktet om "overføringsperm": Det sies det at vi blir sendt direkte på tjenestestedet Sessvollmoen, blir innkvartert og får perm fra den dagen til kommende mandag, er dette sant?

- Godkjent san.ass kurs + sanitetsbefal, hvilken grad vil man da bli etter utført befalskole?

- Er det en turnus "basert" tjeneste? (1 uke på, 1 uke av)

- Muligheter for Internasjonale fredsbevarende operasjoner som sanitetsbefal/sanitets ass?

Lurer også på om det finnes noe tips&triks for å hjelpe studiene gjennom modulene som kan være fint å ha i bakhodet

Besvarer all respons med stor takknemlighet!

Endret av Slagathor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du allerede er inne til førstegangstjeneste, hadde det ikke vært lurest å spurt et befal der :s ?

Har alt gjort dette, men fikk mange forskjellige svar, og de som var her på intervju hadde så mange og snakke med at jeg rett og slett ikke fikk den informasjonen jeg ønsket av dem

Lenke til kommentar

Jeg er san.ass på Kongeskipet Norge, så kan kanskje hjelpe deg med noen spørsmål.

1. Du ankommer Sessvollmoen, blir innkvartert og får perm til førstkommende søndag kl.12.00 om jeg husker rett. Starter på søndagen med litt info og kurs i studieteknikk.

2. San.ass kurs + befalskurs vil jeg tippe gir graden Sersjant/Kvartermester.

3. Jobben som san.ass er i ugangspunktet en turnusbasert tjeneste. Hvordan turnusen er, varierer fra sted til sted. Madla er vel 1 på og 1 av, mens i Nord-Norge finner man turnuser som 3 på og 2 av. Kysvakta har og andre ordninger med 6 på 3 av, eller 4 på 2 av. Eneste unntak er Kongeskipet, der jeg har vanlig helgefri. :)

4. Tror det skal være gode muligheter for å ta del i Internasjonale Operasjoner. Kurset er ettertraktet, og veldig relevant for tjeneste i utlandet.

Ellers vil jeg anbefale å være disiplinert med lesingen, i tillegg til at du lærer deg drillen meget godt. Den er veldig relevant for alle modulene.

Stillingene etter endt kurs blir fordelt ved at beste elev på kurset velger først osv. Det er en motivasjon i seg selv :)

Lenke til kommentar

1: Dette varierer fra kull til kull.

2: Sersjant/kvartermester i utgangspunktet, men etter hvert har du opparbeidet deg kompetanse til å søke på stillinger med mer ansvar, som da hjemler høyere grad. Med kun nivå 3 og BS/sjøforsvarets befalskurs når du neppe over løytnant (selv om det ikke er noe formelt i veien for det). Med annen helsefaglig utdanning, evt. krigsskole, kan du nå mye høyere.

3: Har ikke hørt om sanasser som ikke har turnus, men hva slags turnus det er varierer. Det kan være alle slags forhold mellom perm og jobb, og lengden kan variere fra 1 uke til 6.

4: Som sanitetsbefal er utsiktene gode. San. asser tror jeg dog ikke er så voldsomt ettertraktede. Nivå 3 er veldig bra, men du bør ha andre kvalifikasjoner i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...