Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Beregning av redoksreaksjon og oksidasjonstall?

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål angående oksidasjonstall.

La oss si at vi har en hvilken som helst redoksreaksjon som feks inneholder

H+ I-

Spørsmål 1: Har H+ oksidasjonstall 0 siden det er et grunnstoff alene eller har H+ oksidasjonstall +1? Det samme gjelder I-, har 0 som oksidasjonstall eller -1?

Spørsmål 2, hvis feks H+ skulle gått til H2 ville da H+ blitt redusert til oks.tall. 0? eller ville det gått fra oks.tall 0 til 0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. Summen av oksidasjonstallene for atomene i et ion er lik ioneladningen: Har du H+ så vil du ha oksidasjonstall på +1 ettersom hydrogenatomet er det eneste atomet i ionet, man skriver gjerne oksidasjonstall med romertall så da blir det +I.

Om du har hydrogengass så vil du ha oksidasjonstallet 0.

I- vil ha oksidasjonstall på -I (-1) om det er et fritt ion.

H+ vil bli redusert hvis det går over til hydrogengass ja (H2, som er nøytralt).

Lenke til kommentar

3. Summen av oksidasjonstallene for atomene i et ion er lik ioneladningen: Har du H+ så vil du ha oksidasjonstall på +1 ettersom hydrogenatomet er det eneste atomet i ionet, man skriver gjerne oksidasjonstall med romertall så da blir det +I.

Om du har hydrogengass så vil du ha oksidasjonstallet 0.

I- vil ha oksidasjonstall på -I (-1) om det er et fritt ion.

H+ vil bli redusert hvis det går over til hydrogengass ja (H2, som er nøytralt).

Takk :) meget hyggelig. Siden du åpenbart har "ro'en" på dette:

I-3vil ha ioneladningen -I, istedenfor 0?

BTW: Noen som har hat kjemi-2 heldagsprøve og som kan gi meg noen av oppgaven dere eventuelt skulle huske/ viktige tema?

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Når du har 3 jodatomer i I3 molekylet og en totalt ladning på -1 så vil to av de ha ladning på 0 og det ene jodatomet på -1 så du ender opp på -1 totalt. (Får ikke til å skrive tall oppe og nede, nettleseren er litt klikk).

Jeg kastet masse gamle øvingsoppgaver fra årspøvene i kjemi igår, men jeg skal se om jeg husker noe som kan være aktuelt. Kjemi 2 er det som er siste året på VGS ikkesant?

Lenke til kommentar

Når du har 3 jodatomer i I3 molekylet og en totalt ladning på -1 så vil to av de ha ladning på 0 og det ene jodatomet på -1 så du ender opp på -1 totalt. (Får ikke til å skrive tall oppe og nede, nettleseren er litt klikk).

Jeg kastet masse gamle øvingsoppgaver fra årspøvene i kjemi igår, men jeg skal se om jeg husker noe som kan være aktuelt. Kjemi 2 er det som er siste året på VGS ikkesant?

Siste året på vgs ja, hvis du kunne vært så hyggelig å sende en PM hvis du finner noe relevant ville det vært meget hyggelig. Som belønning kan du nok ikke vente deg noe annet enn en stor takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...