Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skrur seg av etter ~1min

Anbefalte innlegg

Som topic sier så skrur den seg av etter et minutt, hvorvidt det er ingen indikasjon på at den har tenkt til å restart eller gjør det, den bare kutter helt ut.

Har akkurat bygd nytt oppsett:

30 mars 2010:

MIST, 800W, avtagbare kabler

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

OCZ DDR3 4 GB Black Edition CL8 Dual Ch.

Gigabyte GA-790FXTA-UD5, Socket-AM3

GeForce nVidia GTX 470

Har ventet en uke på skjermkort nå, men i mellomtiden har jeg også montert en

"Noctua NH-U12P SE2 CPU Vifte" og jeg mistenker at dette muligens er problemet(?).

Lagde en tråd nå før jeg tar fra hverandre kjøleren og eventuelt legger på ny pasta, og kan da få noen gode forslag til hva som kan være galt!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke Gigabyte kortet, men det kan tenkes det er en funksjon i BIOS som sjekker at CPU vifte går med en viss hastighet. Og en annen vifte kan ha en annen type hastighetsensor som gjør at den opfattes å gå for sakte.

Prøv å koble til orginalviften på 'CPU-fan' kontakten.

Lenke til kommentar

Har den gjort det hele tiden?

Skrur den seg av om du går inn i bios også?

Hva sier temp sensorene i bios?

er vanlig vis varmeutvikling på cpu som fører til dette, siden det går så fort ville jeg gjettet på dårlig kontakt mellom cpu og kjøler.

Lenke til kommentar

1 : Hvor langt kommer du i oppstartsprossesen?

2 : Kan du fysisk se om vifta på cpu går rundt og kan du se denne i bios?

3 : Hva er temperaturmålingene i bios?

Muligheter :

1 : Slår pcen seg av automatisk, selv om du er inne i bios og temperaturen der ikke ser ut til å bli skyhøy kan det tyde på problemer med psu, sjekk tilkoblingene eller eventuelt prøv en annen strømforsyning.

2 : Dårlig kjøling kan selvsagt forårsake dette problemet, noe du bør kunne se i bios sin temperaturangivelse. Er det ingen tegn til at dette skjer så kan det være defekt minne eller skjermkort og da må du prøve en og en minnebrikke og teste skjermkortet i en annen pc.

3 : Temperaturrelaterte problemer fikses som regel ved å passe på at kjøleren sitter som den skal og har riktig mengde kjølepasta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...