Josso Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei! Jeg bestilte Demo-PC fra komplett.no, for bare noen få uker siden. Specs: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 WD Caviar® GreenPower™ 1,5TB Corsair XMS3 1600MHz 4GB KIT CL9, 1.65v (Har to stykker av denne) XFX Radeon HD5870 1GB "XXX" PCI-E Gigabyte GA-P55-UD3, P55, S-1156, DDR3 Corsair Powersupply HX 750W Modular Cooler Master Storm Sniper Black Edition Den var levert uten OS, men jeg installerte Windows 7 Ultimate 64bit. Så til problemet. Jeg har vært svært fornøgd med pcen hele veien, bortsett fra at det er et problem som irriterer meg grenseløst. Når jeg bruker stort sett alt av programmer, f.eks. Mozilla FireFox, MSN, spotify, skype osv så lagger ofte pcen noe jævlig når jeg starter programmet, den kan fryse i opp til 10 sekkunder på det værste. Får beskjed om at "programmet svarer ikke", men så løser det seg opp igjen etter en stund. Dette kan også skje om jeg bare skal åpne en ny tab i firefox, eller åpne en kontakt på msn. "Velkommen" skjermbildet i starten tar også svært lang tid, og det kan ta opptil 2 minutter før pcen er klar for bruk etter startup. Og da har jeg kun msn og steam som starter på windows startup automatisk. jeg merker ikke noe spesielle fps problemer i spill, f.eks Bad Company 2 har jeg jamnt over 60-80+ fps hele tiden med alt på max 1900x1200. Er det noen som har greie på dette og kan komme med noen tips? Syns det er meget rart at gamle pcen var mye raskere på dette, med windows vista og søppel specs i forhold til denne. Setter pris på alle svar Lenke til kommentar
Knuti95 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det kan jo være noe med Windows som skaper problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) *EDIT* Overså at du allerede har sjekka oppstarten. Mest sansynligvis en prosess/driver eller lignende som skaper problemer. Først av alt bør du sjekke listen over prosesser som starter sammen med windows. Her bør du fjerne ALLE prosesser som du VET at du ikke har bruk for, dvs programmer som du selv ikke har valgt at skal starte automatisk med windows. For å sjekke denne listen skriver du msconfig i søkefeltet i startmenyen. Trykk så over til startup/oppstart og kryss bort alt du selv ikke har valgt skal starte med maskinen (da om du kan ha et virus, vil det mest sansynligvis starte her) ps: IKKE rør noen andre instillinger i services/boot/general. Du BØR også reinstallere alle brukerinstallerte drivere (chipset, skjermkort, nettverk osv) Husk å alltid laste drivere ned direkte fra produsentens support side for å få nyeste stabile utgivelse. Et siste tips er å sjekke Tast Manager (ctrl+alt+del), og sjekke kjørende prosesser for om en av dem bruker særdeles mye prosessorkraft. (Maskinen bør kun ligge mellom 1-5% når du ikke kjører noen programmer i bakgrunnen) Kom tilbake med mer info om når/hvordan problemene oppstår for mer hjelp. Endret 21. april 2010 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Josso Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Tusen takk! S kal teste ut dette i morgen, og komme med en tilbakemelding så fort jeg kan. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 PS: Gi gjerne en screenshot av alle prosesser som kjører i Task Manager, så er det lettere å peke ut om feilen ligger i noen prosesser/programmer eller en annen plass. Lenke til kommentar
Josso Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Hei igjen! Da har jeg endelig litt mer tid til overs, så jeg får fikset dette. Begynner med screenshot som du ba om. Har lagt det til i vedlegg. Ellers har jeg prøvd å finne drivere til hovedkortet, men uten hell. Kom inn på Gigabyte sin offisielle side, men det kan virke som at det er problemer på den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Hei igjen! Jeg har nå sett gjennom listen med prosesser, og jeg ser ikke noe mistenkelig med den. Ser at det kun er Spotify som bruker prosessorkraft der, og det bare 4%. Hadde du de samme problemene i samme tidspunkt som du tok screenshoten? Du forklarte tidligere at det kun var Steam og Msn som starta opp sammen med maskinen, men jeg ser flere prosesser her som mest sansynligvis ligger i oppstartslisten. Husk at "Startup/Oppstart" mappen i startmenyen ikke inneholder alle prosessene som starter med maskinen. For å sjekke den virkelige "startup" listen, skriver du "msconfig" i start meny søkefeltet og sjekker "startup/oppstart" tabben der. Prøv gjerne og "deaktiver" alle oppstartsprosessene i listen, ved å markere ut krysset til venstre for tjenesten. For så å se om problemene fortsatt oppstår. (Deaktivering i denne listen vil ikke påvirke systemet/stabilitet så ikke vær redd for å deaktivere prosesser du ikke et hva er) PS: IKKE endre noen instillinger i Boot/Services/Tjenester/General, kun Oppstart/Startup Jeg la merke til at du bruker AVG antivirus. Problemer med antivirus tjenesten kan skape problemer lignende de du har beskrevet (Selv om en maskin med slik ytelse som din overhode ikke skulle bli påvirket av det) Har du prøvd å deaktivere AVG for å se om problemene fremdeles oppstår? En annen ting er TuneUpUtilities.exe, som tilhører et tweaking program ved navn TuneUp, hvilke tweaks/instillinger har du satt der for å prøve å forbedre ytelsen? Jeg ville også ha prøvd å deaktivere dette programmet og eventuelt tilbakesatt alle instillinger til standard systeminstillinger. Selv om dette problemet MEST sansynligvis ligger i software, vil jeg også anbefale og kjøre en minnetest. Du kan kjøre windows innebygde minnetest ved å trykke F8 under oppstart, eller du kan kjøre et tredjeparts program ved navn Memtest86. Kjør en av disse testene og kom tilbake med resultat! *EDIT* Gi meg gjerne også en screenshot av prosessene i msconfig startup. Endret 23. april 2010 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Gå inn på WD sine sider og last ned disktestprogram(hvis de har). Jeg mistenker sterkt at det kan være sektorfeil på HDen din. Seagate har også program for å finne feil med diskene, så du kan prøve der hvis du ikke finner program hos WD. Jeg har selv brukt seagate sine program og de funker glimrende til alle diskene jeg har testa. Endret 23. april 2010 av Gibblay Lenke til kommentar
Josso Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Tusen takk for veldig gode svar! Jeg har nå prøvd å deaktivere alle oppstartsproseser. Uten å merke noe forskjell, "Welcome" skjermen står og henger alt i fra 30 sekkunder til 1-2 minutter. Så jeg har aktivert AVG igjen. Ellers har jeg brukt tuneup for å hindre oppstart av programmer som jeg ikke behøver ved windows startup. Og stilt litt på windows visuals, for bedre ytelse. Skulle gjerne likt å testet med å deaktivere dette, men jeg finner fa*n ikke ut hvor jeg gjør det, skal fortsette å forske på det. Ellers mener jeg å huske at jeg hadde problemene før tuneup ble innstallert, da en kompis anbefalte det når jeg klaget over dårlig ytelse på pcen. Skal også sjekke ut om det kan vere en sektorfeil på harddisk. Er dette noe som tar lang tid, og fører til at jeg ikke kan bruke dataen samtidig? Er ganske avhengig av å bruke data på dagtid, så da må jeg i så fall gjøre det om natten, viss mulig. Tusen takk for god hjelp så langt, håper på videre svar Legger ved foto av oppstarten min. [EDIT]: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3&lang=en kan jeg bruke denne for å teste om det er sektorfeil på harddisken? Har ikke noe god greie på dette. Endret 24. april 2010 av brutality Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Har du testet med en anna HDD, den greenpower disken er vel ment som billi lagring. Har en selv på 1TB og ville ikke hatt os på den! Lenke til kommentar
