Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det meninga at alle 4 dekka skal ha identisk mønster (ikke 2 og 2 speilvent)?

KoR

Anbefalte innlegg

Skifta til 18" sommerdekk på Ford Mondeon til fadern istad. Da jeg skulle legge ut hjula, la jeg merke til at alle mønstrene var helt identiske. På bilen min (volvo v70 2000), er mønstrene speilvente på 2 av dekkene, slik at mønstrene blir like iforhold til kjøreretning på begge sider.

Er det meninga at det på mondeon er levert 4 identiske, eller kan det være feil?

Håper på kjapt svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen dekk har rulleretning mens andre er "universale". På "universale" er det eneste som betyr noe at dekket er satt med utsiden rett vei på felgen. Står alltid "outside"/"Inside" på dekket.

fint da vet jeg at jeg ikke har satt dem på feil på no måte. fadern hadde merka hvor de satt da han tok de av, men jeg tok jo selvfølgelig alle dekkene ut før jeg sjekka på posen hvor de satt. har det stor betydning om f eks venstre bak sitter høyre foran nå? jeg satte de med mest bremsestøv (2 dekk hadde betydelig mer støv) foran siden de sannsynligvis satt foran da bremsene tar mest der.

Lenke til kommentar

Noen dekk har rulleretning mens andre er "universale". På "universale" er det eneste som betyr noe at dekket er satt med utsiden rett vei på felgen. Står alltid "outside"/"Inside" på dekket.

fint da vet jeg at jeg ikke har satt dem på feil på no måte. fadern hadde merka hvor de satt da han tok de av, men jeg tok jo selvfølgelig alle dekkene ut før jeg sjekka på posen hvor de satt. har det stor betydning om f eks venstre bak sitter høyre foran nå? jeg satte de med mest bremsestøv (2 dekk hadde betydelig mer støv) foran siden de sannsynligvis satt foran da bremsene tar mest der.

Plassering av hjul har ingen betydning så lenge rulleretning er rett og dekk på samme aksel er likt slitt.

Lenke til kommentar

Eneste er at de må slite seg til igjen for å fungere helt 100% optimalt. I noen tilfeller kan det gi litt ekstra støy de første milene bilen kjøres. Kan lønne seg å bytte om hjulene foran og bak pga ofte økt slitasje på forhjulene (gjelder spesielt ved forhjulsdrift). Mellom venstre og høyre side spiller liten rolle (jeg bruker å slite de på høyre side litt mer enn de på venstre side, bare så det er sagt), dersom det er dekk som er innside/utside-markert (ingen markert rulleretning).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...