Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvilken livssynsorganisasjon bør ateister velge?

71 stemmer

1. 1. Hvilken livssynsorganisasjon er du medlem i?

• Er teist
      1
    • Er ateist og medlem av Statskirka
      22
    • Er ateist og medlem av Human-Etisk Forbund
      7
    • Er ateist og medlem av Friborgerforbundet
      2
    • Er ateist og medlem av en annen livssynsorganisasjon
      4
    • Er ateist og ikke medlem av noen livssynsorganisasjon
      35

Anbefalte innlegg

Er ateisme et livssyn?

Fra Wiki:

Livssyn er en overordnet og felles benevnelse om det et menneske tror på om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, og hva slags etikk man bør leve etter.

Ateisme er i følge denne definisjonen ikke et livssyn, men en DEL av et livssyn. Eller rettere sagt: Teisme er en komponent som går igjen i mange, men ikke alle livssyn.

Hvilken livssynsorganisasjon bør så ateister velge, om noen? Det kommer selvfølgelig an på resten av livssynet deres. Mangel på gudetro sier ikke mye om livssynet til et menneske.

Det mest populære alternativet for ateister i dag, er Human-Etisk Forbund. På hjemmesidene deres beskrives livssynet deres som følger:

Humanismen er et livssyn som setter mennesket i sentrum og fremhever den enkeltes menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og iboende verdighet.

Humanister anser at moralske verdier har sin basis i menneskets natur og erfaringer og at de har forståelse og omsorg for andre som grunnlag. Vi har en naturlig evne til å leve oss inn i andres situasjon som kommer til uttrykk gjennom vår samvittighet og som gjør oss til moralske vesener.

Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."

Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet. Sentralt i humanismen er at mennesker alltid skal behandles som mål i seg selv. I Norge er dette livssynet også kjent som humanetikk.

Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter, men understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. Humanister kjemper for livssynsfrihet, som også inkluderer retten til frihet fra religion.

Et nytt alternativ som få foreløpig er klar over, er Friborgerforbundet. Dette er deres livssyn:

Individualismen er et livssyn som setter det rasjonelle individet i sentrum og fremhever den enkeltes ukrenkelige rett til å bestemme over sitt eget liv. Individualismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og objektivitet, rasjonell og aktiv tenkning.

Individualismens far i Vesten er Aristoteles. Han er opphav til forestillingen om at alt som eksisterer har en natur, en identitet. Ting er hva de er og kan ikke plutselig stride i mot sin natur. Det naturlige lar seg forstå og forklare gjennom observasjon via sansene og logikk. Aristoteles mente at lykke for det enkelte individ var det høyeste mål. Motpolen til Aristoteles er Platon som er kollektivismens far i Vesten. Platon tok avstand fra den sansbare virkeligheten og opphøyet i stedet idéenes verden til noe mer virkelig enn den sansbare. Som følge av dette så Platon på mennesker som ”skygger” av det ideelle mennesket. Siden individet egentlig ikke eksisterer trakk han konklusjonen om at den beste måten å organisere samfunnet på var fascisme hvor de smarteste intellektuelle med priviligert tilgang til idéverden styrte samfunnet i detalj.

Individualismen ble gjenfødt i renessansen og kulminerte i det som i dag er kjent som opplysningstiden hvor viktige tenkere som John Locke, Francis Bacon, Adam Smith og Fredric Bastiat hadde stor betydning. Individualismens gjenfødelse førte til den vitenskaplige og industrielle revolusjon, men dens storhetstid ble kortvarig. Allerede fra og med slutten av 1700-tallet hadde kollektivistene begynt med stor suksess å omgruppere seg og deres ideologier er i dag totaldominerende i samfunnet. Resultatet er at Vesten i dag beveger seg i stadig mer totalitær retning.

Selv om individualismen står svakere i dag enn i opplysningstiden har en ny generasjon av tenkere modernisert og utvidet tankegodset til Aristoteles og opplysningsfilosofene. Viktigst i denne sammenhengen er utvilsomt den russisk-amerikanske filosof-forfatteren Ayn Rand som har bidratt til å integrere individualismen til et helhetlig vitenskaplig filosofisk system.

Individualister anser at moralske verdier har sin basis i menneskets natur. Moral er et overlevelsesredskap og når det fungerer korrekt og er ved optimal helse bidrar det til at vi foretar valg som er i vår egeninteresse og fremmer våre liv. Dette er moralens biologiske funksjon og er et av menneskets viktigste organer. Individualister mener at individet har både rett til å bestemme over sitt eget liv og ansvar for å bære konsekvensene av egne valg.

Fredelig sameksistens er en konsekvens av individualismen. Det normale og naturlige for rasjonelle sosiale individer er å leve sammen uten voldelige relasjoner. Voldsmakt bør derfor kun brukes i eksepsjonelle tilfeller slik som i selvforsvar mot kriminelle eller fiendtlige makter, og i mild grad også i nødsituasjoner.

Vet dere om flere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke du er medlem av noen organisasjon regnes du som kristen ved statistiske undersøkelser basert på medlemstall, og du regnes som medlem av statskirken både med hensyn til pengestøtte til statskirken samt hva enn kirken vil bruke medlemstallene sine til ellers.

Du ja.

Og alle dere andre som ikke er kristne men som ikke har meldt dere inn noe sted.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Er selv medlem i The Brights, som ikke er et livs syn akkurat, men som fremmer et naturvitenskapelig syn på ting fremfor overtro og/eller religion...

Hovedpoeng:

The movement's three major aims are:

*Promote the civic understanding and acknowledgment of the naturalistic worldview, which is free of supernatural and mystical elements.

*Gain public recognition that persons who hold such a worldview can bring principled actions to bear on matters of civic importance.

*Educate society toward accepting the full and equitable civic participation of all such individuals.

Ting som er lette å glemme og raske å miste selv i et sekulært land som norge....

Lenke til kommentar

Hvis ikke du er medlem av noen organisasjon regnes du som kristen ved statistiske undersøkelser basert på medlemstall, og du regnes som medlem av statskirken både med hensyn til pengestøtte til statskirken samt hva enn kirken vil bruke medlemstallene sine til ellers.

Du ja.

Og alle dere andre som ikke er kristne men som ikke har meldt dere inn noe sted.

Også når en har aktivt meldt seg ut av statskirken?

Lenke til kommentar

Også når en har aktivt meldt seg ut av statskirken?

Har selv "aktivt" meldt meg ut av den jukseklubben 2 ganger! Og regner med at jeg må gjøre det flere ganger også. Hva som var verre var at jeg måtte melde ut min yngste sønn på 5 også, enda han ALDRI har satt sine ben i en kirke! Unnskyldningen til kirken var at listevaskingen de gjennomførte i 1999 ikke var bra nok, det er bare det at guttungen er født i 2005.... :no:

Så har du meldt deg ut for en stund siden og kanskje flyttet eller byttet navn eller noe slikt i mellomtiden, så er tiden inne for en ny sjekk om du er innmeldt, for siden de bruker folkeregisteret (Ja de bruker folkeregisteret som "medlems lister"!!!!) så er det store muligheter for at de har stappet deg inn igjen som medlem av stats kirken. Det er slik denne jukseklubben jobber. Vet om troende muslimer som har stått oppført som medlem i den norske kirke og jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis en muslimsk eller sekulær organisasjon hadde stappet inn kristne som sine medlemmer, hadde det vært greit for dem? Hadde det vært greit for kristne? De ser imidlertid ut til å tro at de gjør deg en tjeneste eller noe slikt ved å auto-innmelde deg inn i den jukseklubben, for hvilken skade gjør det liksom.... :roll:

Dama jeg snakket med sist var helt klart flau over å være den i jukseklubben som satt og måtte høre at de auto innmelder folk som ikke en gang er døpt eller har noen verdens ting med den kirken å gjøre samt at du må melde deg ut av svineriet med jevne mellomrom for å være sikker på at en ikke står oppført som medlem.

Er det noen her som kan tenke seg noen annen organisasjon som for lov til å holde på slik som denne klubben gjør? Tenk om en annen organisasjon gjorde det samme, brukte folkeregisteret som medlems liste og så fort noen dukket opp der så ble de automatisk medlem... Høres dette ut som en god ting? Det er den sørgelige sannhet om vår statskirke, så vet du det....

Så meld deg ut nå!! Og meld deg ut igjen og igjen og igjen.... :) Er ikke så lenge før stat må skille seg fra jukse klubben som har flere tusen trollmenn på lønnings listene sine, som blir finansiert nettopp ved medlemstall, og da går den klubben magrere tider i møte og det gleder jeg meg til! Syntes denne praksisen er forkastelig i et moderne samfunn, der en gjeng som ikke bare tror på påstander, men på totalt latterlige påstander, gjør omtrent som de vil for å samle inn penger.

Start med å skille stat fra kirke, selg eller riv kirkene og ondet er borte for godt er min ærlige mening! Den klubben tar IKKE hensyn til hvor du er innmeldt, de melder deg inn for det.

Lenke til kommentar

Det må vel være en eller annen måte å reservere seg mot denne automatiske innmeldingen? Jeg meldte meg ut i fjor da jeg fikk brev om kirkevalget. Mulig jeg har blitt medlem igjen etter at jeg flytta i vinter, har hørt dem får tak i deg da.

En skulle jo i det minste tro at de ville gjøre noe med dette enorme medlems jukset og at det var derfor de valgte å ha det kirkevalget, men som jeg sa, jeg stoler på de fyrene som sitter og styrer kirken like langt som jeg kan kaste et piano, så jeg tror ikke så mye har endret seg.

Det som ergrer mest er politikkernes unnfallenhet i dette med likhet for loven. De fleste har hørt om hvor lange fengsels straffer som venter de som bedriver medlems juks, men ikke en kjeft er huket for det enorme medlems jukset disse "rettskafne" religiøse bedriver... Ikke så mye som en ussel klokker er arrestert, de får holde på i åresvis og holder, så vidt jeg vet, på med jukset sitt enda!

Og det jukset finansierer ikke bare den norske kirken, men også alle andre eventyr klubber nyter godt av det den norske kirke håver inn da de får en viss prosent av det (etter hva jeg skjønner) og ikke egentlig etter hvor mange medlemmer de andre har. Så til mer den norske kirken håver inn på antall medlemmer til mer får de andre eventyr klubbene å rekrutere med...

Det "fine" er at om ti år så er de som befolker bedehusene borte og resten av befolkningen er vel oppe i 80-90% sekulære, kanskje det da går opp for dem? Er lov å håpe...

Lenke til kommentar

Er ateist, ikke-teist, agnostiker og hva en annet folk vil kalle det. Og er medlem av Human-Etisk Forbund. Det er forresten gratis for personer mellom 16 og 26.

Selv bryr jeg meg ikke noe om tradisjoner og seremonier, men HEF gjør mye bra. Også sender de en avis 4 ganger i året som pleier å ha mye interessant. Eneste problemet jeg egentlig har er at de ikke tar for seg ikke-menneskelige dyr på noen måte, men bare fokuserer på menneskedyret.

-Humanismen er et livssyn som setter mennesket i sentrum, og anser at moralske verdier har sin basis i menneskets natur.

-Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter".

-Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet.

-Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter

Har meldt meg ut fra statskirken en gang i tiden. Men ikke sjekket om de har slengt meg inn igjen.

Tilsynelatende har utmelding fra Statskirken ingenting å si.

Da har heller ikke medlemskap i Statskirken noe særlig å si.

Hvis man vil gifte seg i statskirken, så kan presten nekte å gjøre det hvis ingen er medlem (Vet ikke hvor vanskelig noe slikt kan være å presse gjennom, eller hvor ofte de nekter).

Hvis man melder seg ut, så vil kirken få like mye penger. Men alle de andre trossamfunnene vil få mer penger. Da det er basert på antallet personer i kirken. Og hvis man er uenig i hvordan dette medlemsystemet fungerer så bør man melde seg ut. Fordi det kommer ikke til å forandre sålenge de har den enorme 'støtten' fra folket.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...