Gå til innhold

Dvd-plater eller Ekstern hardisk?

Anbefalte innlegg

Har en del som skulle vært lagret (stort sett filmer).

Det kan være snakk om en 50 til 100 Gb pr halvår ca.

Men er i tvil om hva jeg skal satse på.

Tenkte muligens kjøpe noen 8,5 GB dvd plater som tar en del, eller om jeg skal gå for en ekstern hardisk på 1000GB.

Hardisk ville vært mest praktisk og lettvint. Og billigst i lengden.

Men feks hvor stor fare er det for at den kan kollapse? Da har en jo plutselig mistet masse.

Hva vil en råde meg å satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige DVD ville jeg ikke satset på, de er ikke pålitelige. Men det finnes visstnok spesielle plater for langtidslagring.

Disk er nok det beste. Man må uansett ha backup, dvs lagre mer enn en plass.

Neivel? Nå forstår jeg ikke helt. Er ikke vanlige DVD R plater pålitelige, på hvilken måte?

Og hva slags plater er de som er spesiellt for langtidslagring? Har jeg aldri hørt om. Altså at der er noen egne typer (dvd?)plater for det. :hmm:

Lenke til kommentar

Min erfaring med hjemmebrente plater (CD og DVD) sier meg at det er ganske upålitelig. 

Har ikke selv sett disse spesielle platene, kan bare referere til denne artikkelen:

Backing up to CDs and DVDs is nothing new — and that's a good thing. The ubiquitous nature of optical discs and drives means you can store your backups for a long time. And the next several generations of PCs should have no difficulty reading your archived discs. But a typical CD holds only a now-meager 700MB of data compared to 4.7GB for a DVD (or nearly twice that if the DVD is double-sided or dual-layer).

Pros: Most DVD drives are backward compatible with CDs. CDs and DVDs consume little storage space and are likely to be supported for years to come.

Cons: Optical discs can be easily damaged by scratches and may actually degrade while in storage. Some recordable discs may be unreadable in as little as five years. (Commercial movie and audio discs are created using a different process and last much longer.) There are multiple DVD formats, and not all drives can read all formats. Still, DVDs — especially archival DVDs — are a very safe format for storing backups.

Tips: For best results, handle optical discs with care and store them in a proper sleeve or jewel case in a cool, dark place. For maximum longevity, purchase discs labeled archival, which are thought to last in excess of 70 years. Note, however, that archival discs are typically more than double the price of a regular DVD.

Lenke til kommentar

Grei den, Men hva med 2 stk av 1tb utgaven til kr 695? Da har du en til backup :D

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518762

Ja det er selvsagt en grei idé.

Men nå ser jeg det blir litt billigere pr GB med den på 1,5.

Dessuten har jeg som nevnt en fra før, der jeg kan ha backup av det viktigste.

Så kanskje heller kjøpe den til 1,5 nå, og så en til om et år eller 2?

Den jeg har er vel 4-5 år. Og går helt knirkefritt enda. Den kostet vel 900 og noe den gang, og er altså 300 GB. Samme merke.

Har forsatt 100 GB å gå på der.

Får vudere det noe timer. Har visst rotet vekk passordet mitt til Komplett og. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...