fototim Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Uten kameraspesifikke profiler er DNG fullt brukbart, mens de proprietære formatene er totalt ubrukelige. Det er der forskjellen ligger. Hadde Adobe designet DNG slik at kameraprofilen ble lagt inn i selve bildefilen, så hadde det ikke vært et problem. Så vidt jeg veit, teknisk umulig. Det samme gjelder nok og propiertære formater. Kameraprofilene ligger uansett i konverteren, tror jeg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Så vidt jeg veit, teknisk umulig. Det samme gjelder nok og propiertære formater. Kameraprofilene ligger uansett i konverteren, tror jeg Jeg vil faktisk tro at det er rimelig enkelt å embedde en kameraprofil som gjør 99.9% av jobben. Jeg tittet en gang på kildekoden til dcraw som er ren raw konverter. Såvidt jeg kunne se, var det nok med en 10-12 variable for å beskrive et kamera. Hva er det en egentlig trenger å vite? Intensitetsforhold mellom R,G og B brønnene i sensoren, hvor R,G1, G2 og B er plassert i bayerfilteret, antall bits per piksel og hvordan A/D konverteren er tunet. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Jeg vil anta, at det du beskriver nå, har de kontroll på. Men det er nok de siste 0,1% som er vanskelige. Det som forteller hvordan data skal tolkes. Det er dette som blir kalt kameraprofil. Men nå beveger jeg meg ut på glattisen her ... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Det er ikke den siste 0,1% som bekymrer meg - de problemene jeg opplevde var mer i 10-20% størrelsen. Jeg gjorde som du foreslo - med oppgradert progamvare (ACDsee Pro 3 - siste patch), så ser DNG'ene slik de skulle ha gjort fra dag en. Men nå er native E-620 støtten like god ... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 DNG er ikke laget med øyeblikkelig tilfredsstillelse for øyet. Det er et format som er ment å gi større trygghet i framtida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg