Gå til innhold

vidvinkel eller tele?

Anbefalte innlegg

hei.

er det noen her som gidder å forklare meg hvilket objektiv jeg trenger mest av tele og vidvinkel? dårlig formulert spørsmål, men det jeg mener er at jeg har hørt at det er veldig viktig å ha et vidvinkelobjektiv. er det bedre at jeg kjøper det, eller burde jeg heller kjøpe tele eller noe annet? skjønner at det avhenger av hva jeg skal ta bilder av, men sånn generelt....40-150 ( olympus ) er det tele? i spå fall, har det bra vidvinkel, og er usikker på disse tallene, sånn hvor mye zoom kameraet egentlig har.

kan noen forkalre meg greia rundt dette? (:

takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker i hvert fall mitt teleobjektiv langt oftere enn min vidvinkel...men selvsagt kommer jo det an på hva du liker å ta bilder av...du vil merke når du står foran motiver om du "trenger" noe spesielt objektiv. Lurt å vente til behovet dukker opp kanskje...

Lenke til kommentar

Ta deg tid til å se på de bildene du allerede har tatt. Gå inn å se på egenskapene til bildene. Er det veldig mange som er tatt på rundt 14mm? Eller er det mange rundt 40-42mm?

En god vidvinkel er Olympus ZD 9-18mm. Som allerede nevnt er 40-150mm en god og rimelig tele.

Vidvinkel brukes til å få med seg mye på en gang, som her på 10mm:

4512563194_b610c64dcd.jpg

Vidvinkel trenger ikke være så ekstremt, ved 17mm kan det se slik ut:

4512582548_c3e0061503.jpg

Tele lar deg stå litt unna og fokusere på detaljer, som denne tatt på 98mm:

4511915215_9d1bd497d3.jpg

Du kan også bruke tele til ting som er nærme (119mm):

4511926645_f7b148166a.jpg

Tele trekker også ting litt sammen, som her på 83mm:

4512570822_19cdb01b27.jpg

Fordelen med tele er at du ikke trenger å stå veldig nærme, her 70mm:

4511934671_713b4e5c16.jpg

Jeg tror at ved se på disse bildene, og hva du selv har tatt av bilder av hittils, så vil du få en indikasjon på hva du trenger.

Lenke til kommentar

Brennvidde-omfanget er veldig vanskelig og anbefale,det jeg bruker behøver ikke og passe for deg.

Også hvor mye du kan angående fotografering har betydning,bruk av tele krever ofte mer kontroll.

En vidvinkel kan også gi litt rare proporsjoner ved feil bruk.

Du kan lese denne guiden om brennvidder,det er bare en ting som du burde ta med i vurderingen, det er at sensoren i kameraet ditt er bare halvparten så stor som brennvidde-normene er,dvs du må gange alle brennvidder med 2 for og få korrekt utsnitt i forhold til antall millimeter som står på et objektiv.Hvis noen anbefaler deg en vidvinkel på 11mm vil den faktisk bli 22mm på ditt kamera.

Lenke til kommentar

tror jeg begynner å forstå :)

men kan vidvinkelobjektiver zoome?

og hvilket burde jeg kjøpe av 40-150 eller 70-300? : )

Så legne objektivet oppgis med 2 brennvidder, så kan det zoome.

Jeg ville først kjøpt en 40-150mm da den er mye mer anvendelig enn en 70-300mm.

Lenke til kommentar

Se på brennvidden. F.eks. "35mm". Objektiver med ett enkelt tall for brennvidde er såkalt fastoptikk - de har kun denne brennvidden. Objektiver med to tall for brennvidde, for eksempel 40-150, er zoomoptikk - de kan zoome mellom forskjellige brennvidder - her 40mm og 150mm.

Alle disse kan allikevel fokusere fra uendelig og ganske tett på. Makro-objektiver kan fokusere veldig tett på.

Tallene for mm angir bildevinkel, eller hvor "bredt" du ser. Jo lavere mm - jo bredere.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker vidvinkel 90% av tiden jeg tar bilder. Hvis man skal ta bilder av mennesker, og kjøper seg tele-objektiver synes jeg det blir litt galt. Halvparten av bildet er å få kontakt med vedkommende du tar bilder av. Det er ofte kontakten som gjør det meste av et godt bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...