sofiepett Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei! Jeg og noen venner har kjøpt en russebil, og vil gjerne reklamere på den. Det har dukket opp flere feil på bilen, og vi har sendt flere mail for å få pengene tilbake. De vi har kjøpt russebil av har vært i kontakt med forbrukerrådet, og de fortalte at man ikke kunne reklamere på slitedeler.' Så det jeg lurer på: Er motoren en slitedel? Samt turbo? Mvh. Sofie Pettersen Lenke til kommentar
JLord Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Ville heller sagt at motoren består av en rekke slitedeler. Dersom det var feil med feks. Motor som man må regne med at selger var klar over, så hadde selger en opplysningsplikt. Videre hadde dere også en undersøkelsesplikt. Det lureste når man kjøper en russebil som tross alt bytter eier hvert år. Er å ha den på NAF-test. Endret 21. april 2010 av davinci745 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Motoren er ikke i seg selv en "slitedel", men den inneholder endel slitedeler. Dette inkluderer en rekke sensorer, tennplugger, filtre, olje, osv. Hvis du forklarer hva som faktsik er problemet er det lettere å komme med et konkret svar. Med "slitedel" mener jeg at motoren vil før eller senere slites ut, og kjøper man en bil med f.eks 400 000km på telleren må man regne med at motoren (og resten av bilen forøvrig) kan være utslitt. Endret 21. april 2010 av gxi Lenke til kommentar
sofiepett Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Hei, takk for svar Vi har undersøkt bilen, og mekanikeren fortalte at motoren var utslitt og oljelekkasje hadde ødelagt både motor og turbo. Bilen har gått litt over 254 000, er en VW Caravelle 1,6 TD, 1991 modell. I tillegg er det flere ting som er ødelagt som de ikke på forhånd har nevnt til oss, men siden dette er slitedeler er det ikke mye vits å skrive de opp. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Når man kjøper en 19 år gammel bil er det heller regelen enn unntaket at bilen er sliten. Om selger ikke gir noen garantier eller opplyser om at bilen er i spesielt god stand, at motor er nyoverhalt eller lignende, må man derfor regne med en del reparasjoner.Regner med at dere kjøpte bilen av en privatperson og ikke en forhandler? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Disse bilene med den motoren er såvidt jeg vet spesielt kjent for å ha slitt motor fordi motoren er noe liten i forhold til bilens størrelse og vekt og dermed "alltid" blir kjørt på konstant full gass. Jeg tror det er rundt 60 hester i den, og det er jo ikke mye på en Caravelle. Lenke til kommentar
Alfrid Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Men hva er problemet? virker ikke bilen, er turbo ødelagt? biler som er såpass gamle selges som regel "as is". det er desverre ingen unghest dere har kjøopt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå