Ziera Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Hei, dere har sikkert opplevd å stivne i forskellige øvelser når dere trener bryst, triceps, biceps osv. Hadde en ganske ubehagelig episode med knebøy her om dagen. Jeg var på mitt siste sett og på rep 8 eller 9 når alt låste seg. Jeg kom faen ikke oppover, men jeg klarte og holde posisjonen. Hva jeg gjorde etter det vet jeg egentlig men det neste jeg husker var at jeg hadde knærne i bakken og fikk satt stanga på plass. Jeg trener med ganske mange kg i knebøy i forhold til min egen vekt så jeg var livredd for å falle forover å få stanga over meg eller noe. Fikk et helt sjukt andrenalinrush dog. Klarte nesten ikke og snakke sammenhengende etterpå Hva er egentlig det riktige å gjøre når du kommer ikke kommer opp? Har trent i mange år og aldri opplevd dette før, har heller aldri sett det hos andre. Merker jeg har blitt litt redd for å pushe meg skikkelig i knebøy siden Endret 24. april 2010 av Ziera Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Ah, det tenker jeg alltid skal skje med meg. På vårt treningssenter har vi et knebøystativ der vi kan legge stanga på om vi ikke kommer opp igjen. Fant ikke bilder på google, er ikke sikker på det heter knebøystativ, gjør fler øvelser enn knebøy på den (f.eks militærpress). Det er ikke smith maskin iallefall edit: et slikt et Om man går litt bakover kan man sette stanga på de tingene som stikker ut om man ikke kommer opp Endret 21. april 2010 av Overdox Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Kommer du ikke opp så prøv å press den litt bakover mens du hopper fram, vekk fra stanga Øv litt med litt lettere vekter så du vet hva du skal gjøre når du står fast! Endret 21. april 2010 av b0berg Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Best å bruke knebøystativ som det Overdox viste bilde av, eller andre typer stativer hvor du bare kan slippe stangen. I teorien går det vel an å bare slippe stangen på gulvet også, men jeg kan tenke meg at det innebærer en viss risiko for at stangen gjør skade på leggene eller noe, men tror egentlig det skulle gå bra. Hva som skjer med gulvet derimot.. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Best å bruke knebøystativ som det Overdox viste bilde av, eller andre typer stativer hvor du bare kan slippe stangen. I teorien går det vel an å bare slippe stangen på gulvet også, men jeg kan tenke meg at det innebærer en viss risiko for at stangen gjør skade på leggene eller noe, men tror egentlig det skulle gå bra. Hva som skjer med gulvet derimot.. Knebøystativet som det overdox viste bildet av er nok det beste ja. Har desverre ikke det der jeg trener. Har ikke fått prøvd den dropp teknikken som vektløftere bruker i konkuranse når de ikke får det til heller. Er alltid mye folk der jeg trener og det er tre/parket gulv så har ikke så lyst til å teste det der. Får bare satse på at det ikke skjer igjen. Men jeg er litt typen som alltid pusher meg maks. Får nok bare roe det litt på den øvelsen. Har lest litt rundt om knebøy i publikasjoner hos div treningshøgskoler/universiteter i inn og utlandet. Det viser seg at fler og fler går bort fra den øvelsen i bytte med andre øvelser fordi skade riskoen viser seg å være større en utbytte man får fra øvelsen. Så jeg vurderer faktisk å bytte til en annen øvelsen, men liker knebøy veldig godt. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Har lest litt rundt om knebøy i publikasjoner hos div treningshøgskoler/universiteter i inn og utlandet. Det viser seg at fler og fler går bort fra den øvelsen i bytte med andre øvelser fordi skade riskoen viser seg å være større en utbytte man får fra øvelsen. This made my day. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Du trenger ikke å alltid trene på maks. Du kan bygge vel så mye muskeler, om ikke ikke mer hvis du faktsik IKKE presser deg til max: http://myrevolution.no/auto-regulering-for-optimale-%C3%B8kninger-i-styrke-og-muskelmasse/ Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Squat rack heitter det som er på bildet lenger oppe. Anbefaler å bruke det, viss ikkje kan det gå galt. Må i så fall prøve å vippe stanga bak og hoppe litt fram som en anna sa Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Har lest litt rundt om knebøy i publikasjoner hos div treningshøgskoler/universiteter i inn og utlandet. Det viser seg at fler og fler går bort fra den øvelsen i bytte med andre øvelser fordi skade riskoen viser seg å være større en utbytte man får fra øvelsen. This made my day. Forklar, var det så latterlig? Er mange som benytter seg av feks disse: "Frontbøy, bulgarske utfall, ettbeins knebøy osv" istedet. Fakta er at ikke alle er bygd for knebøy, og at det er en øvelse hvor det fort kan gå galt fordi ryggen er involvert og man løfter veldig tunge vekter Du trenger ikke å alltid trene på maks. Du kan bygge vel så mye muskeler, om ikke ikke mer hvis du faktsik IKKE presser deg til max: http://myrevolution.no/auto-regulering-for-optimale-%C3%B8kninger-i-styrke-og-muskelmasse/ Takk, har lest den og er fult klar over det. Nå trener ikke jeg for å bli "stor", men trener etter noe av de samme prinsippet når det gjelder intensitet. Har økter hvor jeg gir alt og økter hvor jeg tar det litt mer med ro. Jeg er egentlig kondisjonsutøver, men det er viktig med styrketrening i tillegg;) Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Man trenger da ikke å ha som ønske om å bli stor for å følge det prinsippet. Den gjelder for økning i styrke (og muskelmasse) men om du trener for styrke eller muskelmasse kommer an på hvordan du utfører rep'en. Men de dagene du gir alt, så kan det være en fordel og ha med en kompis eller bare noen som kan sikre deg litt. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Man trenger da ikke å ha som ønske om å bli stor for å følge det prinsippet. Den gjelder for økning i styrke (og muskelmasse) men om du trener for styrke eller muskelmasse kommer an på hvordan du utfører rep'en. Men de dagene du gir alt, så kan det være en fordel og ha med en kompis eller bare noen som kan sikre deg litt. Vet det, tenkte meste på øking av muskelmasse, at det ikke var et mål for meg. Skrev jo også at jeg trener etter noe av de samme prinsippene, mht intensitet. Ellers så er treningsmetodene og oppleggene han beskriver for kropsutøvere. Har alltid med meg en kompis, men knebøy er en øvelse som er vanskelig å sikre på. Hvordan går man egentlig frem da? Hvor skal han hjelpe til når man sitter fast? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hvis han står rett bak deg, og holder armene sine framover, under dine armer. Så blir man med i bevegelsen ned og opp. Om du setter deg fast, så kan han hjelpe deg ved å løfte deg opp under armene. Litt vanskelig å forklare, men du skjønte sikkert? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Har lest litt rundt om knebøy i publikasjoner hos div treningshøgskoler/universiteter i inn og utlandet. Det viser seg at fler og fler går bort fra den øvelsen i bytte med andre øvelser fordi skade riskoen viser seg å være større en utbytte man får fra øvelsen. This made my day. Forklar, var det så latterlig? Er mange som benytter seg av feks disse: "Frontbøy, bulgarske utfall, ettbeins knebøy osv" istedet. Fakta er at ikke alle er bygd for knebøy, og at det er en øvelse hvor det fort kan gå galt fordi ryggen er involvert og man løfter veldig tunge vekter Påstanden er at knebøy ikke er en øvelse verdt å gjennomføre fordi sannsynligheten for å skade seg utveier økningen i styrke. Dette er feil på begge punkter: knebøy er en trygg øvelse og knebøy er en ekstremt effektiv øvelse. I Starting Strength av Rippetoe & Kilgore finnes det en statistikk over antall skader per hundre deltakertimer i forskjellige sporter. (Dvs. hvis du driver med en idrett i hundre timer og skader deg én gang, så får du en "rating" på 1.) Her har fotball en rating på 6.2, tennis 0.07 og vektløfting 0.0012.* Vektløfting, herunder knebøy, er dermed ganske trygt. Her kan du finne litt info om hvorfor knebøy er en bra -- kanskje den beste -- øvelsen du kan gjøre med en vektstang. (Linken er i bunn og grunn en destillert versjon av det du vil finne i Starting Strength.) Hva mener du med at ikke alle er skapt for knebøy? Mener du at kne- eller rygganantomien ikke er den samme hos alle mennesker? Hvis personen allerede har en ryggskade må han eller hun være forsiktig med alle former for trening, ikke bare knebøy. Knebøy i seg selv vil ikke skade noen, med mindre en utrent person prøver å knebøye hundre kilo første dagen. Da vil ryggen gi etter. Men dette er galskap: vekten på knebøyen skal økes i takt med utøverens treningsnivå og ikke økes før utøveren kan gjennomføre øvelsen med korrekt teknikk. Jeg håper du gjør deg selv den tjenesten å putte knebøy inn i programmet ditt. (* Studien heter "Relative Safety of Weightlifting and Weight Training" (1994). Vektløftingen var overvåket av en trener, dvs. det ble brukt riktig teknikk. Hvis noen finner på å legge tunge vekter på ryggen og gjennomføre noe som på overflaten kan se ut som knebøy, vil de skade seg; riktig teknikk er det som hindrer skade.) Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Problemet er vel det at det er ikke alle som har god nok knebøyteknikk, og da vil vel skaderisikoen være betydelig høyere? Og det er også litt forsjell på skader i fotball og vektløfting. Overtråkk, strekk og noen smeller som du kan få i fotball er på langt nær ikke like farlig som en ryggskade som man kan få i knebøy. Nå finnes det selvsagt ulike nyanser av skadeomfang, men jeg regner med du skjønner hva jeg mener uten og kverulere. Så den studien ser vel bedre ut på papiret enn i praksis. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Påstanden er at knebøy ikke er en øvelse verdt å gjennomføre fordi sannsynligheten for å skade seg utveier økningen i styrke. Dette er feil på begge punkter: knebøy er en trygg øvelse og knebøy er en ekstremt effektiv øvelse. I Starting Strength av Rippetoe & Kilgore finnes det en statistikk over antall skader per hundre deltakertimer i forskjellige sporter. (Dvs. hvis du driver med en idrett i hundre timer og skader deg én gang, så får du en "rating" på 1.) Her har fotball en rating på 6.2, tennis 0.07 og vektløfting 0.0012.* Vektløfting, herunder knebøy, er dermed ganske trygt. Hva mener du med at ikke alle er skapt for knebøy? Mener du at kne- eller rygganantomien ikke er den samme hos alle mennesker? Hvis personen allerede har en ryggskade må han eller hun være forsiktig med alle former for trening, ikke bare knebøy. Knebøy i seg selv vil ikke skade noen, med mindre en utrent person prøver å knebøye hundre kilo første dagen. Da vil ryggen gi etter. Men dette er galskap: vekten på knebøyen skal økes i takt med utøverens treningsnivå og ikke økes før utøveren kan gjennomføre øvelsen med korrekt teknikk. Jeg håper du gjør deg selv den tjenesten å putte knebøy inn i programmet ditt. (* Studien heter "Relative Safety of Weightlifting and Weight Training" (1994). Vektløftingen var overvåket av en trener, dvs. det ble brukt riktig teknikk. Hvis noen finner på å legge tunge vekter på ryggen og gjennomføre noe som på overflaten kan se ut som knebøy, vil de skade seg; riktig teknikk er det som hindrer skade.) "Made my day" Slike kommentarer er usmakelig, prøv heller og les det jeg skriver og kom med konstruktiv kritikk slik som du gjør nå. Det jeg skrev er ikke noe jeg fant på av meg selv. Treningsmetoder forandrer