Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig å skildre alder på gammel tømmerhus?

Anbefalte innlegg

Vi driver å pusser opp et gammelt hus. Det var et tømmerhus tidligere, helt til det ble påbygget under krigen.

Det som var av hus her før det, var et lite tømmerhus. Etter å ha revet vegger, gulv og tak, kommer deler av gamle tømmerhuset fram. Det jeg lurer på er om det er mulig å skildre alder på tømmerhuset.

Bygget de hus på forskjellige tømrermåter før, og er det egentlig mulig å finne ut sånn ca når et tømmerhus kan være bygget? Eller kan det stå i gamle skøyter som riksarkivet oppbevarer om når det ble bygget hus?

Var det sånn før at man måtte avlegge noe for å bygge et hus, sånn at man kan finne noe i registerne når det ble bygget hus her?

takk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet du kan fastslå alderen på tømmeret +/- 5år med og ta prøver som undersøkes for nivåer av forurensning etc, men hvem du kan kontakte for noe sånt utført som privatperson samt pris er et godt spørsmål.

gjerne prøve kontakte et sagbruk etc de vet sikkert hvem som utfører slike prøver.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Og en annen ting, jeg har noen gamle kister liggende. En er rosemalt og står navn og året 1840 på. Den tilhørte min tippoldemors tante. Ho er født i 1824, og det kan tyde på at hun fikk den til konfirmasjonen.

Er det noe spesiell verdi i en sånn kiste? Den er godt bevart, og den er ikke skadet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

vet du kan fastslå alderen på tømmeret +/- 5år med og ta prøver som undersøkes for nivåer av forurensning etc, men hvem du kan kontakte for noe sånt utført som privatperson samt pris er et godt spørsmål

Vil nesten tro at husene også ble bygget på forskjellige måter før, som idag. At man kan på en måte skildre tidspunktet huset kan være bygget på, utfra hvordan det er tømret.

For er det noe i at for hvor mer makkspist det er, til gamlere kan det være? Enkelt av tømmeren vi har hatt ut, er nærmest pulver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dendrokronologi er en artig måte å bestemme alderen på gammelt tømmer. Man borer ut en prøve med et hult bor av en tømmerstokk, og ser på årringene. Ikke bare hvor mange, men hvordan tykke og tynne ringer følger hverandre år for år og sammenligner med kjente årringprofiler hvor man kan se både når treet levde, og hvordan klimaet var da. Med denne metoden kan man bestemme ganske nøyaktig når et tre ble felt, og dermed også når huset ble bygd.

For noenlunde nye hus (ca. siste 100 år?) kan/skal man gjerne få kopi av gamle byggesøknader og tegninger hos kommunen. Hør med dem. (Du har kanskje allerede vært i kontakt med dem før du har satt i gang med å omfattene arbeid som du beskriver?) Om du skal leite etter eldre hus i arkiver, bør du sjekke om huset er SEFRAK-registrert. Bygninger fra før 1900, eller før 1940 i Finnmark+ skal i teorien være registrert der.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

En måte å fastslå alder på kan være å se på selve byggestilen, hvilken stil de har brukt på huset og bla seg tilbake til når denne var mest brukt. Dette er selvfølgelig ikke lett om huset er påbygget og ombygget flere ganger i ettertid.

Og en annen ting, jeg har noen gamle kister liggende. En er rosemalt og står navn og året 1840 på. Den tilhørte min tippoldemors tante. Ho er født i 1824, og det kan tyde på at hun fikk den til konfirmasjonen.

Er det noe spesiell verdi i en sånn kiste? Den er godt bevart, og den er ikke skadet.

Kisten er jo svært gammel og vil nok ha en betydelig verdi i seg selv, uten at jeg er noen ekspert på det området. Likevel, verdi kan være så mangt. Jeg vil tro den har en høyere affeksjonsverdi for deg, siden det er din "tante" som har hatt den for nærmere 200 år siden, enn den ville hatt for meg om du prøvde å selge den til meg. Alt kan ikke fastslås i kroner og øre.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med ditt lokale historielag, de kan nok hjelpe deg. En tidligere kollega av meg har tatt boreprøve av det eldste tømmerhuset i Norge, vannvittig mye informasjon man finner i en liten trebit.

Da jeg drev med restaurering av tømmerhus så fant jeg ofte gamle brev, aviser og lignende. Artig å få en titt inn i det som var hverdagen for mange år siden.

Gamle bygninger og møbler er spennende.

Lenke til kommentar

Ja, kan gjøre det. Men spørs om det er tid til det. Nå har vi nylig brent opp mye dritt, deriblant nærmest pulveriserte tømmerstokker osv. Ellers så er vel selve tømmerveggen som teller, og som kan fortelle oss hvor gammel det gamle huset kan være.

Snekkeren fant i taket på det nye huset, som ble bygget under krigen, riflepatron, et gammelt postkort til en gammel tante av mine forfedre, som ikke ble sendt og et snekkerverktøy.. Så ja, er sikkert mye i veggene man ikke vet om. Og ikke minst, under gamle hus, før det var hus, og før folk hadde "skikkelige" hus.

Vil tro det ligger noe nedgravd på gården her og, siden det var vanlig å grave bort, men det er jo det å finne det da :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt i etasjeskillet på gamle hus så finner man mye rart. Det ble som regel fylt med jord, og da kunne man jo like greit slenge med litt søppel. I et hus jeg holdt på med så fant jeg gamle truser, cowboyhatt, sko, postkort, et sverd laget av tre og maaasse annet.

Er jo litt artig også da. :wee:

Er ikke alltid man trenger en veldig stor bit med tre for å kunne finne ut hvor gammelt det er, men det må være en hel tømmerstokk tvers igjennom og ikke en som er delvis oppspist/råtten i midten også videre.

Lenke til kommentar

Ja, det ser ut som at det kan bli litt vanskelig, siden alt som er av tømmer nå etter gamle huset, er det som må være på plass. Men det jeg kan gjøre er å ta kontakt med noe arkiv ol. for gården. Der må det da stå noe om noe hus eller liknende..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det bores i det tømmeret som står igjen så er ikke det noe som kommer til å ødelegge styrken i treverket eller noe sånt. Det hender også at det lille hullet blir tettet igjen med en liten treplugg, så det er ikke engang sikkert at du ser det har vært noe hull der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...