windyman87 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg har nylig kjøpt med Pentax K-7. I den forbidelsen fikk jeg noen objektiver som er blitt brukt på et gammelt Pentax kamerea. Merke Vivitar. Når jeg har koblet dem til kameraet blinker det en "F" på displayet og kameraet nekter å ta et bilde. Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Sett blenderen på objektivet på minste åpning. Eks f/22/32 Så er der en liten låseknapp(skal være ihvertfall)som du setter i Lock posisjon. Hvis det ikke er en slik "Lock" knapp på objektivet så må du bruke dette på manuelt på kameraet. Endret 21. april 2010 av Petteram Lenke til kommentar
windyman87 Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Takk for hjelpen! Jeg har også en konverter, men uten en slik låseknapp. Den forstørrer zoomeeffekten. Etter å ha koblet en ny linse på den (Pentax) vil kameraet fortsatt ikke ta bilder. Er det mulig at det er konverteren som det er none galt med? Eller er det noen innstillinger jeg bør gjøre noe med? Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Takk for hjelpen! Jeg har også en konverter, men uten en slik låseknapp. Den forstørrer zoomeeffekten. Etter å ha koblet en ny linse på den (Pentax) vil kameraet fortsatt ikke ta bilder. Er det mulig at det er konverteren som det er none galt med? Eller er det noen innstillinger jeg bør gjøre noe med? Konverteren er nok uten cpu kontakter som betyr at kamera må stå i manuel for at du kan bruke den tenker jeg. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 kameraet må nok stå i manuellfokus også.... Lenke til kommentar
windyman87 Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Satt kamera i manuellfokus og i manuellmodus, men fortsatt fungerer det ikke. Jeg er ingen ekspert på dette område, derfor aner jeg ikke hvordan det tekniske fungerer. Uten noen linse på klarer jeg å ta bilder, men så fort jeg kobler på konverteren blinker det "F--" på displayet. Og jeg klarer ikke å stille på noe som helst på kameraet. Litt info om min konverteren: Rundt 20-30 år gammel. Vivitar MC 75-205MM 2X matched multiplier Jeg begynner å innse at dette problemet kanskje ikke kan løses. Hva er grunnen til at kameraet låser seg helt - selv i manuelle innstillinger? Lenke til kommentar
Apofantisk Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei. Du må gå inn i menyen på kameraet og skru på "tillate bruk av manuell blenderring". Punkt nr. 23 i menyen på K200D, vet ikke hvilket nr. på K-7. Så får du melding om å angi brennvidden når du skrur på kameraet. For å få korrekt lysmåling i Av eller M modus må du bruke "den grønne knappen". Håper det hjelper. Lenke til kommentar
windyman87 Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Konge! Det funka vettu Tusen takk for hjelpen!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå