Gå til innhold

Fotoutdanning - Ønsker anbefaling av bøker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å lære mye om fotografering! Syns det er veldig interessant, men føler også at jeg har mye å lære! Det meste! Kunne tenke meg å gå fotoutdanning på 2 år, men siden jeg har jobb og familie er det litt umulig mhp økonomi osv...

Men noen som kan tipse meg om litteratur som finnes på slike studie?

Jeg er også svært interessert i bøker om komposisjon. Finnes noen gode tips??

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Dette er copy&paste fra forrige gang noen spurte, den gang var det en Nikon-bruker, derav spesifikk knappe-info på den kameratekniske biten. Men bokanbefalingene gjelder uansett kameratype! :))

Det kameratekniske: Manualen som fulgte med kameraet ditt, og Nikons eminente hjelpesystem via post-58949-1271925746,9175_thumb.png-knappen når du er inne i menyer og valg du er usikker på!

Det bildetekniske: Michael Freemans Photographer's Eye (Amazon.com) lærer deg oversiktlig og greit det grunnleggende rundt komposisjon og "konstruksjon" av et bilde. Billig er den også!

Det kunstneriske: Den noe misvisende betitlede How to read a photograph av Ian Jeffrey (Amazon.com) gir en populærvitenskapelig introduksjon til fotografiets historie gjennom minibiografier og bilder fra mange betydningsfulle fotografer. Samt en del bildetolkning da, så tittelen er ikke helt på jordet. :)

Neste skritt(?): Photojournalism av Kenneth Kobre (Amazon.com) er primært skrevet for, vel, fotojournalister, men mye av stoffet er vel så interessant for seriøse amatører: Hvordan man forteller historier med bilder, fotografering av "vanskelige" motiver, behandling og frakt av utstyr, hva bør være med på reiser, osv.

Lenke til kommentar

Magnar Fjørtofts Digital fotografi i praksis er også en glimrende bok - anbefales!

Er enig i den.

Dette er kanskje den mest fornuftige boken å begynne med. Da lærer du en del grunnleggende som er nyttig å ha som bakgrunn før du gir deg i kast med de mer avanserte sakene.

Jeg har aldri kommet lengre enn halvvegs i den. Den var kjedelig og jeg pleide sovne når jeg begynte å lese. For mye teori og lite praktisk blir fort kjedelig. I grunnen tuller jeg bare, jeg har lest boka. Andre gang jeg tok fatt på den så leste jeg litt for så å gå ut å prøve det i praksis. På den måten så lærer man seg ikke bare teorien men også stegvis å bruke det man lærer.

Lenke til kommentar

Ikke studie-relatert akkurat, men Understanding Exposure: How to Shoot Great Photographs with a Film or Digital Camera og Learning to See Creatively (begge av Bryan Peterson) dekker det aller meste en trenger både teknisk og artistisk for å få et godt grunnlag å bygge videre på.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ta en titt på bøkene til Joe Mcnally og Scott Kelby. så burde du ta en titt på www.kelbytraining.com og www.kelbytv.com. du lærer mye fra de gutta!

Så anbefaler jeg deg å sjekke ut strobist.blogspot.com

Ja disse tre bøkene av Scott Kelby har jeg...mye bra, og liker godt tonen i boka!!

Så har jeg skaffet Magnar Fjørtoft sin bok. Ikke sett så mye i den enda.

Men noe jeg kunne tenke meg mer om, er lys-setting. Noe tips på dette? Lys-setting i studio feks...

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit å faktisk kunne _se_ hva proffene gjør, så jeg foretrekker dvd'er. Dersom du er interessert har Zack Arias en veldig bra introduksjon til dette med lys, både i studio og ute. Lurer på om den heter OneLight eller noe sånt. Alt blir forklart utrolig lett, og ved å knytte sammen det han sier til de resultatene han får, blir det lettere å sammenligne forskjellige innstillinger (syns jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...