og utvikler seg. Det er ikke så lenge siden at man mente at 15-20 reps var det eneste riktige og trene for toppidrettsuøvere. Og at interval trening bare var for sprintere. Var akkurat kommentarer som det der da også. Er ikke alltid det man lærer i lære bøkene som fortsatt stemmer. Jeg har alltid hatt knebøy i programmet mitt, har det fortsatt. Har ikke skrevet ett eneste sted at jeg ikke har det i programmet. Men jeg vurderer å bytte det mot feks frontbøy. Og ja alle har ikke lik rygg og kne anatomi, men det er ikke her det største problemet ligger. Har du feks et os femoris(kneben) som er relativt lenger en det som er vanlig kan feks knebøy bli vanskelig. Det er en grunn til at folk som driver med vektløft som konkuranse ofte har en kort og kompakt kropp. Har du en lange ben iforhold til overkropp kan knebøy bli mye mere risikofylt, da må du ha rumpa lengere bak og får en vinkel som nesten tilsvarer 45 grader i hofteleddet. Også har du et fysisk prinsipp som heter vekt*arm. Noe som gjør at du da får den største belastingen på ryggen når du er i den farligste posisjonen. Det er akkurat derfor knebøy ikke passer for alle. Og Starting Strength av Rippetoe & Kilgore sier ingen ting om at knebøy ikke er en risikofylt øvelse. Den snakker bare om vektløfting generelt. Men slike tester er helt håpløse. I fotball småskader man seg hele tiden, mens i feks tennis får man veldig ofte èn alvorlig skade, feks rift i sene ved albuen, også er man ute for resten av livet. Noe som gjør at de tallene i virkeligheten sier veldig lite. Det farlige er at du kan ha så riktig teknikk med knebøy som bare det. Så gjør du feil den ene gangen, du er kansje ukonsetrert. Og pluttselig har du ødelagt ryggen. Jeg vil faktisk påstå at knebøy er en av de farligste av alle styrkeøvelsene man kan utføre. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 http://www.iform.no/pub/art.php?id=1645 Bra artikkel om å bytte ut knebøy Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Jepp, det er meg sannelig en artikkel. Har du lest den? Virket litt som at du bare fant en artikkel og postet den uten å egentlig tenke noe mer over det. Husk at det er mange nybegynnere etc. som leser her og fort kan bytte ut knebøy på flekken etter å ha lest en slik artikkel. Sikkert bra for noen å bytte ut knebøy, kanskje pga skader eller en unormal kroppsbygning(se innlegg over), men nå fremstilles det nesten som at man er dømt til å skade seg ved å ta knebøy, noe jeg mener er feil. Endret 29. april 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Jepp, det er meg sannelig en artikkel. Har du lest den? Virket litt som at du bare fant en artikkel og postet den uten å egentlig tenke noe mer over det. Husk at det er mange nybegynnere etc. som leser her og fort kan bytte ut knebøy på flekken etter å ha lest en slik artikkel. Sikkert bra for noen å bytte ut knebøy, kanskje pga skader eller en unormal kroppsbygning(se innlegg over), men nå fremstilles det nesten som at man er dømt til å skade seg ved å ta knebøy, noe jeg mener er feil. Hehe, ja. Er litt sån vg-artikkel om en manns meninger. Og i så måte ikke noe vitenskapelig artikkel som bygger på empirisk data. Men han har likevel et par poenger. Har man lange lårben i forhold til resten av kroppen så skader det ikke å prøve andre øvelser og jeg kan ikke se at effekten av frontbøy skulle være noe dårligere enn knebøy. Noen som har noe særlig erfaring med den foresten. Personlig så tar jeg knebøy siden jeg har en helt normal kropp. jeg har ikke noen personlig agenda her om å at knebøy "suger" og må byttes ut hos alle:P Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Er skrevet at Eirik Sandvik da, en mann med litt mer peiling enn de fleste. Så er ikke helt random Vg artikkel Endret 29. april 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå