Gå til innhold

Fagbrev + Ingeniørutdannelse > Ingeniørutdannelse?

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer om jeg skal ta fagbrevet i IKT-servicefag før jeg tar ingeniørutdanningen. Er det noen fordeler knyttet til dette? Lettere å få jobb, høyere lønn osv. ?

Regner med det teller litt positivt å ha praktisk erfaring?

Vil det kanskje bli enklere å gjennomføre ingeniørutdanningen når man allerede har litt praktisk erfaring? (selv om en ingeniørutdanning inneholder uendelig mye mer enn hva en driver med som IKT-servicemedarbeider)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbmarkedet fungerer slik at den som har best kompetanse eliminerer de andre fra punkt til punkt. Har du f.eks mye fravær så blir du eliminert på det området, selv om du er over gjennomsnittet i karakterer.

Om du har en bakgrunn i mer enn kun det praktiske så vil du bli mer attraktiv, men du kan ikke forvente å kreve mer lønn eller dekke over dårlige karakterer eller mye fravær.

Alt du gjør på skolen veies opp og vurderes. :)

Lenke til kommentar

Hvis du fullfører IKT-utdannelsen og får deg fagbrev vil dette stille deg sterkere enn kandidater som kommer rett fra skolen. Du vil være eldre, har jobb erfaring samt fagbrev.

Hvor mye dette teller spørs på jobben du søker, men bare det at du har vært i arbeid vil være positivt! :)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede tatt forkurs for ingeniørutdanning, og har jobbet i en IT-bedrift i snart ett år nå (men ikke som lærling, det er en lang historie). Skal egentlig studere til høsten men vurderer å bli her ett år til og prøve å få godskrevet tiden jeg har jobbet her som lærlingetid. Jeg vil da få fagbrev sommeren 2011. Jeg er også innkalt til militæret (noe jeg tenker jeg får utsatt hvis jeg blir lærling) så jeg tror ikke jeg orker å ta en mastergrad etter bachelorstudiet. Da blir jeg litt for gammel før jeg kan begynne i jobb, hehe. Så vidt jeg husker hadde jeg 4.9 i snitt da jeg gikk på IKT-servicefag og hadde ikke mye fravær. Målet med bachelorstudiet er ikke i første omgang mer penger men å få mer kunnskap og å kunne jobbe med mer avansert IT enn det man i utgangspunktet kan som IKT-servicemedarbeider. (vet det finnes unntak)

Lenke til kommentar

Generelt tror jeg det vil telle lite at du har fagbrev, og ikke verdt et helt år til i alle fall. Eneste må være hvis du vil ha noe å "fall tilbake på" hvis du allikevel ikke vil studere, men hvis du er klar for studielivet og vet du skal fullføre så vil jeg tro at du får lite igjen for det fagbrevet.

Vil sikkert finnes unntak, på stillinger der fagbrevet kan være spesielt relevant, men for mer avanserte stillinger som krever høyere utdanning vil det være sjeldent tror jeg. Der jeg jobber og har jobbet er det bare folk med høyere utdanning, om noen hadde hatt et fagbrev i tillegg ville det ha betydd så godt som ingenting.

Jeg tror du vil ha mye mer igjen for å ta bacheloren og heller få et ekstra års arbeidserfaring etter bacheloren enn et fagbrev nå. Det gjelder også lønnsmessig.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med drift av iptv-anlegg, personalplanlegging og butikksupport for det meste, og har egentlig ønsker om å jobbe med systemutvikling når jeg er ferdigutdannet. Ganske liten relevans, ja, så det vil trolig ikke hjelpe så mye?

Endret av -Magne-
Lenke til kommentar

Begge deler egentlig. Et fagbrev betyr jo 2 års praksis, noe de andre bachelorstudentene ikke vil ha, det må da være en fordel?

Joda, men på samme tid så vil han kunne ha tatt bachelor først også fått to år med erfaring etter bacheloren. Poenget mitt er at erfaringen i den jobben han kan få med bachelorgraden er mer verdifull enn den han får med fagbrevet. Både læringsmessig, men definitivt lønnsmessig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arbeidserfaring er alltid ett pluss. Men det du jobber med etter ett fagbrev er sannsnyligvis sinnsykt forskjellig fra det du skal gjøre etter en bachelor / master. Jeg ville heller brukt de 2 årene på en master, enn på å få fagbrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...