Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikring ryker og støt fra karosseriet

salah

Anbefalte innlegg

Har to stk Opel Astra F (95 og 96) som begge lider av samme skjebne:

Sikring til parklys og baklys (høyre side/passajerside) ryker hele tiden og bilen avgir kraftig støt ved berøring. Dessuten tappes batteriet på en-to timer lange (100 km) kjøreturer der de bør ha vært godt ladet.

Noe trekker strøm, men jeg greier ikke å finne ut hva dette er. Har noen forslag til hvordan man går fram med feilsøking?

Alle kabler ser hele ut så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du har jordingsfeil/overledning/kortslutning et eller annet sted. Du kan måle ved sikringen som ryker. Sjekk verkstedbok for hvilke strømkretser sikringen dekker. Sjekk deretter kretsene. En verkstedbok har diagram for hvordan det elektriske henger sammen. Av erfaring ville jeg starte ved baklyset.

Lenke til kommentar

Feilsøkt en del rundt nå, og dynamoen gir 12,5 v i gjennomsnitt ved lading, noe som er for lavt. Batteriet lades aldri. Men finner fortsatt ingenting feil med verken kabler eller noe annet tilhørende parklys eller baklys, og nå tenkte jeg å gå til nivå to, og gå dypere inn i dette, med releer og lignende. Har noen forslag til hvor disse ligger på Astra? Evt andre steder jeg bør sjekke?

Indian: Jeg har sett at en (trolig) jordingskabel på dynamoen lå løst, denne har jeg festet igjen til dynamoen, men er ikke 110 % sikker på om det er der den hører til da jeg ikke fant noen andre logiske plasser den kunne være. Kan dette være en grunn til at jeg ikke får mer enn 12,5 volt i gjennomsnitt, istedet for å gi 14,4v som er standard?

Har også sjekket Haynes-boka, men ser ingen nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...