Gå til innhold

Spørsmål om ansettelser: Korrupsjon?

Anbefalte innlegg

Der jeg studerer har nesten alle som har fått jobb fått denne gjennom bekjente eller familie. Virker som om dette er en vanlig praksis ihvertfall i den bransjen jeg søker jobb.

Når folk får jobber gjennom bekjente/familie, vil dette tilsvare korrupsjon?

Har ingen mening selv, men hvorfor føler arbeidsgivere at det er tryggere å ansette en som kjenner en av de ansatte i forhold til en totalt ukjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Ordboka:

korrupsjo'n -en det å bestikke el. ta imot bestikkelser bli anklaget for k- / ingen k- i forvaltningen

Jeg tror kameraderi er ordet du leter etter, men heller ikke det er dekkende:

kameraderi' -et (fra fr, se *kamerat) utilbørlig hjelp el. favorisering på grunn av kjennskap el. vennskap, klikkevesen

Jobb via venner, kjente og øvrig kontaktnett er veldig vanlig, i hvert fall her i Kristiansand. Men det er ingen lover mot det (såvidt meg bekjent).

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være korrupsjon? Det er da naturlig at man stoler på noen man kjenner godt som referanse og dermed er det et sikrere kort enn en man ikke kjenner. Slik nettverksbygging er helt naturlig, både i det sosiale og i arbeidslivet.

Jeg må nesten spørre hva du studerer?

Lenke til kommentar

La oss si at du har to personer som ønsker arbeid hos deg. De har begge helt like egenskaper men du kjenner bare den ene av dem fra før. Hvem av dem hadde du ansatt? Helt klart at den personen arbeidsgiver har kjennskap til vil stå mye sterkere.

Jeg ville ikke kalt dette korrupsjon, kanskje en mild variant av favorisering? Men jeg tror det er ganske normalt at arbeidsgivere ansetter folk de har kjennskap til. Men det kommer helt ann på hva slags arbeid det er snakk om og egenskapene til arbeidstakerne.

Lenke til kommentar

"Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning"

Litt av grunnen til at jeg lager dette emnet er fordi jeg i forrige uke ringte en bedrift angående jobb, de sa nei. Idag fikk en venn av meg jobb der gjennom en bekjent. Korrupsjon er vel ikke helt riktig nei :) Men kameraderi er vel mer beskrivende.

Har opplevd endel andre tilfeller også, vil ikke akkurat si at de som ble ansatt var de beste kanditatene.

Lenke til kommentar

Kameraderi er nok mer beskrivende, men det handler også om da grov fordelaktige relasjoner. Var du mer kvalifisert enn kompisen din? Men du ringte og spurte angående jobben og fikk nei uten videre? Ikke intervju eller noe? Hva slags kompetanse er det snakk om?

Man misbruker ikke makten i vervet sitt når man rekrutterer etter eget skjønn, der kompisen din ble anbefalt av en bekjent, mens de mest sannsynligvis ikke hadde noe kjennskap til deg. Det at du ikke anser de som de beste kandidatene, betyr jo ikke at de som ansetter ser på det på samme måte, når de får positive innspill fra noen de kjenner, så havner jo de bekjente i et positivt lys.

Lenke til kommentar

Der jeg studerer har nesten alle som har fått jobb fått denne gjennom bekjente eller familie. Virker som om dette er en vanlig praksis ihvertfall i den bransjen jeg søker jobb.

Når folk får jobber gjennom bekjente/familie, vil dette tilsvare korrupsjon?

Har ingen mening selv, men hvorfor føler arbeidsgivere at det er tryggere å ansette en som kjenner en av de ansatte i forhold til en totalt ukjent?

Det kalles å ha nettverk. Uten nettverk kommer du ingen vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...