Gjest gjest Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Som tittelen forteller har jeg helt siden så lenge jeg kan huske har jeg slitt med psykopatiske tendenser. Jeg ble som liten sjekket, men ansett som for ung (9 år) der og da. (Scoret 39 av 42 på PCL-R-testen som 13-åring da jeg igjen ble sjekket etter å ha forsøkt å ta livet av noen med en hammer.) Grunnet vanskelig oppvekst har jeg ikke ønsket å gjøre noe med det før jeg ble myndig (nevnte test ved 13. år ble gjort i regi av min bestemor, uten min nære families viten), da jeg ikke anså meg selv som farlig på noen måte (på den tiden, 1 år etter siste test) og hadde et noenlunde normalt (men fortsatt unormalt) sosialt liv. Jeg fylte akkurat 18 år, og ønsker som nevnt å ta dette opp igjen. Jeg bor i Vestfold, og lurer på om noen her inne har tips til hva man kan gjøre? Hvem kan kontaktes? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Du må nok i kontakt med en psykiater/spesialist. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din for henvisning. Hvis du ikke ønsker å gå via fastlegen din av diverse årsaker så kan du finne en lege som står utenfor fastlegeordningen og gå via. Disse koster fort litt da. Husk i tilfelle å få med deg utskrift av journal fra fastlegen din. Hvilke spesialister det er i området ditt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest gjest Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Fastlege er nok det enkleste, ja. Men hvordan skal man spørre om slikt da? Hvordan går man frem? Det er rimelig heavy saker man snakker om her, ikke noe enkelt som kan kureres med antibiotika eller piller. Lenke til kommentar
Gjest Petter S Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Kan avhjelpes med piller, men aller viktigs er samtale. Enten med en god venn, eller en proff. Det å ha tendenser er ikke det samme som å være psykisk syk.. Jeg slo en kompis i hodet med hammer når jeg var liten, fordi jeg ikke ville at han skulle klatre i samme tre som meg.. Jeg har plaget dyr, skutt fugler med luftvåpen osv.. Men, det skjedde alt sammen før jeg var 18.. I voksen alder har jeg aldri rørt et hår på noens hode. Har aldri slåss med noen heller.. Det var bare litt rampete tendenser når jeg vokste opp.. Man kan faktisk vokse det av seg.. Det trenger ikke være et problem.. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hei Det finnes nok ingen medikamenter mot psykopati, eller antisosial personlighetsforstyrrelse, som det nå heter. Ikke er det spesifikk psykologbehandling for denne tilstanden heller. Tilstanden regnes som behandlingsresistent, fordi psykopaten mangler en del av de personlighetstrekk som er nødvendig for å kunne endre seg ( i hovedsak evene til empati og syldfølelse). Det er ytterst uvanlig at noen kommer og ber om å bli utredet med tanke på denne diagnosen, og hvis det skjer, svekker det faktisk sannsynligheten for at personen er psykopat. En psykopat vil ikke selv oppleve seg som syk, men at det er andre mennesker det er noe i veien med; som oftest at andre mennesker er svake og at de fortjener å bli utnyttet. Defor er mange fagfolk uenig i at det i det hele tatt er snakk om en sykdom. De fleste psykopater sitter i fengsel, så hvis du vil ha en grundig utredning, skal du oppsøke psykolog/psykiater som har efaring fra fengselshelsevesenet. I den grad psykopater selv søker hjelp, er det nesten alltid for å oppnå en fordel (erstatningskrav f eks) eller for å unngå en eller annen form for ubehag ( slippe soning f eks). Alf Dahl som er psykiater har skrevet en del om psykopati, bla boken "Sjarmør og tyrann", den er lettlest og grei for folk flest. Mvh Dag Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 De fleste psykopater sitter i fengsel, så hvis du vil ha en grundig utredning, skal du oppsøke psykolog/psykiater som har efaring fra fengselshelsevesenet. Huh? Det er forskjell på hverdagspsykopaten og den kriminelle psykopaten. Sistnevnte sitter ofte i fengsel eller får stadige bøter, mens hverdagspsykopaten klarer seg relativt fint i samfunnet ved å profesjonelt skjule misgjerningene han eller hun kan utføre. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hei Du har rett, og det er grader av psykopati, som alt annet. Det finnes mange med psykopatiske trekk som har f eks ledende stillinger i samfunnet. Mange lever i ekteskap, og skaper mye problem for sine ektefeller og barn. Noen er den litt sleipe kollegaen som alltid snor til seg goder og kommer seg ut av kniper, der andre sitter igjen som svarteper. Likevel er psykopater overrepresenterte i fengslene, av naturlige grunner. Mvh Dag Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Nei, det finnes ikke medikamentell behandling mot psykopati. Det heter i tillegg dissoiativ personlighetsforstyrrelse. Mye skremselpropaganda her i denne tråden. Ikke alle psykopater er mannevonde av karakter. Det handler egentlig bare om mangel på evnen til å føle empati/sympati, selv om man kan lære seg hvordan opptre i gitte situasjoner. Ikke alle psykopater handler heller bare etter sine egne behov. Du må innom en henvisende lege for å komme innom spesialisthelsetjenesten for eventuell diagnostsering. Dette kan også foretas av privatpraktiserende psykolog, men blir da en dyr affære. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hei TOMpsy Dissosiativ personlighetsforstyrrelse (PF) er nok ingen diagnose, i ICD-10 heter psykopati for Dyssosial (PF), og DSM kaller det Antisosial PF. Men det er altså samme tilstand. Tror du blander det sammen med dissosiativ lidelse, som er noe helt annet en en personlighetsforstyrrelse. Vet ikke helt hva du sikter til med skremselspropaganda, mener selv jeg holder meg til det som det er almenn enighet om i fagmiljøet. Psykopater (de som fyller kriteriene til diagnosen) er ikke mannevonde, men gjennomgående manipulerende, utnyttende og parasittiske, de mangler skyldfølelse og lærer ikke av straff, men blir mer aggressiv av represalier. De har ofte en glatthet ved seg og kan sjarmere inntil en blir bedre kjent med dem, da er deres følelser grunne og egosentriske og dekker ofte over et intenst hat og dyp forakt mot andre mennesker. Avviket viser seg i tidlig undomsalder, og vil være påfallende, dvs plaging av dyr, andre barn eller alvorlige brudd på sosiale normer, ungdomskriminalitet, o.l. Så er det selvsagt alle grader av psykopatiske trekk, slik som det finnes grader av alle tilstander. Hos psykopater vil en finne en viss arvelighet, da det vil være overrepresentasjon av vold eller antisosial adferd i slekten, men en vil også finne at mange av disse selv har blitt utsatt for mishandling fra omsorgspersoner eller vært vitne til at omsorgspersoner har utsatt andre for vold. Prognostisk er utsiktene dårlige, og det finnes i dag ingen effektiv behandling for psykopati. En privatpraktiserende psykolog eller psykiater med avtale med NAV er offentlig ansatt og det tar samme betaling som sykehus. Mvh Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå