NorvegianDad Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Litt usikker på hvor denne tråden egentlig hører hjemme, men jeg fyrer løs her! Jeg har en Acer 5920G laptop som har total-krasjet, men har fått installert Windows Vista igjen. Problemet er at produktnøkkelen under ikke vil fungere, så nå har jeg 15 dager på meg å fikse noe. Jeg har snakket med MS og de sier det er Acer som må ordne opp, siden det er OEM lisens. Acer vil ha 720kr + frakt for en recovery CD/DVD, som er helt uaktuelt å betale. Det jeg tenker på er : 1. Kjøpe meg et OEM eksemplar med W7 Home Premium til ca 800+ kr 2. Kjøpe meg ny bærbar 3. Kjøpe fullversjon av W7 Home Premium Laptopen min er nå ca 2 år gammel og har vel begrenset med levetid igjen, så er litt kjedelig å bruke opp en OEM på så kort sikt. Jeg tenker å ha laptopen ca 1 år til. Men hvis jeg kjøper en ny bærbar, så har jeg jo en laptop uten OS. Jeg har aldri brukt noen andre OS'er enn Windows, er det noe problem å få den opp å gå på noe annet? Den vil da bli brukt til å surfe, spotify, noen enkle spill. Hvis jeg kjøper meg en fullversjon, som er rimelig dyr, blir den jo overflødig når jeg kjøper ny, da de laptopene jeg stort sett vurderer koster 4-6000kr med en OEM versjon av windows. Økonomien er ganske trang for tiden, så ny laptop er ikke det lommeboken vil selv om jeg har lyst på. Hva ville dere gjort i min situasjon? Synes forøvrig at det er meget dårlig gjort av Acer å selge laptoper uten Windows DVD, uten recovery disc, bare med et recovery system og partisjon som ikke funket en gang, og ta blodig betalt for et recovery kit. Hadde laget restore point på harddisken, som selvfølgelig var korrupt. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Det er ein mangel med pc-en vist OEM lisens ikkje fungere. Altså ein reklamasjon sak. Uansett hva Acer meiner har kunden krav på at lisens skal fungere når den er kjøpt og betalt. XP måtte man bruke OEM disk men Vista har eg brukt vanlig Vista CD for reaktivere OEM linsensen. Hva er feilmeldingen når du prøve linsensen? Har du skreve den riktig? Endret 20. april 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Ja, har prøvd å taste den inn et par ganger ja.. Acer support fortalte meg at OEM-lisensen fulgte kun maskinen og det var ikke mulig å installere ved hjelp av en annen Vista CD. Den er installert på forhånd, og jeg skulle ha brent ut en recovery CD sa de. Kanskje jeg bør kontakte forbrukerrådet angående dette her, synes det er ganske rått at de kan holde på sånn. Men vet du om hvilken lov som er gjeldende på området da? Tviler på at det står noe spesifikt om det i reklamasjonsloven. Der står det vel bare at reklamasjon er 5 år på elektronisk utstyr som man bør forvente en lengre levealder på. I butikken hvor jeg kjøpte laptopen,(datakjeden) fortalte de meg at om det er hardware feil-> reklamasjon, er det software-> ingen reklamasjon. Siden jeg har laptopen oppe og går, midlertidig så viser vel det at det var software feil. Garantien hadde dekket det, men den er gått ut for et år siden. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Ser at gamle Vista linsens ikkje er OEM. Typisk. Probleme med OEM at det er produsenten som selger den. Dei kan ha visse vilkår får at lisensen skal fungere. Meiner at OEM lisensen på Vista følger Hovudkortet/BIOS og ikkje DVD-en. Men det kan vere forskjelig fra leverandør til leverandør. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Det vil fungere igjen med recovery discen til Acer, men den skal de ha ca 720 kr for, det kan de glemme. Kjøper jeg heller W7 Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Vel, da ble det bestillt W7 Home OEM, så får jeg leve med det. Gankse frustrerende dette her. Kommer definitivt til å brenne recovery DVD neste gang jeg kjøper laptop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå