militaerjenter Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Hei! Er det noen her som vet hva de fysiske opptakskravene for å komme inn på sanitetslinjen i luftforsvaret er? Lenke til kommentar
Sujit Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=72534 Her skal de fysiske opptakskraven stå Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Ja, men det er ikke det samme for sanitetslinjen.. Derfor lurer jeg på om hva det er for sanitetslinjen.. Eller om det i hele tatt ikke er no fysiske krav.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Sanitetslinjen? På befalsskolen er det samme fysiske krav for alle linjer, med unntatt av idrettslinja. For å tjenestegjøre i saniteten er det så vidt jeg vet ingen formelle krav. Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Hva er forskjellen med å tjeneste gjøre i sanitet og det å gå den linjen da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Det ene er befalsskole, det andre er førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Hmm.. Okii, takk skal du ha! Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Men hva er egentlig den stoore forskjellen på førstegangstjenesten og det å gå sanitet linjen på en befalskole daa?: P Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Befalsskole er en toårig lederutdanning hvor du blir befal. Førstegangstjeneste er forsvarets måte å få soldater på, og gjennomfører du førstegangstjeneste gjør du det som menig og aller nederst på rangstigen. Går du befalsskole havner du hakket over menige etter første året. Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Ok.. Men jeg vil egentlig gå noe innen helse.. Så blir nok sanitet.. Vil gjerne gå sanitetslinjen i luftforsvaret.. Men har ikke no særlig god kondis.. Og du sa tidligere at det var samme fysiske krav for alle linjer.. Men jeg sendte en mail og spurte.. Og fikk svar om at det ikke stilltes noen spesielle fysiske krav. Ble bare så usikker..For jeg ringte dit for en stund siden.. Og da sa han jeg snakket med at det var de kravene som stod på nettet.. Så veit ikke hva som er ret.. Må nok ringe dit igjen. Men kan man ikke også ta Utskrevet befalkurs sanitet eller no også? Hva er forskjellen mellom det og befalskole? Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Ok.. Men jeg vil egentlig gå noe innen helse.. Så blir nok sanitet.. Vil gjerne gå sanitetslinjen i luftforsvaret.. Men har ikke no særlig god kondis.. Og du sa tidligere at det var samme fysiske krav for alle linjer.. Men jeg sendte en mail og spurte.. Og fikk svar om at det ikke stilltes noen spesielle fysiske krav. Ble bare så usikker..For jeg ringte dit for en stund siden.. Og da sa han jeg snakket med at det var de kravene som stod på nettet.. Så veit ikke hva som er ret.. Må nok ringe dit igjen. Men kan man ikke også ta Utskrevet befalkurs sanitet eller no også? Hva er forskjellen mellom det og befalskole? rett* Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Noen andre der ute som kan svare meg??ASAP Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 UB er ett år (6mnd utdanning, 6mnd praksis), BS er 2 år (1år utdanning, 1år praksis). Vet ikke om UB sanitet finnes. Det er uansett de samme fysiske krav for BS og UB. Det du leter etter er å tjenestegjøre i saniteten i førstegangstjenesten, formoder jeg? I så fall drar du enten til sanitetsbataljonen i hæren, eller til rekruttskolen til luft eller sjø, gjør et godt inntrykk der og søker videre tjeneste i saniteten. Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 UB er ett år (6mnd utdanning, 6mnd praksis), BS er 2 år (1år utdanning, 1år praksis). Vet ikke om UB sanitet finnes. Det er uansett de samme fysiske krav for BS og UB. Det du leter etter er å tjenestegjøre i saniteten i førstegangstjenesten, formoder jeg? I så fall drar du enten til sanitetsbataljonen i hæren, eller til rekruttskolen til luft eller sjø, gjør et godt inntrykk der og søker videre tjeneste i saniteten. Hmm.. Veit faktisk ikke, det er derfor jeg spørr her.. Men jeg vil gjøre noe innen helse.. Det er det jeg veit.. Er redd jeg ikke kommer inn på befalskolen om det stilles så høye fysiske krav.. Du sa det ikke er no spesiellt fysisk krav for å komme inn i førstegangstjenesten.. Ikke sant? Er kravet bare fullført grunnskole? Kan jeg etter det året ta vidreutdanning via forvaret? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det er ingen krav overhodet. Du kan godt ha droppa ut av grunnskola for alt forsvaret bryr seg med. Men for å ta befalsskole må du ha bestått grunnskole, og i noen tilfeller videregående. Du må selvfølgelig også bestå de fysiske kravene det året du søker videre utdanning (i all hovedsak befalsskole i første rekke). Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Okeii, hehe: P Men vil det si at fra førstegangstjeneste så må jeg gå befalskole for å ta vidreutdanning? Åssen utdannings tittel for man om man tar førstegangstjeneste da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Du får ingen "utdanningstittel". Endret 21. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Hva får jeg ut av det da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Ingenting formelt, annet enn gjennomført førstegangstjeneste samt sanitetskurs nivå 3 (som ikke er verd så veeeldig mye sivilt). Mulig det å ha jobbet på sykestue (om du ender der, hvilket mange gjør) kan hjelpe om du søker jobb som ufaglært på sykehjem eller lignende. Du gjør din plikt. Du møter nye mennesker. Du gjennomfører førstegangstjenesten, hvilket kan være givende på mange måter. Men om du har tenkt til å bli lege eller sykepleier, ville jeg ikke giddet. Lenke til kommentar
militaerjenter Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Ja, jeg skjønner. Takk for at du tar deg tålmodighet til å svare: ) Setter jeg veldig pris på! Du er jo den eneste her som ser ut til å ha litt peiling på det og. HeHe: P Jeg er forresten en jente.. Hehe, så du ikke tror det er en pinglete gutt som skriver: P Jo, eh... Sanitetkurs nivå 3, er det ikke det man får om man går sanitet på BS a? Jeg jobber alt på et sykehjem, tihi. Men ja, det vil nok være et stort + for meg å ha tatt Førstegangstjeneste om jeg søker andre steder og sånn. Men det jeg vil er på en måte å få meg en liten tdannelse og fast jobb da.. Så jeg vil ikke det om jeg har gjennomført førstegangstjeneste.. Hmm.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå