PSycHOerlENd Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Hei! Jeg prøver å finne ut preteritum entall 3. person formen av det løst sammensatte verbet vorbeigehen. Her skal det vel stå, men det er bare et lite problem; hvilke av de fire preteritum 3. person entall formene er preteritum 3. person entall sånn som jeg leter etter? Skjønner ikke hva main clause, subordinate clause, Indicative og Subjunctive II er. Har vel egentlig ikke lært om preteritum enda heller... Så kan dere si hva preteritum 3. person entall av vorbeigehen er? Jeg vil ha det i denne sammenhengen: Men en gang bukket han ikke da han gikk forbi pålen. takk! Endret 21. april 2010 av PSycHOerlENd Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Vorbeigehen er en sammensetning av to ord; Vorbei, som betyr forbi, og gehen, som betyr gå. Når to ord er satt sammen til et verb er det kun det siste ordet som har noe å si. Dermed skal altså vorbeigehen bøyes på samme måte som gehen. Siden gehen er et sterkt verb, blir vorbeigehen i 3. person preteritum VORBEIGING. Synes ikke den setningen din har noen mening, men kan med en gang si at jeg heller ville sagt GING VORBEI, enn VORBEIGING i den sammenhengen... Lenke til kommentar
PSycHOerlENd Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 (endret) takk! setningen kan vel heller være Men da han gikk forbi pålen, bukket han ikke. Endret 24. april 2010 av PSycHOerlENd Lenke til kommentar
PSycHOerlENd Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Her er et annet verb jeg vil ha i preteritum, men skal jeg ta konjunktiv eller indikativ i sammenhengen: Da ble han arrestert ? EDIT: setningen er heller Da Per hørte det, arresterte han Pål. Endret 24. april 2010 av PSycHOerlENd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå