Gå til innhold

Hvilken livssynsorganisasjon bør ateister velge?


  

71 stemmer

  1. 1. Hvilken livssynsorganisasjon er du medlem i?

    • Er teist
      1
    • Er ateist og medlem av Statskirka
      22
    • Er ateist og medlem av Human-Etisk Forbund
      7
    • Er ateist og medlem av Friborgerforbundet
      2
    • Er ateist og medlem av en annen livssynsorganisasjon
      4
    • Er ateist og ikke medlem av noen livssynsorganisasjon
      35


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen skeptiker forbund :( En slags Templeriddere for oss som er anti-teister og generelt over gjennomsnittelig interessert i vitenskapelig metafysikk og filosofi.

Har du prøvd the brights?

 

Ellers finnes det vel skeptiker samfunn her i landet også vil jeg tro....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes skeptiker er bedre. Selv om ordet skeptiker er totalt ødelagt takket være den jævla Posten reklamen som handlet om han paranoide tullingen som var livredd for forandring, er det en hvis presisering i definisjonen. Å være skeptisk er en mer nøyaktig, eller bedre forklaring, enn ateist og er vel litt nærmere agnostiker. Forskjellen er vel at en skeptiker baserer seg på gjeldene empiriske bevis eller mangelen på bevis for å avgjøre om noe er rasjonelt eller virkelig og ikke nødvendigvis ateist som kan, avhengig av person, like gjerne være en som fornekter en Gud uavhengig om Gud ble bevist eller ikke. Den er ikke like deterministisk da den gir rom for å forandre mening etter bevis, noe som er sunt.

 

Noen som blir med å starter en skeptiker tråd hvor man kan diskutere og vise forskjellig informasjon i form av videoer, forklare definisjoner, podcasts, bøker osv for oss som er interessert i disse tingene. RWS, The Mental God?

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Realist er et ord jeg liker bedre enn skeptikker faktisk, for det forteller at du er skeptisk, realistisk og ikke hopper til håpløse konklusjoner uten ihvertfall en viss tungde av beviser for det. (og da mener jeg ikke at du må drite i buksa for å bevise at du skulle vært på do!)

 

Og ja, vi skulle hatt en skeptikker tråd her ja, der vi kunne lagt frem definisjoner og redegjort for at vi slettes IKKE utelater noe som helst, det være seg guder, troll, flygende tallerkner etc, men at vi krever en viss mengde bevis FØR vi går ut og tror på slikt. Jeg er åpen som bare faan jeg og jeg vet om en drøss som har det på samme måte, men jeg er ikke så åpen at hjernen min faller ut og DET er å være realist for meg!!!

 

Noen som har et forslag til en dekkende overskrift til en slik tråd?

 

:)

Lenke til kommentar

Et nytt alternativ som få foreløpig er klar over, er Friborgerforbundet. Dette er deres livssyn:

 

Viktigst i denne sammenhengen er utvilsomt den russisk-amerikanske filosof-forfatteren Ayn Rand som har bidratt til å integrere individualismen til et helhetlig vitenskaplig filosofisk system.

 

ROFL

Lenke til kommentar

Et nytt alternativ som få foreløpig er klar over, er Friborgerforbundet. Dette er deres livssyn:

 

Viktigst i denne sammenhengen er utvilsomt den russisk-amerikanske filosof-forfatteren Ayn Rand som har bidratt til å integrere individualismen til et helhetlig vitenskaplig filosofisk system.

 

ROFL

Ja, å klippe sitater på kryss og tvers kan være morsomt i blant. Husker jeg hadde det fryktelig gøy med sånt når jeg var liten selv. Jeg rullet riktignok ikke rundt på gulvet, men dog.
Lenke til kommentar

At det finnes folk som tar Ayn Rand seriøst er alltid verdt en tur rundt på gulvet. :') Håper Olympico ikke leste så nøye og fortsatt trodde de var seriøse, men at det var en glipp. Rent utenom Rand-nevningen var det jo ikke så forferdelig.

Lenke til kommentar

At det finnes folk som tar Ayn Rand seriøst er alltid verdt en tur rundt på gulvet. :') Håper Olympico ikke leste så nøye og fortsatt trodde de var seriøse, men at det var en glipp. Rent utenom Rand-nevningen var det jo ikke så forferdelig.

Og hva er galt med Ayn Rand? Passer kanskje ikke helt i kommunist utopiet ditt? :)
Lenke til kommentar

Hahaha HVA! Kommunistutopi, du liksom. :'D

 

Tho jeg er jo nysgjerrig på hvordan du trakk den konklusjonen ut av at jeg ikke har noe til overs for den forkvaklet religiøse antiliberalisten navn Ayn Rand.

Med tanke på hvor lite respekt du viser for andres menneskers liv (ler av Aynd Rand, en person som bare ønsket å leve i fred) er det ikke spesielt vanskelig å trekke assosiasjoner med ideologier som har lignende menneskesyn. For øverig er dette offtopic.
Lenke til kommentar

Hahaha HVA! Kommunistutopi, du liksom. :'D

 

Tho jeg er jo nysgjerrig på hvordan du trakk den konklusjonen ut av at jeg ikke har noe til overs for den forkvaklet religiøse antiliberalisten navn Ayn Rand.

Med tanke på hvor lite respekt du viser for andres menneskers liv (ler av Aynd Rand, en person som bare ønsket å leve i fred) er det ikke spesielt vanskelig å trekke assosiasjoner med ideologier som har lignende menneskesyn. For øverig er dette offtopic.

 

Jeg respekterer ikke Hitlers liv selv om han hadde et ønske om å være i fred fra de alliertes styrker. Det ønsket gjør det ikke nødvendigvis rett.

Lenke til kommentar

Hahaha HVA! Kommunistutopi, du liksom. :'D

 

Tho jeg er jo nysgjerrig på hvordan du trakk den konklusjonen ut av at jeg ikke har noe til overs for den forkvaklet religiøse antiliberalisten navn Ayn Rand.

Med tanke på hvor lite respekt du viser for andres menneskers liv (ler av Aynd Rand, en person som bare ønsket å leve i fred) er det ikke spesielt vanskelig å trekke assosiasjoner med ideologier som har lignende menneskesyn. For øverig er dette offtopic.

 

Jeg respekterer ikke Hitlers liv selv om han hadde et ønske om å være i fred fra de alliertes styrker. Det ønsket gjør det ikke nødvendigvis rett.

Hitler var ingen fredelig person, så det var et ganske elendig eksempel.
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lite respekt du viser for andres menneskers liv (ler av Aynd Rand, en person som bare ønsket å leve i fred) er det ikke spesielt vanskelig å trekke assosiasjoner med ideologier som har lignende menneskesyn. For øverig er dette offtopic.

 

Haha nei, Ayn Rand digget drama og har voldt liberalismen stor skade. Ser ikke problemet med å le av tåpelige utsagn fra folk som burde vite bedre. Når folk går rundt og tror at Ayn Rand hadde en positiv innflytelse på noe som helst så er det vel ikke annen konklusjon å trekke enn at de er enda et offer for det offentlige utdannelsessystemet.

 

Ellers er det da vitterlig ikke offtopic: Om de som styrer foreningen utviser slik grov ignoranse er det et sterkt argument imot å bli med i foreningen. Hadde jo vært som om en politisk forening skulle påstå at Terje Henriksen moderniserte og samlet kristendommen ...

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lite respekt du viser for andres menneskers liv (ler av Aynd Rand, en person som bare ønsket å leve i fred) er det ikke spesielt vanskelig å trekke assosiasjoner med ideologier som har lignende menneskesyn. For øverig er dette offtopic.

 

Haha nei, Ayn Rand digget drama og har voldt liberalismen stor skade. Ser ikke problemet med å le av tåpelige utsagn fra folk som burde vite bedre. Når folk går rundt og tror at Ayn Rand hadde en positiv innflytelse på noe som helst så er det vel ikke annen konklusjon å trekke enn at de er enda et offer for det offentlige utdannelsessystemet.

 

Ellers er det da vitterlig ikke offtopic: Om de som styrer foreningen utviser slik grov ignoranse er det et sterkt argument imot å bli med i foreningen. Hadde jo vært som om en politisk forening skulle påstå at Terje Henriksen moderniserte og samlet kristendommen ...

Du vil aldri høre om Ayn Rand i det offentlige systemet som alle må gjennom. Så må jeg spørre deg, på hvilken måte har Ayn Rand voldt liberalismen "stor skade" og hatt en "negativ innflytelse"?
Lenke til kommentar

Ah, vel, du skjønner det at Ayn Rand skrev noen amatørmessige bøker som folk av en ellers liberalistisk bøyning kan komme i skade for å ta seriøst, og så gjøre liberalister til narr by association ved å påstå at en syk religion ved navn "objektivisme" går inn under det banneret. I stedet for å gjøre seg kjent med liberalisme ender disse objektivistene opp med å skape støy i stedet for signal. For liberalister er de ca like nyttige som konservative---med overlapping, jf Rands homofobi. Ellers har de en antivitenskapelig holdning som arter seg meget merkelig, idet de ikke er imot vitenskap som sådan, bare moderne vitenskap. Amish-nivå er OK, men gud forby at noen begynner med kvantemekanikk (men kvantemystisisme for å skape en forklaring for "fri vilje" later de til å være OK med, typisk religiøs cherrypicking). Det er en syk liten kult ingen burde involvere seg i.

 

Som et eksempel på grunnleggende mangel på utdanning blant randroider kan jeg nevne DLFs reaksjon på hjenevasks nature vs nurture-trolling---de påstod at det var en falsk dikotomi, ikke fordi Det Er Mer Komplisert Enn Som Så, men nei, fordi de i god hegeliansk ånd ville ha inn et tredje alternativ, fri vilje. You fail psychology forever, etc.

 

Objektivisme er en blindgate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...