Gå til innhold

Fullformat til under 10000!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+149837134

Du misforstår meg nok litt. Alt avhenger av pris, og til prisen syns jeg de begge er meget gode. Jeg er storveis fornøyd, og syns det er et strålende kompromiss mellom pris, vekt og optisk ytelse, men de er begge utvilsomt kompromisser. Om man tolererer vekten og prisen til mer proffe saker, så stiller sikkert saken seg fort anderledes.

Min 28-75 er forøvrig komplett ubrukelig vidåpen på lengre avstander (helt ok på kortere avstander), men nedblendet til f/4 er den helt super.

Takker for den oppklaringen! Fått noe å tenke på nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Etter en del kutt i objektivparken i forbindelse med overgangen til FF, har jeg funnet ut at til mitt bruk trenger jeg ikke et objektiv i området 24-70. Med en fast 50mm og en helt grei 70-200 2.8 føler jeg at jeg har god nok dekning fra 16mm til 200mm. Telezoomen blir ikke så mye brukt, men den er grei å ha. 50mm bruker jeg ganske mye. Neste objektiv på oppgraderingslisten blir derfor en lyssterk 50mm, sannsynligvis Sigmas 50 1.4. Hvis jeg skulle spandert mer penger på CZ-optikk, ville jeg helt klart valgt en 70-200 2.8 over en 24-70 2.8.

Min anbefaling til en landskap/allround-pakke til fullformat blir da:

- En god vidvinkelzoom, 16-35mm.

- En lyssterk fast 50mm.

- En god telezoon 70-200mm.

Da har man lyssterk dekning i hele området fra 16-200mm hvis man orker å bruke litt fotzoom når 50mm er på kameraet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Etter en del kutt i objektivparken i forbindelse med overgangen til FF, har jeg funnet ut at til mitt bruk trenger jeg ikke et objektiv i området 24-70. Med en fast 50mm og en helt grei 70-200 2.8 føler jeg at jeg har god nok dekning fra 16mm til 200mm. Telezoomen blir ikke så mye brukt, men den er grei å ha. 50mm bruker jeg ganske mye. Neste objektiv på oppgraderingslisten blir derfor en lyssterk 50mm, sannsynligvis Sigmas 50 1.4. Hvis jeg skulle spandert mer penger på CZ-optikk, ville jeg helt klart valgt en 70-200 2.8 over en 24-70 2.8.

Min anbefaling til en landskap/allround-pakke til fullformat blir da:

- En god vidvinkelzoom, 16-35mm.

- En lyssterk fast 50mm.

- En god telezoon 70-200mm.

Da har man lyssterk dekning i hele området fra 16-200mm hvis man orker å bruke litt fotzoom når 50mm er på kameraet.

Takker igjen for gode råd.

Har mest lyst på CZ 16-35, men samtidig er det fristende å bruke 10.000 kr mindre og gå for Tamron 17-35/2,8-4 evt KM-varianten av denne. Beholder min lyssterke fastopptikk 28/50/90.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Da har jeg fått tak i et brukt KonicaMinolta 17-35/2,8-4 på ebay. Med frakt og moms betaler jeg 2800 kr. Så får vi se... CZ-optikk får eventuelt vente litt.

Takker for hjelpen jeg fikk i denne tråden!

Lenke til kommentar

Da røk jeg på en og :)

Gleder meg til å teste den ut :)

Veldig fornøyd så langt, selv om det ikke har vært tid til å teste fullt ut enda :D

Men lurer på å anskaffe ett litt lettere og mindre reise/standard objektiv til 850en enn 24-70'en.

Noen som har noen tips?

Kanskje en Minolta 24-105, 28-105 eller 28-135?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Veldig fornøyd så langt, selv om det ikke har vært tid til å teste fullt ut enda :D

Men lurer på å anskaffe ett litt lettere og mindre reise/standard objektiv til 850en enn 24-70'en.

Noen som har noen tips?

Bra du er fornøyd!

Jeg er også veldig fornøyd med min. Tok en del bilder ifm konfirmasjon i dag, og 850'n leverte varene, både i kirken (benyttet der 90/2,8) og i familiesammenkomsten etterpå.

Jeg kjenner ikke til den optiske kvaliteten på objektivene du foreslår, men jeg har glede av min Minolta 28/2,0. Får jo ikke tele, men objektivet er meget hendig og lyssterkt. Med 25 MP kan jo bildene beskjæres en del.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips?

Bra du er fornøyd!

Jeg er også veldig fornøyd med min. Tok en del bilder ifm konfirmasjon i dag, og 850'n leverte varene, både i kirken (benyttet der 90/2,8) og i familiesammenkomsten etterpå.

Jeg kjenner ikke til den optiske kvaliteten på objektivene du foreslår, men jeg har glede av min Minolta 28/2,0. Får jo ikke tele, men objektivet er meget hendig og lyssterkt. Med 25 MP kan jo bildene beskjæres en del.

Fikk tak i en Minolta 17-35mm 2.8-4 til en grei pris, som jeg tenker blir det lette alternativet sammen med 50mm'en når jeg ikke vil bære for tungt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Noen som har noen tips?

Bra du er fornøyd!

Fikk tak i en Minolta 17-35mm 2.8-4 til en grei pris, som jeg tenker blir det lette alternativet sammen med 50mm'en når jeg ikke vil bære for tungt.

Sikkert et godt valg! Jeg har bestilt KonicaMinolta-versjonen av objektivet. Er på vei i posten nå. Hva betalte du for ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

1000 kr, så det var greit selv om det ikke er den aller beste optiske kvaliteten på 17- 35en, men fungerer sikkert fint som ett lett alternativ.

Og den kommer jo ganske bra ut i testen mot CZ 16-35 og 17-35 G

http://kurtmunger.com/super_wide_zoomid99.html

Blir nok bra dette. Fin pris du fikk. Under halvparten av det jeg betalte for mitt. Nå gjenstår det bare å finne motivene...

Lenke til kommentar

Jau, jau... whistle.gif

Etter å ha vurdert mange mulige og umulige løsninger for mitt nye digitale system så har jeg tatt en beslutning.

Jeg har vurdert Sony A-850 + E-P1/2/GF1.

Canon 5D + E-P1/2/GF1 tygde jeg også på.

Til og med Sigma SD-15 ble vurdert wub.gif

Etter Sony lanseringer denne uken så ble valget lettere. Det blir NEX-system pluss det jeg handlet inn idag;

Sony A-850 + kit-objektivet, Sony 28-75mm f/2,8 SAM, ligger på hylla og blir å ligge der en liten stund.

15799kr. kostet dette meg. Gavekort på fotobok til en verdi av 349kr. fikk jeg med på kjøpet.

Nå er jeg offisielt en SONY-fanboi new_woot.gif

Lenke til kommentar

Takk. Får håpe det. Skulle egentlig bare kjøpe 850'en, men jeg tok med 28-75'en også. Det er greit å ha en normal-zoom å gå rundt med istedet for all den fast-optikken. Planen var å kjøpe huset på JP og bestille en billig Minolta 50/1,7 til ca. tusen lappen. Skal vente med å kjøpe minnekort, må få brukt minimum 20ruller med film før jeg tar ibruk 850'en.

Den søkeren er stor og lys! Skjermen er skarp og fin. Testet ISO 1600 og 3200, den klarer seg mye bedre enn E-620.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jau, jau... whistle.gif

Etter å ha vurdert mange mulige og umulige løsninger for mitt nye digitale system så har jeg tatt en beslutning.

Jeg har vurdert Sony A-850 + E-P1/2/GF1.

Canon 5D + E-P1/2/GF1 tygde jeg også på.

Til og med Sigma SD-15 ble vurdert wub.gif

Etter Sony lanseringer denne uken så ble valget lettere. Det blir NEX-system pluss det jeg handlet inn idag;

Sony A-850 + kit-objektivet, Sony 28-75mm f/2,8 SAM, ligger på hylla og blir å ligge der en liten stund.

15799kr. kostet dette meg. Gavekort på fotobok til en verdi av 349kr. fikk jeg med på kjøpet.

Nå er jeg offisielt en SONY-fanboi new_woot.gif

Grattis!

Vurderte du tamronversjonen av objektivet http://www.japanphoto.no/product/objektiv/tamron/tamron-sp-af-28-75mm-di-s/ ? Et par tusen kroner billigere.

Jeg har brukt mitt A850-kamera et par uker nå og er veldig fornøyd. Og i dag fortollet jeg inn 17-35-objektivet. Venter litt med å kjøpe 28-75 (evt 24-70), prøver å klare med med 50'n og 90'n inntil videre.

Og nå blir det vel innkjøp av ekstra batteri(er) og annet utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...