Alkjeks Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hvor lenge kan kjøttdeig ligge i romteperatur? Hadde en pakke ustekt kjøttdeig jeg glemte å sette i kjøleskapet. Har nå ligget ute i et døgn. Å spise eller å ikke spise? Lenke til kommentar
eveant Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 ta deg en smak, du dør ikke Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Vel, rå kjøttdeig har vel aldri vært noe særlig å spise? Uten å vite noe som helst tror jeg at kjøttet burde være helt OK. Lenke til kommentar
ShadedVoid Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg hadde tatt sjansen på å steke den, jeg ville stekt den ekstra godt. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Den ville jeg helt klart ha kastet! Ole Lenke til kommentar
eveant Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Mente å steke den først :!: Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Jeg dør nok ikke, nei, i verste fall blir jeg syk, men det er ikke noe gøy det heller. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Første du bør gjøre er å lukte på den. Men som "default" ville jeg selv ha kastet den. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Kan opplyse om at kjøttdeigen luktet fordervelse og ble kastet. Søppelet ble båret ut med det samme, før lukten forpestet hele kjøkkenet. Så ille var det. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 I would have done the same Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det var nok veldig lurt! Kunne vært direkte farlig å spist kjøttdeigen, særlig hvis du ikke stekte den godt nok. Nå lukter ikke kjøttdeig så veldig digg i utgangspunktet, men det er bare tull å bli syk i mange dager på grunn av en femtilapp Lenke til kommentar
Josten Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Er man i tvil, er det hvertfall viktig å steke den godt. Så lenge alle bakteriene dør, er det hvertfall ikke så stor sjanse for å bli matforgiftet. Selv om smaken sikkert blir så som så. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Er man i tvil, er det hvertfall viktig å steke den godt. Så lenge alle bakteriene dør, er det hvertfall ikke så stor sjanse for å bli matforgiftet. Selv om smaken sikkert blir så som så. Dette er ikke helt riktig og en farlig misforståelse. Mange bakteriearter produserer giftstoffer. Selv om bakterien dør vil giftstoffene være i maten etter varmebehandling. Ole Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Kjøttdeig pleier å være enkelt å bedømme med nesa og øynene. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Er man i tvil, er det hvertfall viktig å steke den godt. Så lenge alle bakteriene dør, er det hvertfall ikke så stor sjanse for å bli matforgiftet. Selv om smaken sikkert blir så som så. Dette er ikke helt riktig og en farlig misforståelse. Mange bakteriearter produserer giftstoffer. Selv om bakterien dør vil giftstoffene være i maten etter varmebehandling. Ole Trodde dette først skjedde etter relativt lang tid. Men det begynner kanskje tidlig i prosessen. Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Kjøtt er det aldri farlig med. Det lukter grusomt før det er farlig å spise. Det finnes mange andre ting man skal være mer obs på ... som feks kokt ris. I romtemp formerer bakteriene seg noe voldsomt, og de produserer giftstoffer som verken lukter, smaker eller lar seg koke bort. Akkurat dette burde dere bare notere dere, i fall dere ikke viste det fra før. Jeg lærte på den harde måten, og jeg kan skrive under på at man ikke er mye til kar når man ikke får i seg vann eller mat på 2-3 dager... og spesielt ikke i thailand i mai måned. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Kjøtt er det aldri farlig med. Det lukter grusomt før det er farlig å spise. Jeg er ikke helt enig det, hvis vi tar utgangspunkt i TS spørsmål om kjøttDEIG. Kjøttdeig som lukter grusomt skal man ikke spise! Men også kjøttdeig som lukter greit kan være farlig. Ikke all farlig bakterievekst lager vond lukt, og alle farse og deigprodukter av kjøtt er lett bedervelig. Kald oppbevaring og renslighet er derfor meget viktig. Ole Lenke til kommentar
Jooose Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hvor lenge går ikke kyrene ute om sommeren? Varmere enn romtemperatur Lenke til kommentar
formann Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Kjøtt er det aldri farlig med. Det lukter grusomt før det er farlig å spise. Jeg er ikke helt enig det, hvis vi tar utgangspunkt i TS spørsmål om kjøttDEIG. Kjøttdeig som lukter grusomt skal man ikke spise! Men også kjøttdeig som lukter greit kan være farlig. Ikke all farlig bakterievekst lager vond lukt, og alle farse og deigprodukter av kjøtt er lett bedervelig. Kald oppbevaring og renslighet er derfor meget viktig. Ole Er vel stort sett Campylobacter og Salmonella du snakker om da? Disse har vi heldigvis forsvinnende lite av her i forhold til i utlandet, men du har selvsagt et poeng. Det kan skje, så man bør ikke stole på at kjøttet er OK selv om det ikke lukter noe. Er det kjøttdeig fra svenskegrensen kan den komme fra hele EU, så da må man være ekstra forsiktig. Bakterier fra hender eller omgivelsene kan også føre til problemer, så renslighet er som du sier meget viktig. Jeg vet ikke om jeg ville spist kjøttdeig som har ligget i romtemp i et døgn, men 7-8 timer har det hendt jeg har glemt den ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå