Gå til innhold

PC til HD videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg nytt videokamera (Canon Legria HFS 100), og innser at min gamle laptop ikke lengre holder mål til videredigeringen. Nå lurer jeg på hvor høyt jeg må legge lista for å få en god brukeropplevelse ved videredigering av HD film?

Jeg har til nå brukt Pinnacle Studio, og regner med jeg fortsetter med det (men må nok skaffe meg en nyere versjon enn V9 som jeg bruker nå)

Jamfør test tomshardware så ser det ut til at i7 prosessorene ligger langt forran alle andre på videredigering. Stemmer det at forskjellen er så stor? Kan jeg klare meg med rimeligere prosessorer, har blant annet sett på DinSide's påsketilbud 2010 Vil en av disse duge?

Takknemlig for alle inspill som kan hjelpe meg å finne ut hva jeg bør sattse på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje ikke det er først og fremst er Core i7 som kommer til å gjøre det lettere for deg å redigere HD-video. Men heller å redigere i et annet format enn det kameraet lagrer i.

Selv redigerer jeg 1080P i Final Cut etter å ha gjort videofilene (fra Canon 5D II) om til ProRes, selv på laptopen min (2,4 GHz Core2Duo med 4 gig ram).

Litt googling gav meg denne arbeidsflyten for Windows, den minner på mange måter på det jeg gjør på Macen. Usikker på hvilke formater Pinnacle Studio foretrekker å redigere i though, men det burde stå i manualen. MPEG Streamclip burde greie å erstatte Cineform NeoSCENE (og er gratis).

Lenke til kommentar

Tror kanskje ikke det er først og fremst er Core i7 som kommer til å gjøre det lettere for deg å redigere HD-video. Men heller å redigere i et annet format enn det kameraet lagrer i.

Selv redigerer jeg 1080P i Final Cut etter å ha gjort videofilene (fra Canon 5D II) om til ProRes, selv på laptopen min (2,4 GHz Core2Duo med 4 gig ram).

Litt googling gav meg denne arbeidsflyten for Windows, den minner på mange måter på det jeg gjør på Macen. Usikker på hvilke formater Pinnacle Studio foretrekker å redigere i though, men det burde stå i manualen. MPEG Streamclip burde greie å erstatte Cineform NeoSCENE (og er gratis).

Har vært inne på tanken om å "pakke ut" formatet. Men så leser jeg andre inlegg her på forumet som mener at en taper kvalitet på det. Ref. "Konvertere AVCHD før redigering" Har ikke forsøkt dette på min gamle laptop, men regner nesten med at min Dell Inspiron 9300/Intel Pentium M Dothan 730 sliter selv med utpakkeing? Men uansett, dersom jeg først kjøper ny PC ønsker jeg nok å kjøpe noe som er kraftig nok til at jeg kan redigere direkte på AVCHD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...