Josso Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Har kun denne HDD, så jeg har ikke tested med noe annen. Men er jo uansett rart om den skal vere så vanvittig treg? Windows-opplevelsesindex så scorer jeg stort sett nesten fult på alt, men 5.9 på "dataoverføringshastighet for disk". Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Er det 4x2GB brikker du har? Har sett i flere manualer til P55 hk, at det er en begrensing på 1 brikke per kanal på 1600MHz-> brikker, pga minne kontrolleren i cpu. Men om det gjelder selve 1600MHz brikken, eller når man kjører dem på 1600MHz->, vet jeg ikke. Har du foresten prøvd å justere spenning opp til 1.64V på ram brikkene? Har du prøvd å kjøre med bare 2 brikker i de hvite slotene? Nu fungerer Gigabyte sine sider, hvis du skal prøve å installere chipset driver manuelt, eller oppdatere bios. Endret 24. april 2010 av ask99 Lenke til kommentar
Josso Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Jeg har 4x2gb brikker ja. Har ikke testet uten, pcen blei levert med dette. Hvordan kan jeg justere styrken opp på brikkene? Skal teste å oppgradere chipset i kveld. Hvilke andre deler i pc er det jeg bør oppgradere i samme slengen? Trodde Windows 7 hadde bra drivere til alle delene i pcen, men det er vel ikke tilfelle da. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Det er jo et litt rart problem du har, treg i oppstart, og ved vanlig bruk. Men når du stresser pc'en med tunge spill, er alt ok. Så det jeg tenker på, er om de toskete strøm spare funksjonene i bios, som tuller med deg. Mener å huske det var flere som var plaget med dette med P55 hk, for et par mnd. siden. Men dem opplevde blåskjerm. Sjekk hvilken bios versjon du har, kanskje dette er blitt bedre i seinere bios versjoner, du bør ha F6 eller F7. Du burde starte med å prøve 2 brikker, fordi dette er veldig lett og fort å gjøre. Blir det ikke noe forskjell, så er det bare å sette dem inn igjen! Trykk Del gjevnlig i oppstart, for å gå inn i bios. Hvis du skal justere opp spenning på brikkene, så gå til MB Intelligent Tweaker(M.I.T.) -Advanced Voltage Settings -DRAM Voltage sett denne til 1.64V, aldri over 1.65V, hvis du ikke kan velge 1.64 Hvis du har lyst å prøve å skru av strøm spare tullet, så gå til MB Intelligent Tweaker(M.I.T.) -Advanced Frequency Settings -Advanced CPU Core Features -Intel® Turbo Boost Tech. Når denne er Enabled, så klokker den cpu opp til "4 core: 2.93 GHz, 3 core: 2.93 GHz, 2 core: 3.33 GHz; 1 core: 3.46 GHz" Denne kan du prøve å Disabled, og se om det er noe forskjell, kan være greit å prøve på ustabile pc'er! Så over til strøm spare: -CPU Cores Enabled "All" -CPU Enhanced Halt (C1E) "Disabled" -C3/C6/C7 State Support "Disabled" -CPU EIST Function "Disabled" Og bestandig avslutte med Save & Exit Setup "Y" Ingen av disse instillingene er farlig, og du kan ikke ødelegge noe hw! Men det kan jo selvfølgelig være no med os'et, som matoft sier. Og prøv bare å avinstaller TuneUpUtilities.exe, fordi du ikke fikk deaktivert det! Et enkelt program å stresse pc'en med, er OCCT Perestroïka! Lenke til kommentar
Josso Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Hei igjen! Har nå testet å oppgradere chipset drivere, og det virker faktisk som at systemet er litt raskere enn før, men fremdeles ikke så bra som det burde vere. Har også fjernet Tuneup Utilities, men merket ingen forskjell med og uten dette. Har funnet ut at jeg har Bios version F5 (om det ikke var F4, husker ikke helt i skrivende stund). Hvordan kan jeg oppdatere til version F7? Har ikke tuklet så mye med strøm og de greiene der enda, da jeg ville prøve å oppgradere Bios først. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Du har 2 måter å oppdatere bios på, Q-Flash eller @BIOS. @BIOS er et program du bruker i windows, men jeg syns det er tryggest å ikke oppdatere bios via et kanskje ustabilt windows. Jeg ville aldri gjort dette uten DualBIOS. Jeg ville ha brukt Q-Flash, last ned bios versjon F7, og lagre den på en usb penn, som har FAT32/16/12 file system. Hvordan du bruker Q-Flash, kan du lese om i manualen din s.4-2-1. Hvis du syns Q-Flash blir for avansert, og velger @BIOS i windows, så er ikke det så farlig, fordi du har Smart DualBIOS. Skulle oppdateringen bli korrupt, så har du en backup bios som vil lastes inn ved neste oppstart. Men les først i manualen, så får du bedre oversikt! Endret 25. april 2010 av ask99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå