x3m_pl4yer Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei. Jeg jobber med anbudet på student-pc for 2010/2011. Prøver å finne ut den rette kravspesifikasjon til årets studentPC. Kommet frem til følgende: Spesifikasjoner Ønsket minimum spesifikasjoner på maskinen: Hovedkort: Valgfritt Prosessor: Intel® Core™ IO porter: 4xUSB2.0, rj45, skjerm, mus, tastatur, mic inn, høyt. lyd ut, firewire, bluetooth, HDMI/Display port Minne: 4 Gb, helst èn ledig memory slot ved leveranse Harddisk: 250 GB eller mer Skjerm: 14,1” WXGA LED DVD/RW : modulær eller innebygget Nettkort: 10/100/1000Mbit (TP) innebygget Trådløst: 802.11b/g innebygget, Centrino Mus: Touchpad Express card slot: 1 Grafikk: Helst dedikert grafikk-kort Lydkort: Ja Mikrofon: Ja, innebygget Høyttalere: Integrert stereo Batteri: Driftstid og garantert levetid skal oppgis (minst 4t timer) Service og support: 3 år neste arbeidsdag på stedet, med mulighet for forlengelse. OS: Windows 7 Opsjoner: Trådløst nettkort: 802.11a innebygget Skjermoppløsning: Bedre Mus: Trackstick IO porter: serie, parallel, USB 3.0 Docking stasjon: Nettkort, flere IO-porter, skjermport, mus Webkamera: Ja Ryggsekk: Ja Forsikring: 3 års forsikring mot tyveri og skade med mulighet til ett års forlengelse. Fjorårets modell var HP6930p. Kommentarer tas imot med takk. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Et par forslag til endringer: Prosessorvalg så ville jeg ikke valgt produsent, men satt krav til ytelse feks Intel T4200 eller bedre, AMD RM-74 eller bedre. Grafikkkort så burde ikke integrert grafikk HD4200 være noe problem. Igjen kan det spesifiseres feks krav til ytelse HD4200 eller bedre. Spiller ingen rolle om det er integrert eller dedikert så lenge det har minimum ytelse. Spesifiser derfor minimum ytelse og det kan feks velges ut her både prosessor og grafikk. Bestem aldri hvilken teknologi men hvilken ytelse/funksjon enheten skal dekke (forøvrig et godt råd uansett hvilken kravspekk dere skal lage). Endret 21. april 2010 av jornboss Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 - sikker på at du trenger 4x USB2? det kan utelukke noen ellers brukbare kandidater. - Ikke helt klart utifra spec om du krever VGA ut eller ikke. - mus/tastatur går vel under USB eller? - Jeg ville også vurdert å sette opp 802.11n i det minste som en opsjon. - dessuten ville jeg spesifisert hvirvidt jeg trengte win7 32bit eller 64 bit. Enig i at generellt spekker man funksjonelle krav og ikke hvilken prossessor. Lenke til kommentar
x3m_pl4yer Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 - sikker på at du trenger 4x USB2? det kan utelukke noen ellers brukbare kandidater. - Ikke helt klart utifra spec om du krever VGA ut eller ikke. - mus/tastatur går vel under USB eller? - Jeg ville også vurdert å sette opp 802.11n i det minste som en opsjon. - dessuten ville jeg spesifisert hvirvidt jeg trengte win7 32bit eller 64 bit. Enig i at generellt spekker man funksjonelle krav og ikke hvilken prossessor. 4x USB er greit å ha. Grunnen at vi ikke har satt opp 802.11n er pga vi ikke bruker det på skolenettet og vi vil ikke legge ekstra penger i det da vi prøver å få maskinen så billig/bra som mulig. Vi skal kjøre W7 32bit, grunnet til dette er pga vi kjører endel programmer som ikke takler 64bit etc og ser ikke helt grunnen til å kjøre 64bit på en skolePC. Lenke til kommentar
x3m_pl4yer Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Et par forslag til endringer: Prosessorvalg så ville jeg ikke valgt produsent, men satt krav til ytelse feks Intel T4200 eller bedre, AMD RM-74 eller bedre. Grafikkkort så burde ikke integrert grafikk HD4200 være noe problem. Igjen kan det spesifiseres feks krav til ytelse HD4200 eller bedre. Spiller ingen rolle om det er integrert eller dedikert så lenge det har minimum ytelse. Spesifiser derfor minimum ytelse og det kan feks velges ut her både prosessor og grafikk. Bestem aldri hvilken teknologi men hvilken ytelse/funksjon enheten skal dekke (forøvrig et godt råd uansett hvilken kravspekk dere skal lage). Hei Jorn! Takk for konstruktiv tilbake melding. De eksemplene du oppgir, hvordan tror du de vil fungere i skolesammenheng? Vi er veldig opptatt de får en god og rask PC, samt veldig stabil. Jeg linker til fjorårets modell, da årets maskin må nesten toppe denne. Link Vi har kjørt HP og dell i alle år og er veldig fornøyd med dette. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Hei! Den PCen du linket til var en veldig god PC. Dersom årets PC skal toppe den, ville jeg i prinsippet bare satt krav om det; dvs det som bør forbedres er: 1. CPU P8700 eller bedre (den P8700 er såpass bra at det holder å få den samme eller bedre) 2. Harddisken kan være 7200 rpm istedenfor 5400 - kanskje litt mere plass også? 3. DDR3 minne minst 4 GB. 4. Grafikkkort så er jeg mere usikker da jeg ikke vet bruken nøyaktig, men HD4550 eller bedre burde være greit. Kanskje ønsker dere også Dx11? For over 9000,- bør det kanskje kunne være plass til et ok skjermkort feks HD4650 eller bedre? Da kan maskinen også spilles på for de som evt ønsker det. 5. HD oppløsning på skjermen kanskje? Med utgangspunkt i den du linket og med de ovennevnte endringer så får dere en flott PC. Den var jo relativt bra i utgangspunktet. Endret 22. april 2010 av jornboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå