designP Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hvor kraftige må blitser til studiofotografering være? Og hvor mange trenger du? Noen som vil gi meg et tips her? Har ingen erfaring i bruk av slike blitser, og må derfor lære det også. Noen som vil tipse om nyttig lesning?? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Vanlig kamerablitser er kraftige nok med litt omtanke, "dedikerte" studioblitser er oftest langt kraftigere og brukes derfor vanligvis mye nedjusterte. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hvor kraftige må blitser til studiofotografering være? Og hvor mange trenger du? Noen som vil gi meg et tips her? Har ingen erfaring i bruk av slike blitser, og må derfor lære det også. Noen som vil tipse om nyttig lesning?? En av sikkert hundrevis av kilder til lærdom... http://www.photoflexlightingschool.com/index.html (søk på Youtube også, ligger helt sikkert noe der) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hvis du vil så kan du se på de få bildene som ligger i info n min. Bildene med blits både innendørs og utendørs er tatt med 1 til 4 Nikon SB-900 som lyskilde. Lenke til kommentar
Christian Helle Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Helt greit å bruke vanlige blitzer som SB-900 og 580EX II i studio også, men du får langt flere muligheter med studioblitzer. De er enklere å manøvrere samt at du kan få en masse ekstrautstyr til de som påvirker bildene (bikuber, låvedører, fargefiltre, beautidish osv osv..) Det igjen gir deg en helt ny verden å leke i Kjøp deg en blitz på rundt 300W. Det holder til nybegynnere, men er heller ikke for dårlig. sørg for at stativet er av god kvalitet!!! Dårlig stativ gir blitzen kort levetid. 1 blitz er et fint utgangspunkt for bilder, og så får du se hvor mange du trenger ellers. I dag har jeg 5 blitzer men de har jeg fylt på med etterhvert som jeg så behovet for de. 3x300w og 2x500w (bakgrunn) Lenke til kommentar
designP Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Jeg ønsker å kjøpe studioblitser og softbokser, siden jeg ønsker å gjøre dette skikkelig fra starten Har sjekket litt på kaffebrus. Her er så mange sett, og jeg vet lite hva jeg trenger. Rommet er ca 4x8 m, men der 4x5 m blir brukt til selve studioet vil jeg tro. Det er bare 2,40 takhøyde, ingen vindu. Har tenkt å kjøpe papirbakgrunner som henger på stativ på veggen. Jeg ønsker å legge litt penger i blitser også, men klart, trenger ikke kjøpe dyrere enn som trengs. Her er noen sett som ser bra ut: http://www.kaffebrus.com/studioset-g98.html Her er noen rimeligere alternativ, men er de god nok? http://www.kaffebrus.com/studioset-g43.html Er kjempetakknemlig for de svara dere har gitt meg!! Lenke til kommentar
cpy Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Og husk avstanden mellom blits og "modellen" har mye å si om effekten/resultatet ved bruk av softbox, paraply, etc. etc. jo lenger fra mister den soft effekten, lyset blir hardere. lykke til. Lenke til kommentar
designP Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Fotoapparatet er EOS 7D Lenke til kommentar
designP Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Men hva er "best" da? Softbox eller paraply? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hva som er "best" av bløtboks og paraply avhenger helt av bruksområdet. Førstnevnte belyser som regel er mer avgrenset område, spesielt de med "recessed front", hvor det er noen greier på sidene som begrenser lysets spredning. Disse har også ofte mulighet for å montere "eggcrate grids" som avgrenser lysets spredning ytterligere. Paraplyer, på den annen side, lager veldig mykt lys som gjerne fyker rundt overalt helt uten kontroll. Dette gjelder spesielt de hvite gjennomskinnelige, som sender circa like mye lys både framover og bakover. De opake paraplyene, spesielt sølv-varianten, er imidlertid mer kontrollerbare, men ikke like myke (om man sammenligner like store). Paraplyer er ikke spesielt dyre, særlig ikke sammenlignet med bløtbokser, så det skader ikke å ta med noen. Du kan jo prøve med et par hvite og et par i sølv først, og se om du savner mer kontroll eller mer mykhet. Noe du også bør ha, er låvedører. Dette er sett med justerbare "flagg" som monteres på lyskilden, og kan brukes til å justere lysets form og retning. Ekstremt nyttig tilbehør! (FYI: de ser ut som dette.) Lenke til kommentar
designP Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Så interessant å lese svaret ditt, Gard. Kan du si noe om hvilken watt jeg bør ha på blitsene også? Ser for meg at jeg må ha tre stykk å begynne med. Hva som er "best" av bløtboks og paraply avhenger helt av bruksområdet. Førstnevnte belyser som regel er mer avgrenset område, spesielt de med "recessed front", hvor det er noen greier på sidene som begrenser lysets spredning. Disse har også ofte mulighet for å montere "eggcrate grids" som avgrenser lysets spredning ytterligere. Paraplyer, på den annen side, lager veldig mykt lys som gjerne fyker rundt overalt helt uten kontroll. Dette gjelder spesielt de hvite gjennomskinnelige, som sender circa like mye lys både framover og bakover. De opake paraplyene, spesielt sølv-varianten, er imidlertid mer kontrollerbare, men ikke like myke (om man sammenligner like store). Paraplyer er ikke spesielt dyre, særlig ikke sammenlignet med bløtbokser, så det skader ikke å ta med noen. Du kan jo prøve med et par hvite og et par i sølv først, og se om du savner mer kontroll eller mer mykhet. Noe du også bør ha, er låvedører. Dette er sett med justerbare "flagg" som monteres på lyskilden, og kan brukes til å justere lysets form og retning. Ekstremt nyttig tilbehør! (FYI: de ser ut som dette.) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Ideell styrke avhenger også av bruksområdet (og budsjettet). Hvis du bare skal bruke dem i et studio hvor du har full kontroll over lyset, bør det holde med 300-400Ws, særlig hvis du bruker flere lyskilder samtidig. Hvis du derimot har intensjoner om å bruke dem utendørs i kombinasjon med sollys (en populær teknikk er å undereksponere omgivelsene og bringe opp lyset på motivet med blitser), trenger du nok minst 1000Ws. En annen ting å ta i betraktning er hvor konsistente blitsene er når det gjelder fargetemperaturer. En del av de rimeligere merkene er kjent for å ha variabel fargetemperatur, gjerne avhengig av styrken blitsen er stilt på. Dette gjelder visstnok spesielt AlienBees, som er et veldig populært valg for budsjettlys. Dyrere merker som Elinchrom, Profoto og Broncolor har ikke dette problemet -- på den annen side koster de groteskt mye; en blitspære for en Profoto koster omtrent like mye som en AlienBees-monoblokk! En god mellomting kan være den nye Paul Buff Einstein. Den er en slags forbedret variant av AlienBees (utviklet og produsert av samme folk), men den løser fargetemperaturproblemet på ganske elegant vis ved å gjøre det mulig å velge mellom to modi, hvor det ene gir ekstremt korte blitsblink (bra for å fryse ekstremt raske bevegelser), mens det andre gir veldig konsistente fargetemperaturer. På den annen side, kan det jo også hende at alt dette pirket ikke er noe problem for deg. Det avhenger igjen helt av hva du skal bruke sakene til og hvor mye penger du er villig til å bruke. EDIT: En ganske vesentlig ting jeg glemte å nevne, er at laveste styrke på blitsene kan være minst like viktig som den høyeste. Hvis blitsene ikke lar seg sette ned på moderate nivåer, kan du fort risikere å måtte bevege deg under base-ISO, blende ned ubehagelig mye eller bruke ND-filtre på blitsene. Jeg har ikke full oversikt over hvordan forskjellige typer blitser er på dette området, men det bør være lett å finne ut. Jeg vet i alle fall at Einstein-greia (som forøvrig er 640Ws) er blant de bedre, og kan nedjusteres til noe som tilsvarer omtrent 1/16 på en typisk småblits som SB-800. Endret 13. mai 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
designP Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 Tusen takk for svar! Om jeg skønte alt? Jeg innser ihvertfall at det er mye jeg IKKE kan Først og fremst tenkte jeg på innendørs bruk. Men såklart muligheten for å ta med ut er jo også bare bra... nei nå er jeg såå utrolig usikker... Ideell styrke avhenger også av bruksområdet (og budsjettet). Hvis du bare skal bruke dem i et studio hvor du har full kontroll over lyset, bør det holde med 300-400Ws, særlig hvis du bruker flere lyskilder samtidig. Hvis du derimot har intensjoner om å bruke dem utendørs i kombinasjon med sollys (en populær teknikk er å undereksponere omgivelsene og bringe opp lyset på motivet med blitser), trenger du nok minst 1000Ws. En annen ting å ta i betraktning er hvor konsistente blitsene er når det gjelder fargetemperaturer. En del av de rimeligere merkene er kjent for å ha variabel fargetemperatur, gjerne avhengig av styrken blitsen er stilt på. Dette gjelder visstnok spesielt AlienBees, som er et veldig populært valg for budsjettlys. Dyrere merker som Elinchrom, Profoto og Broncolor har ikke dette problemet -- på den annen side koster de groteskt mye; en blitspære for en Profoto koster omtrent like mye som en AlienBees-monoblokk! En god mellomting kan være den nye Paul Buff Einstein. Den er en slags forbedret variant av AlienBees (utviklet og produsert av samme folk), men den løser fargetemperaturproblemet på ganske elegant vis ved å gjøre det mulig å velge mellom to modi, hvor det ene gir ekstremt korte blitsblink (bra for å fryse ekstremt raske bevegelser), mens det andre gir veldig konsistente fargetemperaturer. På den annen side, kan det jo også hende at alt dette pirket ikke er noe problem for deg. Det avhenger igjen helt av hva du skal bruke sakene til og hvor mye penger du er villig til å bruke. EDIT: En ganske vesentlig ting jeg glemte å nevne, er at laveste styrke på blitsene kan være minst like viktig som den høyeste. Hvis blitsene ikke lar seg sette ned på moderate nivåer, kan du fort risikere å måtte bevege deg under base-ISO, blende ned ubehagelig mye eller bruke ND-filtre på blitsene. Jeg har ikke full oversikt over hvordan forskjellige typer blitser er på dette området, men det bør være lett å finne ut. Jeg vet i alle fall at Einstein-greia (som forøvrig er 640Ws) er blant de bedre, og kan nedjusteres til noe som tilsvarer omtrent 1/16 på en typisk småblits som SB-800. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 ta en titt på www.kelbytv.com og www.strobist.blogspot.com mye å lære om blitzbruk der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå