Gå til innhold

En god vin til 50årsgave.

Anbefalte innlegg

Faren min fyller 50år på fredag, og jeg tenkte å kjøpe en vin som er litt dyrere enn jeg normalt kjøper, og som passer han.

Han er veldig glad i vin fra Chablis, og han pleier å kjøpe en Chablis vin til rundt 170kr.(husker ikke navnet på den vinen i øyeblikket)

Han er også glad i rødvin, men bare til maten, og han pleier å kjøpe spansk vin, fordi han sier at det er ett sikrere kjøp når han mener at smaken varierer mindre fra år til år.

Det jeg lurer på er om dere har noen anbefalinger når det gjelder en god vin som enten skal passe til sjømat(helst skalldyr), biff, eller en vin som kan drikkes alene men ikke en søt dessertvin.

budsjettet mitt er 500-700kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har prøvd disse?

http://winesworld.net/wine-n.aspx?velg=France&v2=57

http://winesworld.net/wine-n.aspx?velg=Portugal&v2=432 2006

http://winesworld.net/wine-n.aspx?velg=Portugal&v2=514 2007

leste litt på disse på dn vinguiden. noen meninger om disse?

1. http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=22709-26008

2. http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=21862-25161

3. http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=22524-25823

4. http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=20690-23989

tror jeg havner på enten nr. 1, eller 2

edit. 4 siste vinene

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Ville ihvertfall ikke gått for nr. 2 hvis han sier han liker spansk vin. Denne her er diametralt motsatt av de klassiske spanske vinene..

Siden han liker Chablis, hvorfor ikke kjøpe denne? Litt ekstra stas med magnumflaske..

Alternativt finner du mange gode Chablis'er her..

takk for svar :)

Hva er magnumflaske? 1500ml?

jeg skal notere meg den vinen ivertfall ;)

jeg får åpnet linken din, men jeg får ikke fram noe vin.

Lenke til kommentar

Jeg ser på vinmonopolets side at Chablis Grand Cru Les Clos som du anbefalte ser lovende ut i forhold til fylde, friskhet og sødme(den er på 1/8 og det vil vel bety at den er en tør vin? :) )

Chardonnay er vel også en veldig god drue å lage hvitvin av.

En ting jeg lurer på er om Chablis lager en signatur smak som alle vinene fra Chablis har, eller er det druene som har samme preg pga. lignende leveforhold til druene?

og hvorfor kalles denne vinen for Chablis når vinmonopolet.no sier den kommer fra Land/distrikt:

FRANKRIKE, BURGUND? skrivefeil?

og enda ett spørsmål blir hvitvin bedre etter lagring eller kommer det an på fra vin til vin her også?

edit: så nå at den kunne/skulle bli lagret til 2020 ;)

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på spørsmålene så godt jeg kan. Ja, det er en tørr vin. Man deler vanligvis opp Burgund i underområdene "Chablis" og "Sentral-Burgund" (som igjen deles opp i andre underområder..) Ja, Chablis har er særpreg som alle vinene herfra i større eller mindre grad smaker av. Det jordsmonnet man finner i Chablis er såpass unikt at du ikke finner viner fra andre områder som smaker helt det samme. Denne vinen vil nok bli bedre med litt lagring, særlig på magnum, men når DN sier den kan drikkes nå får vi stole på dem.

Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på spørsmålene så godt jeg kan. Ja, det er en tørr vin. Man deler vanligvis opp Burgund i underområdene "Chablis" og "Sentral-Burgund" (som igjen deles opp i andre underområder..) Ja, Chablis har er særpreg som alle vinene herfra i større eller mindre grad smaker av. Det jordsmonnet man finner i Chablis er såpass unikt at du ikke finner viner fra andre områder som smaker helt det samme. Denne vinen vil nok bli bedre med litt lagring, særlig på magnum, men når DN sier den kan drikkes nå får vi stole på dem.

Takker for gode svar :)

jeg kommer til å kjøpe denne vinen nå i dag, så tror jeg han blir veldig glad for denne!

regner med at det er ett bra Terroir(hvis det går ann å si det) med tanke på prisen, og at den kom i smak for DN panelet.

Lenke til kommentar

Et tips jeg glemte: Hvis du er i Oslo, gå til polet i Vika og spør, det kan hende de har noen godbiter på lur.. De har et spesialutvalg som er blant de beste i verden og en veldig dyktig betjening. Det er også et spesialutvalg i Valkendorfsgate i Bergen også, det har jeg hørt også er bra (men ikke like bra som Vika..)

Jeg bor i stavanger, har du en anbefaling av hvilket vinmonopol jeg skal gå til da. jeg tenkte egentlig å gå på det største og nyeste som er i det gamle aftenbladbygget.

Lenke til kommentar

Det håper jeg skjer og gleder meg i så tilfelle :)

off/litt on topic: det er en skam at det ikke er en aktiv vintråd her på mat og drikke forummet. det burde vel ver stor interesse for vin her som er en viktig del av ett måltid hvis du spør meg?

Lenke til kommentar

Det var en vintråd, men den døde ut.. :( Det kommer nok et spesialpol, men som sagt, det blir nok en liten stund til.

ja jeg har sett på den, men som sagt død ut :( fant ivertfall en kartongvin jeg skal kjøpe to av i dag også. en til meg, og en til 18årsgave til en kammerat som fyller år i dag.

kunne ikke du ha startet en hvis du har lyst, og tatt med litt begreper innen vintema, lagt en liste over vinprogrammer og vinanmeldelser, og gjerne lagt en mal der vi kunne gitt karakter og sagt hva vi mener om vin, musserende vin, brenne vin og kansje øl? jeg tror det hadde blitt interesse der, så kan jeg lage førstepost med bilder av vin jeg smaker på fredagen, og hva jeg mener om disse :D

hiver det bare ut der, men kunne vert veldig greit med en vinguide for oss som bruker forskjellig summer på vin til forskjellige anledninger og hatt en god guide som de med mer kunnskap og bedre smaksløker enn vanlige mann i gata, og alle andre som har en mening eller lurer på noe om vin som er den vanlige mannen i gata er med på å skrive denne :) (ble litt rotete men tror det skulle være forståelig :) )

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Nå har jeg vert ute og kjøpt Chablis Grand Cru Les Clos 2002 årgang, så det var ikke akkurat den samme siden den du skrev var en 2005årgang, men han på vinmonopolet fant frem en liste som sa at hvitvinene fra det årstallet og fra chablis skulle være bra :)

Lenke til kommentar

Hvis man skal stole på Berry bros & Rudd (og det skal man..) var det et meget bra valg..

Skal prøve å starte en ordentlig vintråd.. :thumbup:

Berry bros & Rudds artikkelen så veldig bra ut :) gleder meg til de 5-8årene er omme og lagringen er ferdig og smakingen kan begynne :)

han ble nesten målløs når han så flasken og veldig takknemmelig, så jeg tror den falt i smak.

har ett par kartongviner som jeg kommer til å skrive litt om hvordan jeg likte de, og finne litt info om hva smakspaneler mener om de, så kan jeg også prøve litt andre viner i morgen og skrive litt om dem :) gleder meg til vintråden er oppe :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...