ts2101 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Har en 3 år gammel ''Scaleo T'' pc fra Fujitsu-Siemens med: amd Athlon 64 X2 4400+ nVidia GeForce 7800GTX 1 gb DDR-400 (PC-3200) Sound Blaster Audigy 2 ZS 500 gb (2X 250 gb) Husker ikke helt hvilket HK som fulgte med tenkte å dytte inn en http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23132741 + en raid/s-ata kontroller for plass til flere disker ;D dette er første gang jeg lager en server eller NAS så er det noe mer HW som trengs, og er det noen gode freeware OS som er bra for filservere/NAS? Den kommer til å være innenfor et lukket nettverk og kommer til å brukes som lagring av mediafiler Endret 21. april 2010 av ts2101 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Om du skal sette opp en filserver er det mest gunnstige Linux/BSD. Om du tenker FTP er glftpd glimmrende. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 jeg skal selv gjøre om en gammel HTPC til filserver (eller i værste fall gammel P4 HW jeg har liggende. Har kjøpt inn 2x av de HD rammene du linker til og skal fylle opp med diverse disker jeg har liggende (totalt over 4TB) Du burde sjekke om du har S-ata porter på HK'et (noe som ikke er garantert..) Av OS har jeg ikke bestemt meg. Tror nok det blir Win7 eller server 2008 for enkelhetens skyld.. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 FreeNAS er vel kanskje det enkleste Lenke til kommentar
ts2101 Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Om du skal sette opp en filserver er det mest gunnstige Linux/BSD. Om du tenker FTP er glftpd glimmrende. når du nevner Linux/BSD. mener du da freenas eller....? jeg er egentlig ikke helt sikker på hva jeg helst vil ha, en NAS eller server! den skal tross alt kun være for lagring av mediafiler på nettverket... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Kan forsovet nevne at de HotSwap HDD burene virker utmerket! Viftene i bakkant bråker litt, så har kjøpt noen billige vifteregulatorer fra DX. Men utrolig kos å kunne ta inn og ut harddisk etter eget ønske! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå