seb_seven Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Hei! Jeg har en Nikon D80 med nikon 16-85mm objektiv. Jeg har litt penger å bruke på nytt utstyr og vurderer flere muligheter. Jeg ønsker ekstern blitz bl.a slik at lyset i bilder tatt inne kan bli bedre. Slik jeg forstår er SB-600 et "minstekrav" mtp funksjoner og ytelse. Men hvordan er denne sammenlignet med Sigma EF-530? Sistnevnte er en hel del billigere. Jeg har også tenkt å kjøpe stativ. Elektrokjedene fører div Hama stativ til en brøkdel av prisen av f.eks Manfrotto stativ. Hvor mye bedre er disse? Hva bør jeg evt gå for(ser ikke for meg å bruke mer enn maks 1500)? Sist men ikke minst, objektiv. Jeg er forsåvidt fornøyd med det jeg har i dag, men jeg ønsker en telezoom. Jeg har sett på 70-300 utgavene fra Nikon, sigma og tamron, og det er store prisforskjeller her. Er Nikons verdt den doble prisen? Ser også at ingen av disse er særlig lyssterke, men da snakker vi plutselig en helt annen prisklasse. Hvordan er 70-300 linsene i ytterste del av zoom områdene? Takker for innspill! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Personlig synes jeg det er verdt det å betale litt ekstra for ting som dette. Det avhenger naturligvis av hva du kommer til å bruke mest, men alt du vurderer å skaffe er jo viktige saker hvor det er verdt å investere i kvalitet. Jeg har ikke brukt Sigma-blitser mye, men basert på de erfaringene jeg har, synes jeg at Nikons er overlegne, spesielt byggekvalitetsmessig men også når det gjelder brukervennlighet. Uansett hva du gjør, skaff noe som er kompatibelt med Nikons trådløse system. Da kan du styre blitsen fra D80-en. SB-600, 800 og 900 er i alle fall kompatible, og enkelte tredjepartsblitser. Metz er forøvrig den eneste virkelig gode tredjepartsprodusenten av blitser jeg kjenner til. Men siden du først har Nikon, synes jeg du bør gå for Nikon-blitser. Blitsene er imho en av de beste delene av hele Nikon-systemet. Når det gjelder stativ, kan du enten kjøpe noe billig nå, finne ut at det er for dårlig og kjøpe noe bedre seinere, eller gå rett på det bedre. Jeg har Manfrotto 190XB og 486RC2. Beina er fine og stabile, men hodet og hurtigfesteplata holder ikke helt til 70-300VR på D40, vektbalansen blir helt feil. Det samme vil nok gjelde om du putter 70-300-en på en D80 - jeg tror ikke vektforskjellen mellom 40 og 80 flytter tyngdepunktet langt nok inn mot huset. Men siden jeg bruker stativet ganske lite, kan jeg leve med å holde meg til 16-85 eller 30 når jeg først skal bruke det. Hvis du er i samme situasjon, kan du jo sikkert spare litt der. Bare husk at det finnes få ting som er mer frustrerende enn å slåss mot et ustabilt stativ! Når det gjelder telezoom, har jeg både Tamron 70-300 og Nikon 70-300 VR. Bruker aldri førstnevnte lenger, bytta den ut med Nikonen. For de 999 beskjedne kronene jeg ga for Tamronen, synes jeg den var veldig god - men Nikonen er virkelig verdt en fire ganger så høy pris. Den optiske kvaliteten er bedre - den er så godt som perfekt mellom 70 og 200 - kanskje bittelittegranne myk fra 200 og utover på største blenderåpning. Men det blir virkelig pirkete. Du merker det ikke i praktisk bruk, med mindre du har veldig spesielle behov. Bildestabilisatoren er forøvrig veldig bra, og AF-S-motoren er respektabelt rask og veldig presis. Men her gjelder jo igjen det samme som med resten - planlegger du ikke å bruke det mye, holder nok de billigere alternativene. Byggekvaliteten er også MYE bedre på Nikonen. Noe elektronikk-ræl i Tamronen tok kvelden da den fikk et lite dult (det ble utløsende årsak til anskaffelse av Nikon-glugga), men Nikonen har tålt veldig mange tilsvarende dult uten å klage. Sigmas telezoomer har jeg forøvrig ikke erfaring med. --Koffein EDIT: Forresten, kjøp én ting av gangen og bli godt kjent med den før du går til neste. -K Endret 20. april 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå