Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Offentlig økonomi

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med å se denne sammenhengen:

"Anta at matvarene i Norge produseres og omsettes på et marked som karaktriseres som et monopolmarked. Produsenten på dette markedet argumenterer sterkt for at myndighetene bør fjerne, eventuelt redusere avgiftene på matvarer. Hvilke egeninteresse kan produsenten ha av at en gjennomfører en slik endring?"

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aassen produserer klinkekuler, han er den eneste i norge som produserer klinkekuler.

Aassen produserer klinkekuler for 1 kr/stk og tar 4stk kroner i avanse. Staten skattlegger klinkekulene med 5 kr/stk, slik at sluttpris pr klinkekule blir 10kr.

Samtidig viser undersøkelser at folk heller importerer sprettballer fordi klinkekulene er så dyre.

Hvilken effekt vil det ha for salget til Aassen dersom staten fjerner skattleggingen av klinkekuler?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Hvilken effekt vil det ha for salget til Aassen dersom staten fjerner skattleggingen av klinkekuler?

I realiteten ingen, fordi Aassen blir grisk og setter opp avansen til kr 9,-/stk og prisen er fortsatt kr 10,-/stk ;)(Beklager kunne ikke dy meg, men samtidig er dette en erfaring jeg har gjordt med enkelte leverandører).

Lenke til kommentar

Takker for respons.

Likevel, om vi ser på motsatt tilfelle, folk slutter da ikke å kjøpe mat dersom prisen stiger som en følge av avgiftsøkning?

Eller vil effekten bli at folk heller velger å kjøpe importerte matvarer? En kan i følge oppgaveteksten ikke se bort i fra dette alternativet slik jeg forstår det.

Derimot, i et samfunn hvor man ikke importerer matvarer, vil ikke effekten bli den samme som i dette tilfellet.

Dermed vil konklusjonen bli at folk i større grad vil foretrekke norske matvarer om avgiftene reduseres/fjernes, slik at produsenten vil øke salgsvolum og derav fortjenesten.

Puh... ;)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at importe er nøkkelordet.

Likevel, selv om man holder import utenfor så tror jeg gjerne at folk kjøper mer mat dersom den er billigere. En ting er jo om det gjelder all mat, en annen ting er jo om det kun gjelder slikt som grønsaker og frukt. Da kan man velge hvilken type mat man vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...