Eldy Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Heisann! Går 2 vgs i Bergen. Noen kompiser av meg har havnet i en liten klype siden de har brukt skype på en tentamen i Fransk/Spansk/Tysk. Nå har skolen fått snusen i dette, og jeg lurte da på om skolen kan sjekke hva de har skrevet til hverandre eller hvilke programmer de har hatt oppe under tentamenen? Internettet var stengt, men skype kunne fortsatt brukes til å kommunisere med utenforstående. Takker for svar PS: Var veldig usikker på hvor jeg skulle poste denne. Endret 20. april 2010 av ela018 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Nei, det tviler jeg sterkt på at de kan se. De har lov - og er pliktet til å føre aktivitetslogg for å avdekke uautorisert bruk (jf. personopplysningsforskriften $2-14), men det kreves rettslig grunnlag for å føre en logg som knytter personer opp imot hendelser i aktivitetsloggen, noe jeg tviler på at skolen din har. Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 At det kan logges tviler jeg ikke på, men jeg tviler på at skolen faktisk tar seg bryet med å logge alt. Da foreligger det i så fall et ganske klart brudd på personvernloven etter hva jeg har forstått. Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Det jeg mener er at å logge hendelser er én ting som de er lovpålagt å gjøre; en annen ting er å logge dette i detalj og kryssreferere det med personer. For dette må man ha et rettslig grunnlag. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Rettslig grunnlag? - Fylkeskommunen sitt nettverk - Fylkeskommunen sin datamaskin - Han/Eleven samt foresatte (om elev under 18) har signert en avtale hvor han informeres samt samtykker til overvåkning av fylkets nettverk samt datamaskiner. Endret 20. april 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Det er ikke et rettslig grunnlag at fylkeskommunen eier utstyret. Dersom det fremgår av avtalen at han kan overvåkes så begynner det å bli litt mer interessant, men hvorvidt en slik avtale egentlig er gyldig vet jeg ikke. http://www.lovdata.no/for/sf/fa/ta-20001215-1265-009.html#7-11 § 7-11. Aktivitetslogg i edb-system eller datanett Behandling av personopplysninger som følge av registrering av aktiviteter (hendelser) i et edb-system, samt behandling av personopplysninger om disposisjoner til ressurser i systemet, er unntatt fra meldeplikten etter personopplysningsloven § 31 første ledd. Unntak fra meldeplikt gjelder bare dersom behandlingen har som formål a) å administrere systemet, eller b) å avdekke/oppklare brudd på sikkerheten i edb-systemet. Personopplysninger som fremkommer som følge av behandlinger etter annet ledd, kan ikke senere behandles for å overvåke eller kontrollere den enkelte. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) mente mer som spørsmålstegn til om rettslig grunnlag er nødvendig, siden det er fylket sitt utstyr/nettverk samt han allerede har samtykket til overvåkning. flere og flere fylker øker overvåkningen sin for og få bukt med juks nå som stadig flere eksamener/heldagsprøver blir digitalisert. f.eks med samkjørt eksamen for hele landet på pc så logger elevene på en nettside som oppgaven lastes ned fra som skal ligge åpen under hele eksamen, da denne har en applet som overvåker nettbruken til elevene. vil anta eksamensekreteriatet eller hva de heter på fint ikke ville gjort dette mot bortimot 90 000 elever/eksamenskandidater om de ikke hadde ryggdekning i loven. Endret 20. april 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Åja. Joda, det er godt mulig at Datatilsynet har gitt tillatelse til dette ved spesielle anledninger, for eksempel ved eksamen.. Jeg vet ikke så mye om hvordan det er i praksis, men jeg tror i hvert fall ikke at skolen har lov til dette utenom disse spesielle anledningene. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 For eksamensjuks må det søkes om innsyn i loggene som begrunnes, om de ser på det du har av beviser/mistanker frafør som gode nok undersøker de saken selv. Da blir loggene gitt til en saksbehandler som ikke har tilgang til identiteten til personen loggene stammer fra, som skal gi sin dom/mening. Først om deres saksbehandler sier seg enig i at juks har foregått vil skolen/eksamenssted få tilgang til selve loggene for og konfrontere eleven. For de forskjellige fylkene så har de også ganske like fremgangsmåter, ingen av de som undersøker en mistanke kan identifisere hvem de faktisk undersøker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Aha. Det oppklarte mye. Da er jo dette helt og holdent lovlig da, men det regnet jeg jo med. På den måten har ingen fullt innsyn før det eventuelt foreligger "dom" om juks. Men man kjører jo ikke dette opplegget på tentamener slik som trådstarter nevner, i hvert fall ikke på noen skole jeg har gått på Har forøvrig erfart at det finnes skoler som driter ganske hardt i dette her. Da jeg gikk på VG1 så var det installert Apple Remote Desktop på laptopene - greit nok i seg selv. Men alternativet om at brukeren skulle få beskjed når han var under overvåkning, var skrudd av. Jeg valgte å resette admin-passordet og skru på denne for å i det minste se når jeg ble overvåket.. og det var ikke sjelden. Tviler på at IT-duden hadde så mye å gjøre på maskinen min hele tiden. Hvorfor han måtte overvåke vet jeg forøvrig heller ikke, men det viser i hvert fall at overvåkningen var tilstede. Endret 20. april 2010 av Slettet+432 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Netop school er ganske populært til overvåkning, da kan læreren detaljstyre mye på hver elev som msn,fildeling,hvilke programmer som kan kjøres etc Men det har også et klassekart hvor læreren får se alle sine skjermer i miniatyr med livefeed så kan klikke innpå enkeltelev sin i fullskjerm, noe som gjør det ganske omdiskutert. f.eks netop schoool varsler eleven når feeden blir sett på, og kan på serverdelen settes til og "hoppe" random rundt med varselet om at du blir sett på for prevantiv effekt. husker når jeg selv gikk på vgs hadde vi en klient som kjørte på maskinen som vi bare lukket, så fikk ikke læreren opp at den var lukket engang bare at alt var ok. men er litt kinkig med overvåkning, de fleste systemer er laget for usa som tillater endel mer og gir stor ståhei her til lands når folk slår opp på hjemmesiden til systemet hvor mye som faktisk kan overvåkes selvom mesteparten ikke er enablet i praksis. de få laget for nordisk bruk er stortsett rimelig ubrukelige. utvikle slike systemet inhouse samt oppdatere de er heller ikke så veldig ønsket siden du da ofte er fked slutter utvikleren og nestemann ikke skjønner den døyt av koden som gjerne ikke er kommentert etc Endret 20. april 2010 av cruzader Lenke til kommentar
RandomNOOB Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) På min lokale VGS så logge de alt, men det er ikke knyttet mot brukere. Kun hva som blir skrivet. Endret 3. mai 2010 av RandomNOOB Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Du må vell ty til freenet da Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 bare håpe du ikke har en it-konsulent på skolen som tar regelbrudd alvorlig så funker det nok utmerket ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå