aremidtb Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Hei. Jeg har prøvd meg en del frem med overklokking om dagen på min core i7. Også har jeg nå for første gang funnet en spenning, multiplier, og bclk som ikke får pc'en min til å fryse og få bluescreen når jeg kjører Prime95. Men så har det seg slik at jeg får multiplier-drop en gang i blant. For 20 minutter siden var klokken mer nede på 3,75GH. Men nå holder den seg stabilt der den skal være, nemlig på 3,95GHz. Samme problemet hadde jeg også ved 4GHz. Jeg har deaktivert alle funksjoner som fremmer dynamiske endringer på cpu, under forskjellig last, og under høye temperaturer. Multi: 21 BLCK: 188 CoreV: 1,376V Noen som har noen tips? - Are Endret 20. april 2010 av dxspulse Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Ci7 senker multi når det trekkes for mye strøm og/eller temperaturen blir for høy. Dette avhenger litt av hovedkort og BIOS. Hva slags temperatur har du i det multi dropper? 4Ghz og 1.38v kan alene være nok til at multi dropper om du belaster prosessoren maks. Intel har implementert en del mekanismer som overklokker eller underklokker under visse betingelser. Jeg hadde dette problemet selv med en 920 C0 og P6T Dlx V2 når jeg kjørte 4.2Ghz med HT. LinX eller Prime fikk multi til å droppe. Alt jeg trengte å gjøre var å dytte inn en beta-bios som ga blaffen i Intel sine spesifikasjoner. Hva slags hovedkort har du, og hvilket program bruker du for å overvåke multi? Lenke til kommentar
aremidtb Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Jeg har temperatur på 68 grader. Noe jeg ikke kan skjønne er for høyt. Beta-bios. Kan du referere til noe? Har Rampage II Extreme. Og overvåker med CPU-Z. Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Kombinasjonen av klokkefrekvens og spenning vil resultere i at prosessoren trekker mye strøm uansett temperatur. Men siden du kan se at multi dropper i CPU-Z tipper jeg at det er strømsparing/EIST som har skylden. Dropper multi under full belastning, eller ved idle? Hvilken profil kjører du under Power Options? Rampage II er rettet mot overklokkere, så med mindre du har en veldig gammel BIOS burde ikke multi droppe. Du burde prøve dette programmet for å overvåke multi. Lenke til kommentar
aremidtb Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Multiplier droppver ved full last. Alle strømsparefunksjoner og dynamiske funksjoner er deaktivert. Jeg har nyeste versjon av bios. Lenke til kommentar
aremidtb Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Jeg tror jeg har lest meg klokere på hva problemet kan være. Enkelt og greit at cpu trekker for mye strøm, og derfor senker multiplier for å holde seg innenfor TDP grensen. Om jeg hadde kunnet fått fjernet denne, ville det ikke lenger være noe problem! Men da må jeg vel inn med en custom-BIOS av et slag regner jeg med? Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Om du ser at multi dropper i CPU-Z, så er det snakk om betydelig nedklokking. CPU-Z rekker som regel ikke å registere at multi endres, men det kan være at nyere versjoner er mer nøyaktige. Turbo Tool ble laget nettopp fordi CPU-Z ikke klarte å holde følge med de hyppige endringene i multi. Med et Rampage-kort burde det ikke være noe problem å kjøre 200x20 eller 211x19. Om du passer på å sette uncore, QPI og RAM så lavt du kan, har jeg vanskelig for å tro at det skulle være noe mindre stabilt en 188x21. Sjeldent har overklokkere fått mer å bryne seg på, en når Nehalem kom. Løsningen er fortsatt den samme gamle, heldigvis. Testing, testing og atter testing. Hva slags kjøling bruker du? 68c ved 4Ghz og 1.38v er temmelig lavt, med mindre du har god vannkjøling er <70c vanskelig å oppnå ved 4Ghz /m HT. Har du prøvd 1.2-1.25v og 211x19 ? Lenke til kommentar
aremidtb Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Skal laste ned det programmet og kjøre Prime95 igjen. Kan prøve litt i kveld og overklokke litt til. Skal se om jeg klarer å få det stabilt med så lave spenninger. Men jeg tviler på at det er mulig med C0 stepping.(?) Kjøling er Noctua NH-D14. Og nei, har ikke prøvd med så lave spenninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå